Varför använder ni Linux/BSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mjo alltså, egentligen hur kan alla olika Linux distar kalla sig för egna OS om dom har samma fönsterhanterare, samma program och bygger på samma kärna?

Det jag menar med basprogram är; ger exempel från Windows och Mac OS X "basprogram".
Finder, Explorer
Systemverktyg (väldigt viktigt för ett OS)

Finns massa fler, men du kanske fattar.

Varje distro kallar inte sig för ett eget OS?

Ingår ju ett antal "basprogram" i GNU-projektet, Gnome, GCC, Emacs, Bash, osv. Systemverktyg tycker jag ingår till en stor del i Gnome, men det är ju inget som alla användare vill ha, vissa gillar ju att sitta och peta in info i textfiler också.

Men med tanke på att GNU/Linux inte bara är ett OS utan att alla distros är en gren av det, en liten egen version skulle man kunna säga, så är det väldigt svårt att definera, olika distros har ju sitt sätt att ställa in saker på. I vissa distar ingår det ju egna verktyg för att ställa in saker, i andra inte.

No offence men ibland låter det som lite bristande kunskap hos dig.

Sen undrar jag fortfarande vad alla distar skulle tjäna på att göra egna "basprogram"?

En distro är fortfarande baserad på GNU/Linux och är en samling av program så det blir mer användarvänligt för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Varje distro kallar inte sig för ett eget OS?

Ingår ju ett antal "basprogram" i GNU-projektet, Gnome, GCC, Emacs, Bash, osv. Systemverktyg tycker jag ingår till en stor del i Gnome, men det är ju inget som alla användare vill ha, vissa gillar ju att sitta och peta in info i textfiler också.

Men med tanke på att GNU/Linux inte bara är ett OS utan att alla distros är en gren av det, en liten egen version skulle man kunna säga, så är det väldigt svårt att definera, olika distros har ju sitt sätt att ställa in saker på. I vissa distar ingår det ju egna verktyg för att ställa in saker, i andra inte.

No offence men ibland låter det som lite bristande kunskap hos dig.

Sen undrar jag fortfarande vad alla distar skulle tjäna på att göra egna "basprogram"?

En distro är fortfarande baserad på GNU/Linux och är en samling av program så det blir mer användarvänligt för slutanvändaren.

Förstår precis hur du menar, men jag tycker fortfarande att det inte är "komplett".

Permalänk
Medlem

Att säga att Gnome och KDE härmar windows tycker jag är fel då det finns andra som har kört liknande GUI för windows 95 te.x OS/2. Allt du säger grundas på okunskap, vad hör du egentligen för erfarenheter av *NIX Bombur?

Permalänk
Medlem

varför säger alla att utseende är kopierat just från Windows? grafiska interface som fungerade liknande fann ju innan..

/ som sagt.. :S

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår precis hur du menar, men jag tycker fortfarande att det inte är "komplett".

Nej men sitt och tyck något utan att backa upp det med argument.

Och varför tycker du inte att det inte är komplett? Vad är inte komplett? Basprogramen? Finns hur många av sin s.k "basprogram" som helst. Men måste nu dom utvecklas av GNU-projektet? Vad ger det för skillnad?

Du menar också att det finns för få grafiska verktyg för att ställa in saker? Vad menar du, förklara dig nu.

AndreaX: Alla tror att windows var först med allt.

Bombur du borde se filmen "Pirates of Silicon Valley". För övrigt en bra film om man vill lära sig liten om Apples och Microsofts historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför säger alla att utseende är kopierat just från Windows? grafiska interface som fungerade liknande fann ju innan..

/ som sagt.. :S

Så här såg det ut på min Atari ST:

Har dock lite dålig koll på om det kom innan eller efter Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver

http://ars2.ord.cachefly.net/images/gui/16-atarigem.gif

såhär såg iaf Windows ut vid tiden:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Xerox var först med det grafiska gränssnittet som sedan kopierades av: Apple, Microsoft, IBM, Atari, mfl.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vem som var först med vad, finns det en idé som funkar så kommer de flesta använda den tills någon kommer på nåt bättre.
En av sakerna som är bra med fri och öppen kod är att alla som bygger egna linuxdistar inte måste bygga egna program, utan kan istället låna andras idéer som redan fungerar och kan sen lägga ner sina egna resurser på att förbättra det som de tycker borde vara bättre.
Ett OS är inte komplett bara för att ett och samma företag har skrivit all kod till det, hade det varit det så hade jag fortfarande kört windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för att:
jag är dum i huvudet...
nej nu skojade jag, för att det är fritt, för att det är mycket säkrare än windows. för att jag tycket om hur filsystemet är upp byggt, och för att det är något man kommer ha nytta av i framtiden, om det så är att jag köper men mac ellen en ny pc och instalerar någon form av *nix på den spelar ingen roll...

