störande problem med volymen

Permalänk
Medlem

störande problem med volymen

Hej
Asså jag har ett riktigt störande problem med högtalarna på datorn har varit så sen jag köpte den men nu e det som värst.. Ljudet höjer o sänker sig självt, asså om man vrider på volymen på högtalarna så höjs den (såklart) men sen en bit upp så försvinner ljudet för att sedan komma tillbaka ashögt. Asså tex: Man kan höja från nivå 1-3 utan problem, sen på nivå 4,5 så försvinner ljudet och på nivå 6,7 kmr det för högt.

Jag brukade alltid höja volymen till 6 ungerfär o sen sänka i winamp, men nu gör den så att ljudet sänker sig skitlågt av sig självt o sen kmr tillbaka o är helt ostabilt.. Någon som vet vrf? har testat på olika datorer och olika drivar, detta e riktigt störande, specielt i spel..

Ljudkortet är inbyggt 7.1 i moderkortet. Högtalarna är creative 5.1 surround.

Tackar för all hjälp.

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Medlem

Först kan du isolera problemet.
Koppla in högtalarna i något annat och testa.

Sen kan du alltid koppla in några andra högtalare, hörlurar i datorn och testa.

Inte för jag tror det men kolla vad du har för inställningar, som DSP lägen och sånt. Ta bort alla konstiga inställningar, som tex crystalizer på et x-fi dvs. alla inställningar som påverkar ljudet.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

kan vara glapp eller skit i volym kontrollern? kanske teknik sprej vore något, allternativt WD 40 eller liknande?

men isolera problemet som sagt, men det låter som volym kontrollern

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16