Fildelare frikänns i hovrätten

Permalänk
Melding Plague

Fildelare frikänns i hovrätten

Hovrätten frikände idag den Västerås-bo som tidigare av tingsrätten dömdes till 80 dagsböter för att ha laddat upp filmen Hip Hip Hora med hjälp av programmet DC++.

Läs nyheten: Fildelare frikänns i hovrätten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Victory for the horde!

Permalänk
Inaktiv

Yeeey! Det är så det ska vara;)

Permalänk
Medlem

Kick some Antipiratbyrå-Ass

Näe allvarligt talat, Antipiratbyrån can suck it...

Permalänk
Medlem

läste precis artikeln och domstolens utlåtande... Alltså om nu APB går in i en hubb och delar ut filmer och skaffar sig lösenord och även laddar ner en film begår dom inte själva brott då eller skulle det ses som civilkurage... Men om dom delar ut en film och någon laddar ner den borde inte det vara olagligt då och t.om. bara att dela ut en film borde ju vara att framkalla ett brott vilket vad jag minns är olagligt enligt svensk lag??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedUlf
läste precis artikeln och domstolens utlåtande... Alltså om nu APB går in i en hubb och delar ut filmer och skaffar sig lösenord och även laddar ner en film begår dom inte själva brott då eller skulle det ses som civilkurage... Men om dom delar ut en film och någon laddar ner den borde inte det vara olagligt då och t.om. bara att dela ut en film borde ju vara att framkalla ett brott vilket vad jag minns är olagligt enligt svensk lag??

De har tillstånd av de som har rättigheterna för filmen. Det är olagligt för polis/åklagare att provocera fram brott, dock ej för privatpersoner/företag.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Anti piratbyrån är ju själv olagliga. Även om dem har tillåtelse av filmbolaget så bryter dem mot svenska lagen

Permalänk
Medlem

inte alls dumt detta. Då slipper vi nog höra om fler som åker fast för fildelning nu:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Anti piratbyrån är ju själv olagliga. Även om dem har tillåtelse av filmbolaget så bryter dem mot svenska lagen

Är det väl inte,

De har ju upphovsrättstagarna på sin sida, dvs de bryter inte mot någon lag.

När du ladar ner utan tillstånd då bryter du mot lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Antipiratbyrån är ju själva olagliga. Även om de har tillåtelse av filmbolaget så bryter de mot svenska lagen.

Nej, de bryter inte mot lagen. Du får dela ut material som du äger upphovsrätten till. Säg till exempel att Petter skulle få en blixt i huvudet och bestämma sig för att lägga ut sina skivor på nätet, så att de som ville skulle kunna ladda ner musiken. Då bryter han inte mot några lagar, för han har själv upphovsrätten.

APB får dela ut material som de har rätt att dela ut - i det här fallet har en av deras klienter godkänt att de delar ut materialet för deras räkning för att plocka sig en fildelare att anklaga och därför är det inget brott. Jäkligt dålig stil, men inget brott.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hurra! Äntligen har rättssäkerheten segrat. Bra att skärmdumparna inte godtogs som bevismaterial. APB och IFPI kan brinna i helvetet.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Det var FANIMEJ på tiden att den jävla urholkningen av rättsväsendet skärmdumpsbevis innebar blev nerslaget. Skandal att det gick att nyttja från början.

Grattis till piraterna och TPB. Piraternas antal kommer garanterat att klättra nu.

Själv är jag bara glad att AntiPrivatByrån blivit mer maktlöst. Boodis är väck så det hela ser rätt bra ut. Bara en idiot kvar nu, Folkpariets åsna till justitieministerkandidat Johan Phersson. Den mannen kommer garanterat fortsätta i bodis spår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Det var FANIMEJ på tiden att den jävla urholkningen av rättsväsendet skärmdumpsbevis innebar blev nerslaget. Skandal att det gick att nyttja från början.

Grattis till piraterna och TPB. Piraternas antal kommer garanterat att klättra nu.

Själv är jag bara glad att AntiPrivatByrån blivit mer maktlöst. Boodis är väck så det hela ser rätt bra ut. Bara en idiot kvar nu, Folkpariets åsna till justitieministerkandidat Johan Phersson. Den mannen kommer garanterat fortsätta i bodis spår.

Jag ser gärna att Johan Phersson blir borträknad, när ministrar ska utses. Annars väntar en ny mardröm.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

*Hrm*
Fildelning är ett brott och det motverkar existensen av musik/filmprojekt som kostar mer än tusen spänn att framställa.