(((
vad jag inte tycker om är att xorg skall krongla när man byter hårdvara... (råkade ut för det i skolan, min kompis stoppade in sin hård disk i en av datorerna i labbet... booooooommmmmm bluescreen! försökte dpkg-reconfigure xserver-xorg , men nej...

jag skulle även kunna tänka mig använda freedos (Dos klon) eller reactos(NT klon), men det mäst för att de är de ända rikriga fria altenativen till windows..
(om man bortser från att använda wine..)
)))

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Re: Varför använder ni Linux/BSD?

Citat:

[

Detta är ganska intressant, då Linux enligt mig inte är komplett som operativsystem. Varför tycker jag det? Linux distar måste alltid gå efter Linus Torwalds Linux kernel, vilket gör att det är Linus själv som bestämmer hur fort utvecklingen ska gå och vad som ska finnas i kerneln. Kan man verkligen kalla det "fritt" då? [/B]

Vilka kriterier ska ett operativsystem uppfylla för att vara komplett, enligt dig?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Jag, som inte vet så mycket, tror att man kunde säga att bristen på enhetlighet är både en av Linux största styrkor och svagheter. Du hänger upp dig på den, eftersom du jämför Linux-tänkandet med Windows- och kanske också OSX-tänkandet. Men på det sättet kommer du ingen vart, en dist är inte nödvändigtvis motsvarigheten till en Windows-utgåva.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego

(((
vad jag inte tycker om är att xorg skall krongla när man byter hårdvara... (råkade ut för det i skolan, min kompis stoppade in sin hård disk i en av datorerna i labbet... booooooommmmmm bluescreen! försökte dpkg-reconfigure xserver-xorg , men nej...

)))

Och bara för att debians verktyg dpkg inte lyckas ställa in xorg.conf tycker du att Xorg är struligt? Snare dpkg du ska whina på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego

jag skulle även kunna tänka mig använda freedos (Dos klon) eller reactos(NT klon), men det mäst för att de är de ända rikriga fria altenativen till windows..
(om man bortser från att använda wine..)
)))

Enda riktiga fria alternativen till windows?

Hört talas om:
FreeBSD
OpenBSD
NetBSD
DragonFlyBSD
Haiku
GNU/Hurd
Darwin
Irix
OpenSolaris

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Och bara för att debians verktyg dpkg inte lyckas ställa in xorg.conf tycker du att Xorg är struligt? Snare dpkg du ska whina på.

Enda riktiga fria alternativen till windows?

Hört talas om:
FreeBSD
OpenBSD
NetBSD
DragonFlyBSD
Haiku
GNU/Hurd
Darwin
Irix
OpenSolaris

De kanske är de enda riktiga alternativen om man vill köra Windows-binärer. Men man ska inte underskatta virtualisering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
De kanske är de enda riktiga alternativen om man vill köra Windows-binärer. Men man ska inte underskatta virtualisering...

Aha, oj. Jag som tolkade det lite fel kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver

http://ars2.ord.cachefly.net/images/gui/16-atarigem.gif

Åhh, vilken nostalgi. Gjorde en hel del "pixel art" i NeoChrome vilket var jävligt kul. Intressant också med 16-färgersbegränsningen i 320x200.

Permalänk
Avstängd

När jag använde Linux gjorde jag det som lite variation till Windows. Det var lite som att köpa en trasig båt och rusta upp den, liksom. Ingenting fungerade från start, varenda manöver var ett herrans liv, man slet sitt hår i flera timmar för att installera ett jävla program osv. Varför man skulle vilja använda Linux om man får fri tillgång till alla operativsystem i hela världen har jag ingen som helst aning om. Däremot att Linux är gratis kan jag svälja som argument, men det är lika vettigt som att sova under en trave tidningar istället för att köpa en säng, eller åtminstone en madrass.

Tacka vet jag Mac OS X

Och ni behöver inte komma med några motargument om ni inte verkligen vill. Sov under era tidningar ni så tar jag min säng - alla blir nöjda.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Däremot att Linux är gratis kan jag svälja som argument, men det är lika vettigt som att sova under en trave tidningar istället för att köpa en säng, eller åtminstone en madrass.

