Min första dator, Varning: Många bilder!

Permalänk
Medlem

Min första dator, Varning: Många bilder!

Jag kommer fortfarande ihåg den dagen jag var på en auktion Jag var 10 år och intresserad av datorer, så såg jag denna och var med på budgivningen. Jag hade tappat bort min föräldrar också, men bjöd ändå Aja, slutpriset blev iaf. 400 kr. Här är det många bilder på den, om ni önskar att jag tar mer bilder, så säg på vad Ni kan också säga till om ni vill ha någon bättre bild, jag är inte direkt någon fotograf

Dold text

Har även större bilder (2 meg st.) om någon vill ha det.

EDIT: Just nu ligger bilderna på min stationära dator och kommer därför inte alltid finnas tillgängliga. Kommer inom snar framtid skaffa mig en server och kan då införa en permanent lösning

EDIT2: Jag lade upp bilderna i ett galleri här på Sweclockers, så nu borde dom inte försvinna!

Bilderna var borta så jag lade upp dom igen!
Permalänk
Medlem

riktigt vacker

Permalänk
Medlem

Kul...

Men vad f-n har denna tråd med "Udda hårdvara" att göra. Det är en standard PC, relativt modern sådan, som kör en 3.11.
Borde den inte ligga i bärbart istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men vad f-n har denna tråd med "Udda hårdvara" att göra. Det är en standard PC, relativt modern sådan, som kör en 3.11.
Borde den inte ligga i bärbart istället?

Efter vad jag kan se är den äldre än tio år och passar med andra ord in här.

Permalänk
Medlem

Häftig! Mer sådant här tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Men vfan. En sån har jag ju åsså haft. Lirade Wolfenstein 3D på den. Ååååh. Minnen. Det var väl typ en 386SX på 25Mhz eller nått sånt?

Permalänk
Medlem

Hur ser man vad det är får hård vara i den? Jag testade "msd" men fick då bara upp den infon som finns på bilden.
Den startar i DOS så startar man Windows 3.11 genom att skriva in "win" så därför skulle jag kunna få info genom både DOS och Win 3.11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Den startar i DOS så startar man Windows 3.11 genom att skriva in "win"

Permalänk

ingen färg? hehe älskar retromaskiner som funkar utan probs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Efter vad jag kan se är den äldre än tio år och passar med andra ord in här.

Så om mindre än ett år ska alla P2-trådar om servrar osv. in hit också?

Varför heter det Udda hårdvara om P2or ska in hit. Inte direkt en utav de mindre sålda processorerna.

Permalänk
Medlem

Sidde jag förstår dig lite med det är ju ändå en svartvitt bärbar 386a så nog hör den hit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Så om mindre än ett år ska alla P2-trådar om servrar osv. in hit också?

Varför heter det Udda hårdvara om P2or ska in hit. Inte direkt en utav de mindre sålda processorerna.

Därför att om du läser står det som underrubrik att hårdvara som är mer än 10 år gammal passar in här.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Därför att om du läser står det som underrubrik att hårdvara som är mer än 10 år gammal passar in här.

Men borde då inte trådar om P1or och snart P2or också placeras här, istället för i massa olika forum som unix, windows och de andra hårdvaruforumen. Är detta ett forum för allmän datorhjälp till äldre hårdvara. Isånnafall borde det ju också stå.
Ganska luddig forumindelning annars, för alla trådar som berör nya datorer ska placeras inom en kategori där frågan hör hemma, men på datorer som P2 och äldre ska vi placera här? Varför heter då forumet udda hårvara och inte gammal hårdvara. För det finns gott om trådar i andra forum som rör äldre hårdvara, framförallt i unix-delen. Borde inte de flyttas hit då. Blir ju bara svårt för moderatorerna om man kan placera en tråd på massor med ställen.

Eller är detta bara ett forum där man ska visa upp hårdvara, inga problem får tas upp?

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Amiga 500, den hade ju iallafall färg (fast var ju inte bärbar)
1992, var 8 år och köpte den för 2500kr.

Höpp,

Sjysst burk annars

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Sidde: Var vänlig och följ anvisningarna i GAPa:s signatur om du vill fortsätta diskussionen du startat:

Citat:

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com och pm.

Denna tråd handlar om dole_95:s första dator, låt den fortsätta göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och det är en riktig goding också.

