Permalänk
Medlem

xbox funkar inte efter chippning.

Tjena hopp. tänkte chippa mitt xbox men efter det så startade den inte. Självklart förstår jag sj att jag kan ha lödit fel och så. Men inget är bränt och den startade inte ens upp innan den dog. Bara helt död. 20pins kablen är i även molex till hdd. Är det något som jag glömt?

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Hur vet du att inget är brännt? Kolla igenom dina lödningar och se om du har gjort rätt. Det har antagligen blivit någon form av kortis.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att inget är bränt, kollat igenom lödningarna och alla ser ok ut och håller sig på sin lilla bana.

Permalänk

statiskelektrisitet?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
statiskelektrisitet?

True true.. men men sånt är livet.. synd bara att köpa ett chip och så ^^. men livet snurrar väl vidare ill guess.

Permalänk
Medlem

hade du esd-skydd?

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOLF
hade du esd-skydd?

nix det hade jag ej. brukar sitta och pilla med datorn mycket men aldrig hänt något. Men någon gång så smäller det väl till

Permalänk
Avstängd

funkar det om du tar bort chippet?

Permalänk
Medlem

Chansen är större att killen har lödit fel än att xboxen har gått sönder PGA ESD.

vad har du för chipp?

Permalänk
Medlem

Psst... förstoringsglas ftw! då ser du grejer bättre.

Permalänk

kretsen kan ju ha blivit för varm och pajat vid lödning. eller så är chippet inte flashat, ganska vanligt om man köper piratkopiorna på tradera.

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Chansen är större att killen har lödit fel än att xboxen har gått sönder PGA ESD.

vad har du för chipp?

http://www.console.se/xbox/chip/DUOX2.html

Permalänk
Medlem

Prova att löda bort det igen. Funkar det då, prova att löda dit det igen. Går det inte då heller, då är det antagligen fel på chippet.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Glömt ansluta kabeln från knapparna på framsidan till moderkortet? Satt i strömkabeln på baksidan?

Har aldrig varit med om att de dör helt, fläkten brukar gå igång några sekunder när man trycker på knappen även om BIOS saknas.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

ESD skador är så otroligt överbetonade, har byggt datorer i snart 10 år och aldrig använt esd band eller liknande och alla datorer lever än idag

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

vilken anvisning har du följt när du chippade xboxet?

Permalänk
Medlem

om xboxen är helt död, så kan det vara säkringen på nätagget som gett sig

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
om xboxen är helt död, så kan det vara säkringen på nätagget som gett sig

/Daniel

Inget som är simpelt att fixa förstår jag.

Nu har jag kommit hem från jobbet så nu ska jag pilla lite på det igen och kolla.

Permalänk

ö? om det kan vara så att säkringen gett sig så är det ju väldigt enkelt att byta... oftast när man köper bil och det finns defekter så brukar det just vara säkringen som gett sig..

lite of men men

jag skulle sätta på våran 32" tv för någon månad sedan pang sa det och det luktade bränt.. trode hela tv gett sig men när jag öppnade upp den så var hela insidan helt svartavsot och jag byttebara säkringen konstigt nog så fungerar den ännu väldigt ovanligt att säkringar går sönder av sig själva.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

fulmoon, det är inte väldigt enkelt att byta... det är lödning som gäller... på nätagget

/Daniel

Permalänk
Medlem

Fastlödda säkringar låter idiotiskt o_O
Använder dom ingen säkringshållare som brukar vara standard

Permalänk
Medlem

nej, de jag har sett är typ fastlödda och med krympslang på

/Daniel

Permalänk
Medlem

mitt nätagg small en gång...då köpte jag ett nytt (inte orginal) och på de är det vanliga glassäkringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
ESD skador är så otroligt överbetonade, har byggt datorer i snart 10 år och aldrig använt esd band eller liknande och alla datorer lever än idag

samma här, 10+ år å inget paj pga ESD,

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Waste

WDac

för inte så länge sedan så fanns det en stor tråd om just esd .. esd kan tar flertalet med år innan det ens uppenbarar sig som ett fel.
om jag kommer ihåg rätt så var det någon i tråden som varit inne med microskop och sett esd skador..

vist han kan ha kopplat fel .. jag har sj byggt datorer i ca 6-7 år och alla mina lever ännu iaf .. jag har även vara väldigt oförsiktig med vissa delar fast när man behövde de senare så visade sig de funka fast man vet inte hur djupa skadorna är. enda jag kan komma på nu är att ett moderkort jag har vägrartotalt att hitta ljudportarna . kan vara jag som inte får drivrutioner att sitta rätt men jag tror det är det enda jag klippt igentligen..

för visso har jag klippt en irc krets i skolan med .. när jag väl testa körde den saken jag byggt så visade sig att den började räkna om hipp som happ vid ett byte utav irc kretsen så funkade den till 100 ..

inte för att jag tror han pajat dne till 100% via esd utan vissa komponenter är kännsliga för värme utvecklingen som blir när man löder. har sj pajat 2 st kondensatorer på detviset.

edit: vet hur kondisar smäller fint om man polvänder de fel om de nu inte är gjorda för detvillsäga... kommer typ ut papper och en brun smetig gegga som är nästintill omöjligatt få bort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
[B]Waste

WDac

för inte så länge sedan så fanns det en stor tråd om just esd .. esd kan tar flertalet med år innan det ens uppenbarar sig som ett fel.
om jag kommer ihåg rätt så var det någon i tråden som varit inne med microskop och sett esd skador..

Sant sant, men ja brukar ta i chassiet ifall ja skulle ha en laddning innan ja börjar pilla men några band har ja aldrig användt privat, endast på ett tidigare jobb som ja använde band när ja satt å lödde styrkort till automat tvättmaskiner. *skit kul, ehh nej*

där kunde folk ibland skjuta lite kondingar i testriggarna när de puckona satt dem fel, eller när vissa lärde folk dem att sätta dem fel

de smäller som bara fan skit kul å den som testar skiter ner sig vid testriggen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
mitt nätagg small en gång...då köpte jag ett nytt (inte orginal) och på de är det vanliga glassäkringar.

ja det är sant, men säkringen är fortfarande fastlödd

/Daniel