Och ni behöver inte komma med några motargument om ni inte verkligen vill. Sov under era tidningar ni så tar jag min säng - alla blir nöjda.

vill och vill, men du fick mig iaf att tänka på den där TV-serien "Profit" som gick för några år sen. (är säker på att Jim kör Linux mao..)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Att säga att Gnome och KDE härmar windows tycker jag är fel då det finns andra som har kört liknande GUI för windows 95 te.x OS/2. Allt du säger grundas på okunskap, vad hör du egentligen för erfarenheter av *NIX Bombur?

Nej jag kanske inte är någon expert på Linux eller *NIX, men jag vill fortfarande att du svarar på huvudfrågan i stället för att börja flama mig och säga att jag är så okunnig.
Gnome och KDE skulle kunna använda ett helt unikt utseende för Linux "branden" men nej, det ska ju vara så likt Windows som möjligt.

Citat:

Nej men sitt och tyck något utan att backa upp det med argument.

Och varför tycker du inte att det inte är komplett? Vad är inte komplett? Basprogramen? Finns hur många av sin s.k "basprogram" som helst. Men måste nu dom utvecklas av GNU-projektet? Vad ger det för skillnad?

Du menar också att det finns för få grafiska verktyg för att ställa in saker? Vad menar du, förklara dig nu.

AndreaX: Alla tror att windows var först med allt.

Bombur du borde se filmen "Pirates of Silicon Valley". För övrigt en bra film om man vill lära sig liten om Apples och Microsofts historia.

Jag har redan sett filmen "Pirates of Silicion Valley" så jag kan historien, och nej Linux är inte med där och inte BSD heller.

Detta handlar ju om Linux och BSD eller hur? Inte om Apple eller Microsoft

Okej för er som undrar, jag anser ett OS okomplett som ej får bestämma 100 % om kerneln och allting på OS:et. Som kan påverka precis allting.

zightx, dom flesta Linux distar kallar sig egna OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Gnome och KDE skulle kunna använda ett helt unikt utseende för Linux "branden" men nej, det ska ju vara så likt Windows som möjligt.

Varför skulle Gnome och KDE använda ett helt "unikt" GUI? Det är väl bättre att använda sig av dom kollektiva kunskaper som finns om GUI och förfina dom. Sen att det är likt Windows kanske stämmer till viss del, men so what? Säg ett "unikt" GUI? Hur unikt kan man egentligen göra ett gränssnitt innan det blir obegripligt för användaren?

Citat:

Okej för er som undrar, jag anser ett OS okomplett som ej får bestämma 100 % om kerneln och allting på OS:et. Som kan påverka precis allting.

Nämn då ett komplett OS enligt din definition? Det jag kommer att tänka på som kommer närmast är väl just Linux då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om detta redan sagts eller ej, men jag skriver det ändå.

Linus Torvalds kontrollerar bara "sin" version av Linuxkärnan. Vem som helst kan ta Linuxkärnan och lägga till, ta bort och modifiera den till en egen kärna. Detta medför automatiskt att utvecklingen av vanilla kernel går framåt, då det är enkelt för alla att kunna bidra.

Sen så använder jag GNU/Linux mest för att det är så grymt smidigt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej jag kanske inte är någon expert på Linux eller *NIX, men jag vill fortfarande att du svarar på huvudfrågan i stället för att börja flama mig och säga att jag är så okunnig.

Jag hade en kompis som hävdade att han uppfunnit skägget och han var mycket upprörd över att så många kopierade hans stil. I själva verket var det ingen som kopierade honom, ty han var en mupp, men det fattade ju inte han, ty han var en mupp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Linux för att jag vill ha en liten tyst strömsnål stabil webserver

se signaturen...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ett komplett OS är något som innehåller allt från kernel till en grafisk webbläsare. Och vanliga drivrutiner, för att kunna installera datorn ö.h.t (fy skam för WinXP's SATA stöd)

Tyvär har Linux en stor börda över axlarna. Nämligen dess version dependecy för allt. Det gör det mer eller mindre omöjligt att ge support för något som drivrutiner, komersiella program osv.. En viss dists release är byggd som en stor klump, som man sedan delar upp, och de finns ingen kompabilitet mellan nyare eller äldre versioner, eller andra distar.

Permalänk
Citat:

Att du upprepar det gör inte att det blir sant.