Xphase: Skulle inte tro att 40' stoppar för den där. På den tiden fanns det lite marginaler i branchen. typ 30% till åf

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men borde då inte trådar om P1or och snart P2or också placeras här, istället för i massa olika forum som unix, windows och de andra hårdvaruforumen. Är detta ett forum för allmän datorhjälp till äldre hårdvara. Isånnafall borde det ju också stå.
Ganska luddig forumindelning annars, för alla trådar som berör nya datorer ska placeras inom en kategori där frågan hör hemma, men på datorer som P2 och äldre ska vi placera här? Varför heter då forumet udda hårvara och inte gammal hårdvara. För det finns gott om trådar i andra forum som rör äldre hårdvara, framförallt i unix-delen. Borde inte de flyttas hit då. Blir ju bara svårt för moderatorerna om man kan placera en tråd på massor med ställen.

Eller är detta bara ett forum där man ska visa upp hårdvara, inga problem får tas upp?

Men ge fan i att läsa hans tråd om du stör dig eller pulla upp ett usb minne med mac logga på eller nått i uummpan!

Han har lagt tråden under rätt kategori så punkt slut med det nu!

Härligt med nostagibilder som denna för övrigt..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Håll den i 10 år till sen tror jag nog du kommer få rätt så bra betalt för en gamal "PC". Finns en del tyskar som är galna i IBM datorer, gärna deras skumma kontorsserie med deras egna slot. Såg nån samlares sida på nätet för några år sen, han hade hela lägenheten full med alla varianter av IBM's (IMHO äckliga) PS2 modeller.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kul...

Men vad f-n har denna tråd med "Udda hårdvara" att göra. Det är en standard PC, relativt modern sådan, som kör en 3.11.
Borde den inte ligga i bärbart istället?

Kör du p1a med Windows 95, eftersom du tycker denna är fortfarande modern..

Permalänk

Slående likhet med dagens thinkpads man undrar ju vad dom hållit på med i alla dessa år...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundstorm
Slående likhet med dagens thinkpads man undrar ju vad dom hållit på med i alla dessa år...

bygger de stabilaste laptopsen som finns. vacker design i all ära men vill man ha en gedigen laptop så är thinkpads underbara.

Permalänk
Medlem

Kan säga att den datorn jag fick från skolan, samma dag som jag fick hem min gamla bärbara, också var en IBM Så jag har 2 st. bärbara IBM datorer

Permalänk
Medlem

Re: Min första dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Jag kommer fortfarande ihåg den dagen jag var på en auktion Jag var 10 år och intresserad av datorer, så såg jag denna och var med på budgivningen. Jag hade tappat bort min föräldrar också, men bjöd ändå

Dole_95.. Du ÄR väl 10 år?

Permalänk
Medlem

Japp kanske några år äldre...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Men ge fan i att läsa hans tråd om du stör dig eller pulla upp ett usb minne med mac logga på eller nått i uummpan!

Han har lagt tråden under rätt kategori så punkt slut med det nu!

Härligt med nostagibilder som denna för övrigt..

Vårda ditt språk, tack.
Inga fler off topic inlägg från någon nu.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
Hur ser man vad det är får hård vara i den? Jag testade "msd" men fick då bara upp den infon som finns på bilden.

http://www.syschk.com/

Permalänk
Medlem

Tackar Den måste jag testa.. tyvärr har jag ingen diskettstation på denna dator menmen.. det ska nog gå att hitta en som har ^^

EDIT:

Och alla Bilder jag tog finns här (dom är väldigt stora...): http://dole_95.apakossa.org/system.rar

Permalänk
Medlem

Min första dator var en ZX81 som jag köpte som byggsats runt -81 ifrån ELFA om jag inte minns fel. När den väl var färdigbyggd visste jag inte vad jag skulle ha den till men man lärde sig iallafall Basicprogrammering i viss mån haha efter det blev det Commodore för hela slanten C64,C128,C128D,A500,A1000 A2000,A3000,A600, Amiga CDTV och slutligen A1200 som "moddades kraftigt med Tower, Blizzard 030-kort,Cd-brännare och nätverkskort..har den kvar än idag och använder den främst till mina synthar..vägrade köpa PC..köpte första PCn 1995..nån gammal 286:a haha men amigan var fortfarande bättre hehe

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem

söt leksak
Skall kolla om jag hittar min gamla Atari 130XE

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------