Permalänk
Medlem

min nya dator fungerar inte alls..

hejsan jag har köpt och satt ihop en egen dator med hjälp av en kompis som kan väldigt mkt om datorer och har satt ihop en hel del själv tidigare.

Hur som helst när vi skulle starta igång datorn så händer ingenting på skärmen, inte ens bios visas, men fläktar och andra delar i datorn går som vanligt.. låter det som iaf..
Jag har strömkablen i datorburken och när jag drar ut den så dyker texten upp på skärmen att den inte är kopplad till någon dator så tydligen är det inte nåt fel i kopplingen mellan skärm och moderkort..

Vad är det för fel egentligen? och går det att åtgärda?

Vi har även prövat att koppla ur alla delar ur datorn förutom moderkortet och ramminnena. och skärmen beter sig likadant. så det lär ju inte bero på någon annan del i datorn.
Jag och min vän tror det beror på moderkortet, men vi vet inte vad som gör att den inte startar som den ska..

vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Har hållt på i över 8 timmar nu med att försöka få den att fungera men det är helt omöjligt.. börjar bli desperat nu och alla tips är välkomna och jag ber på mina bara knän om er hjälp!
/robban

det här är mina datordelar:
PowerColor Radeon X1950 512MB GDDR4,

CORSAIR 2GB VS DDR2 PC4200 533MHZ CL4 (2X1GB)

ANTEC MIDITOWER SLK3000B AIR GUIDE NO POWER

NÄTDEL 550W ASPIRE ATX12V 1X120MM FLÄKT UV SVAR

ASUS P5L-VM 1394 I945G SOCKET 775 FW M-ATX

Permalänk

Aspire är shit nätagg ;>, så prova med något annat så ska du nog se att det fungerar.

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk
Medlem

um.. .seriöst e du 100% säker på det?
jag tror iaf inte det är nätagget.. många rekommenderade det och alla delar e helt nya.. har inte råd att bara byta o köpa nytt nu..

Permalänk

Pröva med ett annat Grafikkort samt ett annat nätagg.

enda sättet ..

Permalänk
Medlem

Nej han är inte säker! Jag tror inte de är fel på nätdelen alls faktiskt. Så låt nätdelen sitta kvar så länge.

Enligt din beskrivning har du ingen processor... men de antar jag att du har = ). Du får inga felmeddelanden från moderkortet i form av pip? (kopplat i högtalare). En standard grej är kanske att göra en biosreset. (står hur man gör i manualen till moderkoret "Clear Cmos"). Nästa grej jag skulle testa om inget piper men att skärmen inte startar testa skärmen till annan dator samt annat grafikkort i datorn... kan ju prova lite... Svårt att lösa såna här problem på distans.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

mm min kompis pratade oxo nånting om att resetta bioset.. fast då kanske inte garantin skulle gälla längre

kan ju oxo tillägga att jag testat datorn med olika skärmar, utan och med grafik kort.
har testat den fullt utrustad med alla datordelar men även med allt frånkopplat (inklusive 3dkortet, moderkortet har ett integrerat) utom nätagg, moderkort, minnen och processor..

ghaa.. tack för att ni försöker förstå och hjälpa.. håller på att bli vansinnig här hemma ;P

Permalänk
Medlem

Hade samma problem hemma för ett tag sedan, burken uppförde sig precis som du beskriver då man hade kopplat in både 24pin och 4pin från nätagget till moderkortet. Det lustiga var att bios startade snabbt om man hoppade över 4pinskontakten. Så för min del var det moderkortet, funkade briljant då man bytte.

Men prova ' Clear CMOS ' först, kan ju kanske hjälpa. Om du har möjlighet, pröva moderkortet eller nätagget på en annan dator.

Permalänk
Medlem

vadå amoke? ska jag ta ut 4 utav 24 pins kablen mellan moderkortet och nätagget? har en strömkabel där emellan som har en 20 pins kontakt och en 4 , men som sitter i samma 24 pins uttag.

clear cmos känns väldigt osäkert och jag är rädd att garantin inte gäller längre om dom ser att jag hållt på att pilla med biosen...

Permalänk
Medlem

Hej hoppas verkligen du löser dina problem.

