Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Permalänk
Avstängd

Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

För mig är nästan största skälet till att föredra FreeBSD framför Linux, är enkelheten då man vill installlera något program. I linux måste man skaffa inst filerna till rätt distro och även då är det ofta något annat bibliotek som den vill ha först installerat. Då får man jaga rätt på det biblioteket. Och får samma problem. Hata strulet.

FreeBSDs pakethantering är lysande. Man talar om vilket program man vill ha och den fixar alla beroenden helt automatiskt. Det görs även på Linux, MEN FreeBSD har typ alla jävla program man kan tänka sig. Säg ett, vilket som helst, och det finns antagligen redan förkompilerat till FreeBSD.

Det kan man inte säga om Linux. Olika inst filer passar inte till olika distros (man kan nog hacka dit dom men det är antagligen inte helt lätt), och det finns ingen distro som har ALLA program förkompilerade.

FreeBSDs förkompilerade program är ENORMT många. Det finns bara en pakethantering där och de är uppdaterade oxå. Inte många olika som i Linux.

Störs ni inte av Linux pakethantering? Jag störs enormt. Alla som haft problem med inst program tycker nog samma sak som jag? Problemen existierar inte i FreeBSD (nästan).

Permalänk

apt-get tycker jag är bra, men jag använder det inte. Jag kör sås eller netpkg. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med i vad du säger, jag kör FreeBSD och Gentoo och kan säga att gentoos portage är snäppet bättre än freebsds ports om man kör från source, freebsd har ju möjligheten att installera binära paket också så jag ger dem lika många poäng.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Störs ni inte av Linux pakethantering? Jag störs enormt. Alla som haft problem med inst program tycker nog samma sak som jag? Problemen existierar inte i FreeBSD (nästan).

Nej,

Debian och dom som bygger på deras system använder apt-get
Mandriva använder urpmi
Fedora använder yum

Alla dessa löser beroende och har man gjort en nätverksinstallation så hämtar dom hem paketen och installerar paketen, hur smidigt som helst.

Det är nog så att du inte orkar/velat sätta dig in i hur det fungerar på dom Linux distributioner du testat.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Nej,

Debian och dom som bygger på deras system använder apt-get
Mandriva använder urpmi
Fedora använder yum

Alla dessa löser beroende och har man gjort en nätverksinstallation så hämtar dom hem paketen och installerar paketen, hur smidigt som helst.

Det är nog så att du inte orkar/velat sätta dig in i hur det fungerar på dom Linux distributioner du testat.

Tror inte han syftar på att det finns pakethanterare i linux som löser beroenden utan om man tex ska installera mplayer så finns inte det i apt-get och då får du leta som en tok efter det och så strular några libs osv.

Permalänk
Medlem

Jag svarade Nej på frågan om jag störs av pakethanteringen i Linux, inget annat.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Re: Re: Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tror inte han syftar på att det finns pakethanterare i linux som löser beroenden utan om man tex ska installera mplayer så finns inte det i apt-get och då får du leta som en tok efter det och så strular några libs osv.

Och vad beror detta på då? Inte är det pakethanterarens fel utan att vissa tekniker (decss/mp3/etc) är patenterade och inte fungerar ihop med gpl.

Permalänk
Medlem

Jag störs ej, detta pga att ABS alltid funnits vid min sida när ett paket ej funnits i pacmans ordinarie utbud.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Bara för att ett program inte finns i de officiella debian-arkiven byter inte att det automatiskt blir en massa krångel.
Mplayer, tex, och alla dess beroenden, lyfter man smidigt in från debian multimedia.
Var trådskaparen vill komma med tråden förstår jag inte riktigt... FreeBSD har ett smidigt paketsystem. Linuxvärlden har också ett antal smidiga paketsystem.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tror inte han syftar på att det finns pakethanterare i linux som löser beroenden utan om man tex ska installera mplayer så finns inte det i apt-get och då får du leta som en tok efter det och så strular några libs osv.

Det är precis detta jag tokstör mig på. Min kompis som jobbar som datorkonsult (var med i VM i programmering då han gick i gymnaiset) och den bäste programmerare jag känner (jag har gått på KTH), har oxå samma problem med det zightx skriver. Min kompis skriver; "det är inte kul att fakturera kunden med att jag lade ned 3 timmar på att försöka installera ett program". Min kompis är fruktansvärt duktig på datorer.

Men märkligt att bara jag störs av det. Det är faktiskt den enda saken jag tycker Windows är bra på (förutom stort utbud av program), man klickar på installationsfilen, så är allting klart. Windows är lysande enkelt att installera program på.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Det är precis detta jag tokstör mig på. Min kompis som jobbar som datorkonsult (var med i VM i programmering då han gick i gymnaiset) och den bäste programmerare jag känner (jag har gått på KTH), har oxå samma problem med det zightx skriver. Min kompis skriver; "det är inte kul att fakturera kunden med att jag lade ned 3 timmar på att försöka installera ett program". Min kompis är fruktansvärt duktig på datorer.

Men märkligt att bara jag störs av det. Det är faktiskt den enda saken jag tycker Windows är bra på (förutom stort utbud av program), man klickar på installationsfilen, så är allting klart. Windows är lysande enkelt att installera program på.

Då har du inte testat installerat program i OS X. Bara ladda ner en .img fil som du mountar, sen drar du bara över .app filen till program mappen och så vipps är programmet installerat, ibland behöver du klicka vidare i några konfig-grejor, men oftast bara att dra över filen.

Men jag håller med att det är sjukt smidigt att installera program i ports.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Hata inst prog i Linux. FreeBSD smidigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Det är precis detta jag tokstör mig på. Min kompis som jobbar som datorkonsult (var med i VM i programmering då han gick i gymnaiset) och den bäste programmerare jag känner (jag har gått på KTH), har oxå samma problem med det zightx skriver. Min kompis skriver; "det är inte kul att fakturera kunden med att jag lade ned 3 timmar på att försöka installera ett program". Min kompis är fruktansvärt duktig på datorer.

Men märkligt att bara jag störs av det. Det är faktiskt den enda saken jag tycker Windows är bra på (förutom stort utbud av program), man klickar på installationsfilen, så är allting klart. Windows är lysande enkelt att installera program på.

Beror väl lite på. Jag har en kompis som även han arbetar som konsult (egen firma, relativt stort kundnät i Göteborg osv) som enbart kör Slackware på serverburkar som ska lira Linux (om kunden prompt vill köra Windows så kan han ju självklart inte säga nej) och han har aldrig ens nämnt något liknande.
Kör själv Slackware och måste säga att det faktiskt inte är så jobbigt utan en pakethanterare som stödjer deps. Men visst, ports/packages är ganska gulligt (jag föredrar dock OpenBSD före FreeBSD), men genom att göra som man gör i Slackware så får man en oerhörd kontroll över vad som händer, samt vad som installeras på burken.
Pakethanteringssystem har också den fina bieffekten att om man låter pakethanteraren göra en uppdatering av systemet så kan saker och ting sluta fungera, vilket är mindre kul på ett produktionssystem.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.