Problem med grafiken med Geforce 7600GS

Permalänk

Problem med grafiken med Geforce 7600GS

Hej,

när jag kör olika spel, så blir det massa "spikar" och andra konstiga former från alla objekt i spelet.

Här har ni ett exempel på hur det ser ut, har provat olika spel och alla ser likadana ut. Det ser bra ut emellanåt, men oftast som det gör på bilden nedan.

Jag har provat olika drivrutiner till grafikkortet, och samma problem kvarstår.
Någon som har en aning om vad det kan vara? Är det fel på kortet?

Här har ni ett exempel på hur det blir att se ut
http://i10.tinypic.com/33lms92.jpg

Permalänk
Avstängd

artifakter värmeproblem!

Såg du dom andra trådarna när du sökte i sökfunktionen?

Permalänk

Lite svårt för en lekman på området att söka på ord som jag aldrig hört förut.

Sökte på "spikar" för att hoppas på det bästa.

Men är du säker, för t.ex. warcraft 3 flyter på UTAN problem. Quake 3, CS & Day of Defeat, Battlefield 1942 likaså. Tror du att det är fel på "artifakter värmeproblem" då ändå?

Permalänk
Avstängd

Sätt en 120mm fläkt som blåser på graffet o kolla om det löser sig eller ställ upp fläkthastigheten.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Datorn jag har köpt är ett ihopplock som komplett.se har gjort.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323200

Då BÖR det väl inte vara något värmeproblem tycker jag. Eftersom allt fungerar klockrent, förutom dessa "tyngre" spel. Har ingen 120mm fläkt att tillgå. Så om det nu är så att det är värmeproblem/hårdvarufel så är det komplett som får ta itu med det

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vilka temperaaturer du har så kan vi avgöra om det är värmeproblem eller ej.
Många 7600GS har passiva kylflänsar, har du inte tillräckligt mycket luft som strömar förbi dem kan de bli mycket varma, oavsett vem som satt ihop systemet, testa att öppna chassit o se om problemet kavarstår, öppnar du chassit kan du flytta en av chassifläktarna att blåsa på kylaren ( om den nu är passiv ) och se om det hjälper. Hjälper det inte så vet vi att det inte är ett problem med för dålig luftgenomströmning.
Isåfall är det mycket möjligt att kylaren på kortet är dåligt monterad eller att något annat är fel och då borde Komplett hjälpa dig med det.
( Din har passiv kylfläns ser jag nu ).
Kolla också så att det inte är fullt med damm i något insugsfilter eller så.
Troligtvis kan du avhjälpa hela problemet med att köpa en tyst fläkt och dra fast den med straps eller gummisnodd på ditt kort.

Permalänk

Jag har nu kollat på temperaturen på hela mitt system.
Varken grafikkortet, cpun etc etc får några höga temperaturer när jag kör dessa "tunga" spel. Som t.ex. battlefield 2042... Grafikkortet ligger stabilt på 65-74 grader, och som jag ser är max tempen på grafikkortet 125 grader. Kan dock vara taget ur luften!

Ingen som kan ha någon som helst aning?
Kan det vara ett hårdvarufel som spökar? Även fast vissa spel fungerar, och andra inte?

Permalänk
Medlem

Som referens blir mitt (överklockade) 7600GT ungefär 45 grader i load, i min lilla barebone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Testa med lite mer luft på den ändå, fungerar det så vet du vad som är fel och kan fundera på om du vill skicka in kortet eller bara sätta på en fläkt ( 65 till 74 är ganska så varmt ). Sedan kan du alltid testa att avisntalera drivisarna för kortet, starta om köra drivercleaner och ta bort nvidiadrivisarna ut registret och sedan starta om igen och ominstaller drivisarna. Fungerar inget av detta så skicka kortet till Komplett och be om ett nytt.