Sådär. Jag är beredd på bajskastningen som strax börjar. Jag tänkte bara att båda sidor skulle representeras.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
*Hrm*
Fildelning är ett brott och det motverkar existensen av musik/filmprojekt som kostar mer än tusen spänn att framställa.

Sådär. Jag är beredd på bajskastningen som strax börjar. Jag tänkte bara att båda sidor skulle representeras.

haha..

en hund bajja på ingång...

Permalänk

Enligt piratbyrån kan inte denna domen ses som en riktilinje för framtida domar eftersom det skulle gått att få fram mer bevismaterial genom en husrannsakan, vilket åklagaren inte orkade göra. Eller nått. Optimistiska är dom i alla fall.

Visste ni fressten att Piratpartiet fick nästan 35 000 röster? De är alltså mindre än 3 000 röster efter feministiskt initiativ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

hahaha skönt att höra att filmklubben APB fick sig ett nederlag.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Det var skönt att äntligen se någon bli friad!

APB kan gå och gömma sej någonstans!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

guess you cant kriminalisera halva befolkningen. tänk när dom inser detta även i trafiken.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk

Men, erkände han inte att han hade delat ut filmen. Då borde han väl dömmas också? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Men, erkände han inte att han hade delat ut filmen. Då borde han väl dömmas också? :/

Jag sköt palme..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

aaaah de e fett najs o DL:a saker gratis utan o pröjsa...det där lät fjortis men detb är ju det. man betalar inte 200 spänn för en film man bara ser 1 gång...

Permalänk
Medlem

Goda nyheter detta!

Visa signatur

Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 :: Core 2 Duo T5600 :: 1024mb :: X1800 ::

Permalänk
Medlem

Viva la Victory.... två segrar på kort tid; Mini.Bush Bodström och nu detta. Kanske utvecklas till ett bra år ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Hurra! Äntligen har rättssäkerheten segrat. Bra att skärmdumparna inte godtogs som bevismaterial. APB och IFPI kan brinna i helvetet.

Vad jag hört var det tyvärr inte det som var orsaken, utan (som det står i nyheten)
1. man kunde inte bevisa att hans dator haft den ip-addressen vid den tidpunkten.
2. man hade inte kunnat bevisa att det var han som suttit vid datorn då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*

Du tänker på ett annat mål.

Citat:

*Hrm*

Fildelning är inte ett brott, olovlig fildelning av upphovsrättskyddat material är det. Men hur som helst kan man inte bryta sig in i människors hem vid blotta misstanken om att de kan ha kopierat en film, lika lite som polisen kan skjuta efter fortkörare. Olaglig fildelning som samhällsfenomen må vara ett stort problem för vissa, men som enskilt brott är det relativt litet.

Dagens ord är proportionalitet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

OnT:
Undebart, inte för hans skull eller kopieringens skull, utan för att rättsväsendet äntligen fått tillbaka lite av sin värdighet. Svensk rät skall inte hunsas av bolagen och dess representanter, och det är skönt att det äntligen trillat ner ett farthinder för dem.

OfT:

Citat:

*Hrm*

Fildelningär inte ett brott på något sätt alls. Tväremot så ökar fildelning spridningen av material och är om det används rätt det ohotat mest överlägsna av alla PR-verktyg som finns. Kopiering av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd däremot är ett brott, vilet är någonting man kan göra via fildelning. Men att hävda att de är samma sak är som att säga att alla som äger en bil är kriminella eftersom de kan bryta mot trafiklagar med denna.

Sen vet jag inte riktigt om den "andra" sidan så att säga behöver höras. Vad de har att säga vet vi redan, jag kan tillochmed sammanfatta det i en enda mening. "Köp, lyd och var glad att vi låter er lyssna." Det jag däremot undrar är om de igentligen har någon som helst moralisk rätt att yttra sig alls. De har själva valt att se saken i vitt och svart, och de har själva valt att rättfärdiga sina egna skabbiga metoder, tilltag och genomruttna resonemang med "ändamålen helgar medlen". Jag finner det otroligt mycket mer bedrägligt och omoraliskt att med vett och vilja underminera både rättssäkerheten, den personliga integiteten och rätten till självbestämmande. Att i jämförelse med detta ladda hem musik och film ter sig som ett tämligen ynkligt brott i jämförelse.