Skulle vilja räta ut några frågetecken till "Clear CMOS"

När du tömmer CMOS, så tömmer du det minne som innehåller nuvarande inställningar. Du tömmer INTE det minnet som innhåller BIOS (dvs det lilla operativsystem som körs när datorn startas). När BIOS startar och upptäcker att det lilla CMOS minnet är tomt, så kommer det skriva in nya default värden i det. Hur man gör detta står alltid skrivet i moderkortets manual.

Enda gången man skulle kunna få garantiproblem är om man flashar BIOS, dvs skriver in ett nytt BIOS. Men på moderkort brukar man också kunna göra detta utan att bryta mot garantin.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

okay.. mmm har nu testat att tömma cmos oxo men det hjälpte inte suck.. aja. får väl ringa supporten imorron antar jag. kanske skicka in moderkortet igen så dom får kolla på det..

för att reda ut tidigare missförstånd: trodde "tömma cmos" var samma sak som att "flasha bios" men nu har jag tömt cmos iaf o inga framsteg..

EDIT: skrev ett mail till dustin om det hela nyss föresten.. så man får väl hoppas dom har god support

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du testat men... prova detta från början.

Anslut nätdel till moderkort. Tryck i ramminnen och processor. Koppla i speaker och power knapp och allt detta på moderkortet. Koppa i högtalare på inbyggda ljudkortet. Skärmen kopplar du till de inbyggda grafikkortet. Funkar detta? Piper datorn ?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

tack för tipset, men japps har testat precis det. enbart ram o processor o moderkortet samt använt inbyggda ljud o grafikkort inte ens ett pip från min dator..

Permalänk
Medlem

De var svårt de här... har du testat att göra precis detta med en annan skärm? Om inget piper så ska datorn starta riktigt, även om de inte syns på skärmen (om de inte är något riktigt grundläggande fel på moderkortet). Sen är de skälvklart bra om man kan testa processor och minne i en annan dator... handlar bara om försöka utesluta olika fel. Och lyckas man inte så kanske de är moderkortet som du sa, men alltid tråkigt att skicka tillbaka något som visar sig funka... då får man betala kontrollen också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Jag chansar på att det är dina minnen som är trasiga kanske inte kompatibla med det moderkortet jag byggde själv min dator för ca 1 månad sen (min första jag byggt) jag fick inte igång datorn när jag starta den, enda som lät fläkt o så men ingen bild alls så jag drog ut en 1024mb sticka och prova då gick den igång. så när jag installera allt flasha jag bios och in med den andra 1024mb minnet och allt funka.. så ta och kolla upp minnena..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Livegamers
Jag chansar på att det är dina minnen som är trasiga kanske inte kompatibla med det moderkortet jag byggde själv min dator för ca 1 månad sen (min första jag byggt) jag fick inte igång datorn när jag starta den, enda som lät fläkt o så men ingen bild alls så jag drog ut en 1024mb sticka och prova då gick den igång. så när jag installera allt flasha jag bios och in med den andra 1024mb minnet och allt funka.. så ta och kolla upp minnena..

¨

hmm ja de låter ju som det problemet jag har.. fast minnena e lika nya som resten av datorn.. och dom ska vara kompitabla.. de e de som e så konstigt.. o flasha bios vågar jag inte för garantins skull...

Vasadu:
ja jag har bara inte någon annan dator som är kompitabel med delarna jag använder i min nya dator.. så det e lite svårt o testa på nåt annat än en annan skärm..

Permalänk
Medlem

kolla så att cpun sitter riktigt i, annars kan man få sådant problem, har jag själv varit med om.

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
Kamera kit: OM System OM-1 mk2 | M.zuiko 300mm PRO f4 | M.zuiko 12-40mm PRO 2 f2.8 | M.zuiko 60mm Macro f2.8 | M.zuiko 45mm f1.8 | M.zuiko 1.4x telekonverter

Permalänk
Medlem

Förstår att de är svårt att testa, inte inte så ofta man har en fungerande dator med samma komponenter brevid den dator man bygger. Men en annan skärm kan väl gå att ordna eller? Skärmen hade du testat i annan dator va? En del skärmar kan vara lite sömniga och inte vilja vakna bara för datorn vaknar. Men som jag skrev så var de inte helt lätt problem. Lycka till i fortsättningen i alla fall.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Låter som ett minnesproblem, stickorna är inte kompatibla med kortet eller så en av dom sönder. Byt ut dom, flytta runt dom, testa med en åt gången.

