Permalänk
Relik 📜

Hiper Type-M + Asus = Problem?

Tjena!

Har länge kört med ett Type-R 480W av märket Hiper, helt utan problem.
Fick chansen att utan kostnad i byta till ett Type-M 580W istället, och jag tog givetvis denna.

Första agget jag fick hem gjorde datorn instabil, den rebootade och bootade ibland inte alls. För säkerhets skull testade jag i 2 datorer, med enda gemensamma nämnare ett Asus-moderkort och en AMD-CPU (ena s939, andra AM2).

Jag returnerade, och fick ett nytt av Komplett.
Nu är datorn stabil, men den stänger av sig! Helt utan förvarning slår datorn av. Så fort jag lämnar rummet och är tillbaka edfter 20-30 minute rär den i 99/100 fall avslagen, och för att åter boota måste jag fysiskt dra ur strömsladden i 15-20 sekunder.

Någon mer som har samma problem, eller som har en lösning?

Komplett vill ha in både moderkort och agg, men jag är tveksam, det känns som om det kommer kosta mig lite slantar då jag vet att moderkortet är felfritt med andra agg.

Det som händer alltså: Datorn slår av sig, helt utan något. Poff.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Låter lite knas. Nätagget blir inte för varmt elller dylikt? Antar att du har bra luftflöde i lådan..?

Permalänk
Medlem

Om du är övertygad om att mobot är felfritt och det är nätagget som är inkompatibelt/defekt tycker jag att du ska svara Komplett. Kräv ersättning om det visar sig att du har rätt för förlorade arbetsmöjligheter etc.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Har en kompis som oxo har ett Hiper nätagg som gör samma sak, han har skickat in det på RMA till komplett, men dom påstod att det funkade... :S

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Relik 📜

Jag är i alla fall övertygad om att det hela fungerade 100% med gamla agget, och fungerar 100% med en kompis gamla 300W-agg som jag har haft i idag.

Lurigt nog fungerar det även bättre med en Wattmeter (!) mellan datorn och vägguttaget.

Visa signatur

Permalänk

finns d inga fler som har den kombinationen? För jag hade precis tänk köpa en ny dator ikväll och där är ett asus moderkort och ett hiper nätaggregat med.. Men om d låter såhär kanske jag måste ta mig en funderare. Men finns d någon som har hiper nätaggregat oc ett asus moderkort som får d o funka? Måste ju finnas, eller??

Permalänk

jag har den kombinationen helt utan problem.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Wharfedale Diamond 210 - IOTAVX SA3 - Sen fortsätter det typ...

Permalänk
Relik 📜

Jävligt lurigt detta.. nus log inte datorn av på nästan 2 dygn, men när jag kom tillbaka från stan nyss var den död..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm, intressant... Jag byggde ihop en dator med ett Asus-kort, en Pentium D 945 och ett Hiper R-530 och fick väldiga problem. Datorn bootar upp, går nån minut och stänger sen av sig. Startar direkt jag trycker på knappen men stänger av sig igen efter nån minut.

Har bytt alla delar i datorn för övrigt, annan (icke D-CPU), annat grafikkort i PCI-e och annat grafik i PCI. Har kollat tempen på CPU:erna, inget märkvärdigt där. Har flashat bios på moderkortet.

Däremot så har jag provat med ett annat nätagg, men fått samma problem, så i just det här fallet bör det inte vara nätagget utan snarare moderkortet.

Det som är skumt däremot är att i väntan på att mitt nya ASUS-moderkort ska bytas så har jag låtit nätagget sitta kvar i lådan och kopplat in mina gamla prylar igen, och nu går det inte att starta datorn på annat sätt än att jag drar ur och sätter tillbaks strömsladden. Trycker jag bara på power på fronten så snurrar fläktarna igång, men HD/DVD reagerar inte. Trycker jag på strömbrytaren där bak så blir det ingen skillnad. Håller jag inne powerknappen samtidigt som jag trycker igång strömbrytaren där bak så snurrar allt igång men jag får ett långt error beep. Enda som funkar är att rycka strömsladden ur lådan.

För övrigt verkar agget funka till gamla datorn, har inte märkt att burken stänger av sig när den väl startat.

Permalänk
Medlem

Finns en inställning i BIOS som heter... nånting.. kan kolla när jag kommer hem, men min dator gjorde nåt liknande förut, tills dess att jag ändrade den inställningen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju en inställning för att tala om hur agget ska bete sig vid powerloss, om det ska stänga av, starta upp eller gå till föregående läge, men det spelar ingen roll i mitt fall.

Eller tänkte du på nån annan inställning?