Jag är inte för piratkopiering på det sätt som det sker idag, men då jag på fullaste allvar anser att APB och industrierna beter sig så skabbigt att de överträffar piraterna med hästlängder så finns det inte så mycket att välja på. Det handlar inte för mig om att jag gillar piraterna, utan att jag ogillar indutrins attityder och förfaranden mer än vad jag ogillar piraterna. Och detta är någonting som jag vet att många håller med mig om. Detta är ju dock en hållning som bekvämt nog väljs att ignoreras från bolagen sida. Jag chansar på att det beror på ren och skär ynkglig feghet för att man då skulle erkänna sin egen del av ansvaret för att situationen är som den är, men det är ju min teori.

Så för mig (och många andra) så är det en fråga inte om vem som har rätt, utan om vem som har minst fel, och ur den aspekten tycker jag APB och industrierna sedan länge förbrukat sin rätt att yttra sig då de redan bevisat att de inte hyser någon respekt för privatpersoner och kunder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Undebart, inte för hans skull eller kopieringens skull, utan för att rättsväsendet äntligen fått tillbaka lite av sin värdighet. Svensk rät skall inte hunsas av bolagen och dess representanter, och det är skönt att det äntligen trillat ner ett farthinder för dem.

OfT:

Fildelningär inte ett brott på något sätt alls. Tväremot så ökar fildelning spridningen av material och är om det används rätt det ohotat mest överlägsna av alla PR-verktyg som finns. Kopiering av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd däremot är ett brott, vilet är någonting man kan göra via fildelning. Men att hävda att de är samma sak är som att säga att alla som äger en bil är kriminella eftersom de kan bryta mot trafiklagar med denna.

Sen vet jag inte riktigt om den "andra" sidan så att säga behöver höras. Vad de har att säga vet vi redan, jag kan tillochmed sammanfatta det i en enda mening. "Köp, lyd och var glad att vi låter er lyssna." Det jag däremot undrar är om de igentligen har någon som helst moralisk rätt att yttra sig alls. De har själva valt att se saken i vitt och svart, och de har själva valt att rättfärdiga sina egna skabbiga metoder, tilltag och genomruttna resonemang med "ändamålen helgar medlen". Jag finner det otroligt mycket mer bedrägligt och omoraliskt att med vett och vilja underminera både rättssäkerheten, den personliga integiteten och rätten till självbestämmande. Att i jämförelse med detta ladda hem musik och film ter sig som ett tämligen ynkligt brott i jämförelse.

Jag är inte för piratkopiering på det sätt som det sker idag, men då jag på fullaste allvar anser att APB och industrierna beter sig så skabbigt att de överträffar piraterna med hästlängder så finns det inte så mycket att välja på. Det handlar inte för mig om att jag gillar piraterna, utan att jag ogillar indutrins attityder och förfaranden mer än vad jag ogillar piraterna. Och detta är någonting som jag vet att många håller med mig om. Detta är ju dock en hållning som bekvämt nog väljs att ignoreras från bolagen sida. Jag chansar på att det beror på ren och skär ynkglig feghet för att man då skulle erkänna sin egen del av ansvaret för att situationen är som den är, men det är ju min teori.

Så för mig (och många andra) så är det en fråga inte om vem som har rätt, utan om vem som har minst fel, och ur den aspekten tycker jag APB och industrierna sedan länge förbrukat sin rätt att yttra sig då de redan bevisat att de inte hyser någon respekt för privatpersoner och kunder.

ORD... u go and get them big guy

Permalänk
Medlem

Fri fildelning är framtiden. Pontén och de i hans kår får gå och hitta nån annan bransch att suga blod ur.

För ni artister fattar väl att det är ni och vi konsumenter som betalar dessa små ryggradslösa varelsers feta lönecheckar? Fildelning får ni fler som snackar om er och fler som dyker upp på era konserter och inte minst fler som inspireras av ert verk och för konstformen framåt.

Bra för dig och mig och hela mänskligheten.

Stort tack och stora rosor dock till alla advokater, domare och andra jurister som istället väljer att stå på konsumenterna sida och försvara våra heliga grundlagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:

OfT:

Ord.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk

Om nu ATB har rätt att dela ut filmen så kan det ju inte heller vara ett brott att ladda ner den från dem, båda "sidor" tillåter ju överföringen, så då kan ju inte bara ATB komma undan? Alltså kan man få en laglig kopia av en film om man laddar den från APB? Självklart har man inga rättigheter att fortsätta dela ut den, men man själv borde ju kunna få en kopia.

Jag är kanske helt ute och cycklar men en lite rolig tanke ivf.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |