Permalänk

Klarar Imovie jvc´s .MOD?

Jag undrar om det går att redigera film med filändelsen .MOD som JVC använder, i Imovie 06 eller i nått annat program för OS X Tiger? Jag är mycket nära att beställa en ny Imac 17", men måste reda ut detta först!

Permalänk

Döp om filändelsen till .mpg så kan du konvertera till .dv med många program, exempelvis ffmpegX. Googla så hittar du många med samma problem och lösningarna.

Permalänk

okej! Varför behöver ja konvertera till .dv? Jag borde väll kunna redigera .mpg filerna direkt o sen bränna till DVD? Det kanske bör nämnas att jag filmar med en kamera som lagrar på HDD som jag sen för över via USB.

Permalänk
Medlem

Är inte det nån MPEG4 på de flesta HDD kamror?

Permalänk
Medlem

MOD är vell Mpeg right?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

MOD är ju ljud, ett format special anpassat för Amiga. JVC kan inte bara sno det så där...

Permalänk
Medlem

mod är ju en legendarisk filändelse ^^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZilverMinken
okej! Varför behöver ja konvertera till .dv? Jag borde väll kunna redigera .mpg filerna direkt o sen bränna till DVD? Det kanske bör nämnas att jag filmar med en kamera som lagrar på HDD som jag sen för över via USB.

MPEG är ett slutformat som är komplext, alltså där bilderna går in i varandra. Det innebär att en bild byggs upp av delar från andra bilder och resultatet är optimerat för uppspelning men definitivt inte för redigering. Ett exempel på detta är att man normalt inte kan klippa och klistra precis där man vill med MPEG utan måste göra klipp vid en GOP (grupp av bilder). DV-formatet å andra sidan är perfekt för redigering.

Men du kan givetvis använda ffmpegx och andra program för att konvertera till vad du nu vill använda.