Se även till att du har rätt sladdar kopplade till moderkortet, får det ingeng ström på 12V2 linan så får du ingen bild från grafikkortet. Läs i din moderkorts manual hur du ska koppla.

Permalänk
Medlem

Borde inte moderkortet pipa om de är fel på minnena. Att minnena inte är ansluta i ordning är för övrigt kanske vanligaste felet vid datorbyggen. Men tror inte de så enkelt i detta fall tyvärr.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

ok tack för de olika lösningarna.. har iaf snackat med dustin nu o skickar tebax moderkortet och får ett nytt (likadant) hoppas inte problemet kvarstår.. annars får jag väl pröva med ett annat minne.. men dom här minnena jag har SKA gå ihop med moderkortet.. jag e 100% säker.. har för övrigt prövat att byta minnenas platser, testat dom 1 och 1..

och vasadu: jag har testat den nya datorn på 2 olika skärmar och det blir samma problem.. hmm. tack för hjälpen iaf.. du har hjälpt mig förr oxo

Permalänk
Medlem

jadu, lycka till för tusan, hoppas det nya mobot fungerar..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag hjälper till när jag kan, tyvärr så hjälpte inte de den här gång. När de kommer till den typen av problem så brukar jag köra på känsla, och de är lite svårt över nätet... sen kan de också vara att kortet faktiskt är trasigt och de inte går att fixa... hoppas de löser sig med de nya kortet så du får leka med din nya dator snart. Ha de!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna pröva att starta datorn med moderkortet utanför chassit, för att utesluta kortslutning. Kanske inte är så troligt att det händer men man vet aldrig.

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Medlem

Rokka jag har samma problem med min nya burk, vore bra om du skrev hur det gick med nya moderkortet sen om den hoppade igång så att det var fallet..

/ daniel

Visa signatur

[AMD Opteron 165 1.8GHz @ 2.2GHz] [Asus A8N-SLI nForce4] [OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2GB] [200GB Western Digital 8mb 7200rpm] [80GB USB 2.0 Extern 5000rpm] [Radeon X1900XT 256MB] [Creative Audigy 2]

Permalänk
Medlem

1) Se till att ni anslutit CPU-kylaren KORREKT! Gör den inte det så kan symptomen bli som ovan.

2) Kör med endast EN minnessticka MEN se till att den sitter i RÄTT bank. Kolla i eran moderkortsmanual vilken som gäller!

3) Se till att moderkortet INTE är kortslutet i chassit - ta helst ut moderkortet och lägg det tex på en kartongbit. Koppla in allt igen och dra igång datorn. Det går att tjuvkoppla ingång genom att sluta ihop de två power SW pinsen så man slipper dra in chassit i det hela.

4) Har ni ett gammalt vanligt PCI-grafikkort så testa med ist för PCI-e-kortet.

5) Kör med så få komponenter till en början. Dvs skippa HDD, DVD, extra ljudkort, extra nätverkskort lr annat bjäfs. (Vissa nätagg kräver dock att tex en HDD kopplas in för att vilja vara med i matchen...)

6) Det är inte så att det moderkortet trådskaparen valt måste flashas för att kunna köra c2d-prollar? Vad kör du med för CPU och vilken revision har du på kortet???

Edit: Dum fråga - Ni har väl kopplat kabel mellan grafikkort och skärm samt slagit på strömmen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

jag meddelar er hur det går med det nya kortet när det anländer.. fick en returlapp idag så nu skickar jag tebax kortet med den så ett nytt borde anlända i veckan, tack för alla tips o allt stöd. detta forumet är bäst vad gäller datasupport! föresten danlin vad menas med att moderkortet måste flashas för att köra c2d? jag har c2d men ja har aldrig vetat att en del moderkort måste flashas för det revision är oxo ett helt nytt ord för mig.. men cpun är c2d e6600