Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toepk
Bahnhof har också problem med pingen här i nätet verkar det som, laggar ofta på kvällarna. Men fördelen med bahnhof är väl att man får ut mer av nätet. Toppar på runt 7 MB/s dl på torrents vilket är acceptabelt, kan dock vara min dator som agerar flaskhals.

skycom verkar ju vara nåt jäkla bogusföretag, vad tror dom folk vill ha 100mbit till egentligen? Skryta om vackra siffror? Nä släng ut skabbräven och skaffa en seriös internetleverantör istället.

Hehe Ska bli intressant att höra vad de säger idag, om de överhuvudtaget hör av sig, vilket man tvivlar på, när man sett hur de sköter det andra ...

Permalänk
Medlem

Tjenare! Snart är dags för stadsnät i min lägenhet i Örebro.

Jag undrar om det går att få 100/100, 100/10, 30/30 eller 30/10 mbit/s mot en extra kostnad? För det finns ju inte med på http://www.bahnhof.se/stad/orebro

Vore det möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

16.30 och fortfarande inget samtal, hon kanske jobbar kväll?

Permalänk
Medlem

Ja inte hörde jag mycket från dom iaf.. förvånad?! *NOT*
Undra om ni andra hörde nåt från dom..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stabbe
Ja inte hörde jag mycket från dom iaf.. förvånad?! *NOT*
Undra om ni andra hörde nåt från dom..

Ne jag hade inte fått något svar vid 19.50, så ringde upp dem, samma kille som svarade igen, och jag frågade varför inte annika hade ringt upp, de hade ju lovat att denna annika skulle höra av sig idag. Han kunde inte svara på det(vilket är förståligt, inte hans fel), hon hade gått hem vid 17, men han skulle prata med annika i morgon så hon hörde av sig (Hon var visst support-chef)... angående statusen så sa han att de nu hade en lösning på G(har de iofs sagt sedan juni ), problemet var att de inte hade tillgång till nätet inom servanet, så det var problem med att felsöka. Får se vad som händer i morgon ... om jag inte får något samtal så ringer jag igen

EDIT:
Hon ringde inte idag heller, försökte ringa vid 19.50.. var kö, men kom aldrig fram .... suck ... vad förvånad jag blir ... vilket satans företag ...

EDIT:
Ringde upp dem idag och bad få prata med Annika, som faktiskt svarade .. hon beklagade att hon inte hade ringt upp, och meddelade att de visste vad problemen berodde på, kapacitetsbrist mellan sundsvall och umeå, de hade beställt mer kapacitet från deras underleverantör, men det skulle antagligen ta några veckor innan det var klart, pga att viss utrustning inte gick att få tag på. Orsaken var att de hade haft större kundtillströmmning än vad de hade räknat med. Hon sa även att det inte vara alla kunder som hade problem, men att det var tillräckligt många som hade hört av sig för att det räknades som oacceptabelt... dock alla jag har pratat med som har skycom har samma problem, kanske de som har beställt 5mbit tjänsten inte har märkt av det? Om ni vill ha kompensation under tiden det har varit problem så är det nog bäst att ni ringer och sätter upp er på listan, eftersom de tror att det endast är vissa som har problem. Men som sagt, enligt henne är mer kapacitet beställd, så hoppas på en förbättring inom några veckor ...

Permalänk
Medlem

Hon ringde inte upp mig heller, tog kontakt med dem i morse och fick till slut prata med henne, hon påstog att listan över namn hon skulle ringa upp hade försvunnit.

I vilket fall, hon påstog att det var kapacietetsbrist och brist på utrustning, leverantörer som hade svårt att öka kapaciteten mm.
Sedan att det bara var ett par till i stan som har problem, det tror jag inte ett skit på. Jag har inte hört talas om någon det funkat bra för, inte ens i närheten.

För mig går det bara segare och segare, svarstiderna är nästan värre än om man sitter på modem för tillfället. Hastigheten ska vi inte ens nämna, säkert är dock att Telias adsl jag hade i lägenheten förut gick klart snabbare, även stubos 100 Mbits lina, delad på 1400 lägenheter, gick många många gånger snabbare.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från Skycom´s tekniska chef i fredags där det stog ungefär som i tidigre inlägg..Gribber.. att det var kapacitets brist och att de förhandlade med underleverantörer om mer kapacitet. Var även viss utrustning som hade beställts men tyvärr var det lev.tid på dom men att de skulle fixa det så snabbt som möjligt. Samt att de även tittade på hur det skulle bli med ersättning för de drabbade.

Permalänk
Medlem

Jepp, har fått det brevet jag med nu, hon läste det innantill direkt när jag snackade med henne.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Även jag har både ringt och mailat och fått lika svar
"Då ni som kund hos oss hört av er beträffande hastigheten i er tjänst ber vi er att ta del av denna information.

För närvarande råder det kapacitetsbrist i Sundsvall, vilket är mycket beklagligt. Kundtillströmningen har varit betydligt högre än vi kunnat räkna med. Våra underleverantörer för vårt stamnät har för tillfället problem med att förse oss med mer kapacitet.
Vi arbetar nu tillsammans med ett flertal andra leverantörer för att så snabbt som möjligt lösa problemet. Tyvärr är det ofta flera veckors leveranstid, bland annat saknas vissa komponenter på marknaden.

Vi beklagar att vissa har drabbats av detta. Just nu håller vi på att undersöka hur ni som drabbats skall kompenseras. Vi strävar alltid efter att erbjuda en tjänst med mycket hög kvalitet.

Peter Hellman
Teknisk chef, SkyCom"

Jag hade banhof10/10 innan och där kunde jag ligga på 25mbit upp och 25 mbit ner, sedan bytte jag till skycom pga att det var så mycket paketförluster. Funkar bättre på den biten nu men hastigheten suger

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt Skycom 10/10 abb idag. Blir Bahnhof 30/10 den 1 oktober istället.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk

Är det någon som har hört något mer?

Permalänk
Medlem

Ingenting .....

Permalänk
Medlem

Inte ett ljud, ingen hastighetsförbättring, snarare tvärt om.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på servanets 1/1 tjänst just nu, där får man 1/1 iaf ...

har flyttat till en annan lägenhet tillfälligt då de byter golv i min gamla. Som vanligt är det perfekt support, ringde 2 veckor innan jag skulle flytta och frågade om servanet kunde fixa det, de sa att jag skulle ringa skycom, ringde skycom, skycom sa att jag skulle ringa servanet, sa till dem att jag redan hade pratat med servanet och blabla... ne det är servanet sa de, ringde upp servanet igen, och förklarade min situation, och då var det inga problem helt plötsligt ...
I fredags skulle de koppla om det, vilket de självklart inte hade gjort, försökte ringa dem under hela dagen, men kom bara till "Sundsvall energi"'s kundtjänst, som informerade att det inte fanns någon personal på plats på supporten .... ehhhmm hur fan kan man ha en support utan folk??? ...
fick iaf lämna ett meddelande, så vid 14-tiden ringde de upp och lovade att de skulle fixa det under dagen, vad tror ni hände? givetvis ingenting .. så ringde upp dem idag igen, då sa de att de skulle fixa det under dagen, SENAST i morgon tisdag .... ja idag blev det då ingen flytt iaf ... och skulle bli chockad om de fixar det imorgon, eventuellt innan jul om jag har tur ...

Vore trevligt om de under sin fikapaus i morrn mellan 07.30 - 17.00 kan ta sig orken att kolla på min lilla flytt ...:(

btw, har bättre ping med serva1/1 än skycom100/100, ventriloservern går finfint nu

Permalänk
Medlem

Labs2 tar över driften

Man får väl hoppas att det blir bättre för Er med SkyCom, när Labs2 tar över driften.

från waymaker:

"Sky Communication in Sweden AB har
tecknat avtal om försäljning av sitt driftbolag till Labs2 Group AB"

"Labs2 övertar i och med
affären drift och administration av SkyCom's samtliga nät och operativa
tjänster i Sverige."

"Labs2 kommer genom det förvärvade bolaget hantera alla SkyComs
operatörsverksamheter under minst 6 år.
Samarbetet mellan Labs2 och SkyCom är ett tydligt tecken på den pågående
konsolideringen av bredbandsmarknaden. Dagens affär ger både SkyCom och
Labs2 nya möjligheter för ett aktivt deltagande av konsolideringen på
operatörsmarknaden."

Jag har också läst om att Skycom använder sig av "trafik shaping" (rättstavat?), men eftersom det INTE finns inom Bredband2 nät, så kommer förhoppningsvis Skycoms nät bli bättre i alla avseenden i en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Re: Labs2 tar över driften

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Man får väl hoppas att det blir bättre för Er med SkyCom, när Labs2 tar över driften.

från waymaker:

"Sky Communication in Sweden AB har
tecknat avtal om försäljning av sitt driftbolag till Labs2 Group AB"

"Labs2 övertar i och med
affären drift och administration av SkyCom's samtliga nät och operativa
tjänster i Sverige."

"Labs2 kommer genom det förvärvade bolaget hantera alla SkyComs
operatörsverksamheter under minst 6 år.
Samarbetet mellan Labs2 och SkyCom är ett tydligt tecken på den pågående
konsolideringen av bredbandsmarknaden. Dagens affär ger både SkyCom och
Labs2 nya möjligheter för ett aktivt deltagande av konsolideringen på
operatörsmarknaden."

Jag har också läst om att Skycom använder sig av "trafik shaping" (rättstavat?), men eftersom det INTE finns inom Bredband2 nät, så kommer förhoppningsvis Skycoms nät bli bättre i alla avseenden i en snar framtid.

Äntligen lite goda nyheter
mer info här:
http://www.skycom.se/read.php?news=109

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att dom får igenom detta snabbt nu och vi verkligen läggst om på det nätet.

Edit:
Ringde och snacka med dom nyss, inte mycket mer info, han jag pratade med sa att deras chef skulle få info från leverantörerna idag.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Börjar bli less på SkyCom nu, det händer ju inget. Någon som har hört något mer?

Permalänk
Medlem

ingenting, har iofs inte ringt och kollat något heller ... när var det egentligen vi fick brevet från dem? stod "några veckor", det var inget tal om månader vad jag vill minnas .... kanske dags att slå en signal igen ...
Hoppas Labs2 tar tag i detta snart ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus

Hoppas Labs2 tar tag i detta snart ...

Jag kan ha fel, så rätta mig gärna. Men som jag TROR, så ska först övertagandet godkännas vid deras "extra bolagsstämma" den 28:e september. Först därefter kan Labs2 göra nåt åt det.

Men som sagt, jag vet inte hur dealen mellan SkyCom och Labs2 ser ut så jag kan ha fel.

Sen hur lång tid det tar innan Labs2 har "ansvaret" över nätet och kan göra nåt åt det vet jag inte heller. Är inte så insatt.

Men att det säkerligen kommer bli riktigt bra för er med SkyCom, nu när Labs2 tar över driften, det tvekar jag inte över.

Kan Labs2 göra ett bra jobb med Bredband2, så kan de säkert göra det med SkyCom också

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som framförallt är riktad till sorcer, just då för att man läst en del i liknande trådar innan man bestämde sig för att skaffa Bahnhofs 100Mbit/s tjänst via Sundsvalls stadsnät och Mitthem.

Jag bor som sagt i en lägenhet från Mitthem och har Bahnhofs 100/10Mbit tjänst. Det jag tänkte fråga om nu är hur det kan komma sig att jag får väldigt dålig upload mot olika leverantörer (inte ens i närheten av 10Mbit/s). I TPTEST mot Bahnhofs egna tptest-server så får jag ett medelvärde av ungefär 45Mbit/s d/l och ca 3Mbit/s i u/l. Jag har en vän som har samma tjänst och har inga som helst problem med sin upload. Vi har båda jämfört diverse bredbandstester på nätet (såklart tagna med en nypa salt) men skillnaderna är avsevärt höga. Just nu kör jag med en router dock har jag prövat både med och utan tidigare så det har ingenting med den att göra. Jag har även vid vissa enskillda tillfällen fått resultat kring 11Mbit/s upload i TPTEST, det har fått mig att dra slutsatsen att felet förmodligen inte ligger hos mig och min utrustning.

Men, jag är inte den avancerade användaren och antar då att det möjligen skulle kunna ligga något fel hos mig också. Jag skulle uppskatta hjälp iallafal från er som kan:)

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med Bahnhofs tjänst, dock med 30/10-varianten. Jag har kört många tester med TPTEST, både version 3 och 5. Nedströms får jag oftast bra hastigheter men uppströms är det katastrofalt låga hastigheter.

Testade nyss och fick 1.98 Mbit uppströms, har tidigare varit nere på 0.8 (!!) Mbit. Jag betalar för 30 Mbit nedströms och 10 Mbit uppströms. Jag förstår att det ej går att garantera dessa hastigheter konstant, så jag kan acceptera en felmarginal på +-2 eller 3 Mbit vissa tidpunkter. Men nu är det under all kritik! En granne till mig har exakt samma problem också.

Även jag skulle uppskatta ett svar i den här tråden då Bahnhofs support inte kunde säga vad det rörde sig om utan bad mig skicka in en TPTEST-rapport till dem, vilket jag ska göra i veckan.

PS. Jag har ingen router utan kör direkt mot nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loffo
JJag betalar för 30 Mbit nedströms och 10 Mbit uppströms. Jag förstår att det ej går att garantera dessa hastigheter konstant, så jag kan acceptera en felmarginal på +-2 eller 4 Mbit vissa tidpunkter.

Du betalar för "upp till 30mbit/s download samt upp till 10mbit/s upload"
Skämt åsido, under 1mbit/s upload som du har upplevt är ju skrämmande dåligt, det ska man aldrig acceptera. jag tycker man borde ha minst 70-80% av den utlovad hastigehen(även om det heter "upp till").

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Du betalar för "upp till 30mbit/s download samt upp till 10mbit/s upload"
Skämt åsido, under 1mbit/s upload som du har upplevt är ju skrämmande dåligt, det ska man aldrig acceptera. jag tycker man borde ha minst 70-80% av den utlovad hastigehen(även om det heter "upp till").

Precis. Jag håller med, speciellt då det finns andra som har samma tjänst i samma stad och har full hastighet.

Detta till trots så tycker jag väldigt mycket om Bahnhof så det är lite olyckligt att det inte funkar som det ska. Hoppas att man kan få lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju som om Bahnhof har samma problem som Skycom har... taskig download o katastrofal upload, ingen idé att fundera på att byta då =/

Att inte Mitthem satte lite krav vid upphanlingen på Servanet/Skycom/Bahnhof att tjänsterna de erbjuder skulle klara viss hastighet för att ens få vara med o bjuda i upphandlingen.. svagt av Mitthem men dom såg väl bara priset för "gratis" biten... inte resten.

Permalänk
Medlem

Måste nog klargöra lite. Jag tycker inte alls att Bahnhof är dåliga, jag är mycket nöjd Bahnhof-kund iom att jag har vänner som får sina fulla hastigheter både upp och ner.

Permalänk
Medlem

Jag måste klargöra att det endast är uppströms som jag har problem. Nedströms går det bra mycket bättre, faktiskt kommer jag upp i ca 80 Mbit/s vissa tider på dygnet.

Permalänk
Medlem

Pratade med Skycom idag, och de sa att uppgraderingen förhoppningsvis skulle vara klar IDAG!!!!! :P:P
De lovade dock inget, ifall det blev problem med något, men de sa att det senast skulle vara klart innan slutet av denna vecka.

Permalänk
Medlem

Ja jag såg att det stog bilar här från bla. servanet utanför huset.. kan ju bara hoppas på att det blir bättre nu då =).. för nu när jag skulle skicka en fil så kom vi ju upp i hela 9 kbit/s.. skrattretande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stabbe
Ja jag såg att det stog bilar här från bla. servanet utanför huset.. kan ju bara hoppas på att det blir bättre nu då =).. för nu när jag skulle skicka en fil så kom vi ju upp i hela 9 kbit/s.. skrattretande.

Hehe 9kbit/s, så jävla dåligt tror jag aldrig jag har fått det.
Brukar ligga i en 100-200kB/s iaf
I morse gick det dock riktigt bra(om man tänker på hur det gick innan), gick iaf i 1200kB/s per transfer på 4 transfers i upload... antagligen för att det inte var någon annan som använde någon bandbredd.
Dock verkar de ha cappat transferna till ~2500kB/s hem och 1200kB/s ut.