Citat:

Citat:

zightx, dom flesta Linux distar kallar sig egna OS.

Om det motsatta gäller, om OS där skaparna får påverka precis allt då alltid är kompletta OS, ja då har du målat in dig i ett hörn. För om vi då utgår från vad du säger, att distar bör betraktas som olika OS, då finns det enligt din definition mååånga kompletta Linux-baserade OS.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

undrar vem det är som flamar, jag har väll rätt till att utrycka min åsikt som är baserad på kunskap och erfarenhet i stället för fantasier som du kommer med?

Det är fel att säga att KDE och GNOME härmar windows då windows varken var först med GUI eller dem element av GUI:t som KDE, GNOME och windows har gemensamt. Windows har väll aldrig varit först med något? (Förutom stöd av PC-hårdvara)

Jag försöker bara säga att allt det säger bara är baserad på ren okunskap. Du har själv erkänt att du inte kan så mycket om *NIX, men hur kan du då argumentera om saken? Sätt dig ner ett tag testa lite olika OS och läs på. Efter ett år kan vi se om du säger samma sak.

EDIT: Det där med huvudfrågan...

Det är helt enkelt ett OS där man är mer produktiv, tillfredsställd, det är fritt, stabilt, säker, uppbyggt som jag vill ha det, man har kontroll, användbar, många vallmöjlighet, mer lärorikt (man lär sig mer om datorer) och så är det roligare att hacka i för att nämna några saker.

Permalänk
Medlem

för att det andra alternativet (windows *) är svårt och krångligt för mig

det är den största anledningen faktiskt

näst största anledningen är triviala saker blir väldigt mycket enklare med nix

till exempel:
endast find, mv, cp, rm som filhanterare
sh kan scripta det mesta lite hit och dit
fluxbox utan menyer men keybindings

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Citat:

Xerox var först med det grafiska gränssnittet som sedan kopierades av: Apple, Microsoft, IBM, Atari, mfl.

Skitsnack.

Jag blir så jävla trött på felaktiga påståenden som folk häver ur sig utan att veta ett skit.

Xerox hade kommit en bit på vägen, men det fanns exempelvis ingen Finder vilket ju är vad vanliga människor uppfattar som en stor del av det grafiska gränssnittet. Viktiga delar som Drag-and-drop och funktionella menyer [url=http://folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=On_Xerox,_Apple_and_Progress.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium&search=xerox
]uppfanns också av folket på Apple[/url] och fanns inte i Xerox lösningar.

Läs gärna Jef Raskins egen beskrivning där han berättar om sin universitetsuppsats 1967 i vilken han beskriver en grafisk och användarvänlig dator. Uppsatsen hette till och med "Quick-Draw Graphics System" vilket senare blev namnet för det grafiksystem som Bill Atkinson på Apple så småningom skapade för Macintosh.

Däremot är det ganska klart att Microsoft inte gjort mycket annat än att sno direkt från Apple. Tyvärr var det Apple som självmant öppnade dörren när man ville att Microsoft skulle utveckla program åt dem.

Det är en lögn att det grafiska gränssnittet uppfanns av Xerox. En del goda idéer kom från Xerox och forskare som rörde sig mellan Xerox och Apple (och Apple betalade också Xerox för samarbetet) men inte en enda rad kod i Apples produkter kom från Xerox.

Däremot en sanning att Microsoft snodde det mesta, inklusive menyer, mappar, papperskorg och massor av annat rätt av från Apple. Eller via bulvaner som San Francisco Canyon Company som snodde källkod, exakt rad för rad, direkt från Apples QuickTime för att på Microsofts uppdrag förbättra Video for Windows.

Det är helt OK med mig att älska Windows Vista, KDE eller precis vilket OS/GUI man vill, men ha historien rätt för er.

Permalänk
Medlem

spännande historia network23, tackar

Lite lustigt är det att många vill få att Windows skulle varit först med allt. Men sanningen är att windows är alltid först med det näst senaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
massor med text

Även om det inte fanns någon "finder" eller drag-n-drop är det väl fortfarande ett grafiskt gränssnitt? Så du menar tex att diverse *BOX, wmii och andra window managers till X inte är grafiska då de inte innehåller drag-n-drop och inte har någon finder? Snarare du som snackar gojja isf.

Men sen vet jag att Apple var de första som gjorde något "vettigt" av det. Som sedan kopierades mer eller mindre rakt av, av Microsoft mfl.