Köpa flashhemsida - innebär vad?

Permalänk
Medlem

Köpa flashhemsida - innebär vad?

Hej!

Jag har börjat fotografera och vill väldigt gärna skaffa mig en hemsida där jag kan lägga upp mina bilder. När jag har kollat runt har jag fastnat för flash. Jag älskar flashsidor och har hittat en snygg template på www.templatemonster.com

Jag undrar nu vad det innebär att köpa en sida därifrån. Vad får jag? Hur ska jag editera den? Jag är inte jätte insatt men kan lära mig flash vid behov. Jag vill kunna lägga till nya bilder enkelt utan massa krångel, går det med flashsidor?

Här är sidan jag fastnat för: Template Monster 8009

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns massor av bra gallerier som är gratis. Kolla om något sådant inte passar bättre.

Den där layouten var ganska irreterande, bakgrundsmusik, jobbiga ljud när man valde en bild, lång laddtid etc.

Permalänk
Medlem

http://nazarkin.name/projects/weatimages/ Gratis galleri. För att lägga till ett album så är det bara att lägga till en mapp med foton.

In action: http://www.kvarnstugan.org/galleri/index.php (iofs aningen modifierad i layouten.)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

kolla upp Jalbum annars, har mixtrat runt lite med det och det är väldigt enkelt.
http://jalbum.net/

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Re: Köpa flashhemsida - innebär vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaz
Hej!

Jag har börjat fotografera och vill väldigt gärna skaffa mig en hemsida där jag kan lägga upp mina bilder. När jag har kollat runt har jag fastnat för flash. Jag älskar flashsidor och har hittat en snygg template på www.templatemonster.com

Jag undrar nu vad det innebär att köpa en sida därifrån. Vad får jag? Hur ska jag editera den? Jag är inte jätte insatt men kan lära mig flash vid behov. Jag vill kunna lägga till nya bilder enkelt utan massa krångel, går det med flashsidor?

Här är sidan jag fastnat för: Template Monster 8009

Du kanske älskar flashsidor, men 90% av de som har en åsikt om dem hatar dem. Jag är en av dem. Om jag kommer till någon sida som jag inte av någon anledning måste se och den är gjord helt i flash så struntar jag i den sidan. Detta är jag knappast ensam om.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Re: Re: Köpa flashhemsida - innebär vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du kanske älskar flashsidor, men 90% av de som har en åsikt om dem hatar dem. Jag är en av dem. Om jag kommer till någon sida som jag inte av någon anledning måste se och den är gjord helt i flash så struntar jag i den sidan. Detta är jag knappast ensam om.

Helt riktigt.

Permalänk
Medlem

Ehm, varför? Om sidan är bra utformad och visuellt tilltalande(smakfråga, ja) så finns det väl ingen anledning att rata sidan bara pga flash?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Ehm, varför? Om sidan är bra utformad och visuellt tilltalande(smakfråga, ja) så finns det väl ingen anledning att rata sidan bara pga flash?

Jo, det är jobbigt när en sida helt plötsligt inte fungerar som alla andra sidor, när man inte kan förstora och förminska text, när man inte kan öppna länkar i en ny tabb, när sidan som skulle kunna vara 50kB istället tar 100 gånger så mycket och massor annat. Jag gråter i alla fall varje gång jag måste besöka en helt flash-baserad sida.

Permalänk
Medlem

Håller med, flash är inget kul.

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing

Det har du säkert rätt i, och när någon skapar en sådan sida vill jag vara den första att hylla den ;). Tills dess undviker jag flash så mycket som möjligt.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite fel att säga att "Flash är fel", jag kan hålla med om att det inte passar sig i alla situationer. Men i just detta fall upplevde jag hans template-galleri betydligt behagligare att navigera än de sega phpgallerierna ni föreslagit. Musiken skulle jag nog ha stängt av på en gång.. ljud på nätet är verkligen något man ska undvika in i det längsta.
Alltså, om du kunnat frikoppla bildgalleriet från den övriga sidan skulle då inte jag ha undvikit den.

Men vissa är mer känsliga än andra, så är det bara. Det beror såklart mycket på både serverns och klientens uppkoppling.

Gör man flash bra behöver den inte ta särskilt lång tid att ladda in. Många gånger märker man ju inte ens av att det är Flash förrän något börjar bete sig lite ovanligt

Permalänk
Citat:

Ja, för minne är inte till för att användas. Jag har _aldrig_ suttit vid en dator som inte kunnat spela upp flash-filmer. Och då har skolan haft riktigt ruttna datorer.

Vi lever under 2000-talet grabbar, när ska hysterin släppa? FOlk borde få använda sig utav flash utan att må dåligt, ljudet kanske är lite jobbigt om man lyssnar på musik men att surfa in på en bra flashsida ibland är mycket trevligt! (Mycket bättre än alla 2färgerhatatabellutanvikörmed400divaristället-sidor)

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ja, för minne är inte till för att användas. Jag har _aldrig_ suttit vid en dator som inte kunnat spela upp flash-filmer. Och då har skolan haft riktigt ruttna datorer.

Vi lever under 2000-talet grabbar, när ska hysterin släppa? FOlk borde få använda sig utav flash utan att må dåligt, ljudet kanske är lite jobbigt om man lyssnar på musik men att surfa in på en bra flashsida ibland är mycket trevligt! (Mycket bättre än alla 2färgerhatatabellutanvikörmed400divaristället-sidor)

Smaken är som baken, delad. För vissa är det former och svischande effekter och flash som gäller, för andra är standard och funktionalitet. Hur hade internet fullt med flashsidor sett ut, egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser bara inte varför.

Varför måste man instalera plugins till sin webbläsare, om Flash nu finns till webbläsaren man använder, för att visa vissa sidor? Jag tror inte Flash-utvecklarna formade/skapade/tänkte Flash för att skapa hela sidor i det, utan det är ungefär som att använda tables för layout även att det är gjort för något helt annat.

Och hysterin...? Bara för att man skaffar bättre dator ska väll inte de gammla programen i ny version behöva äta upp allt minne för det? Utvecklarna av Flash kan få lida lite dem med genom att sitta och optimera kod i några dagar.

För övrigt ligger min dator precis på gränsen för att klara flash enligt adobe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kauge
Smaken är som baken, delad. För vissa är det former och svischande effekter och flash som gäller, för andra är standard och funktionalitet. Hur hade internet fullt med flashsidor sett ut, egentligen?

Självklart, alla har även haft problem med telia och microsoft har även gjort något brottsligt mot alla här :(. Men visst, alla kommer aldrig gilla samma grejer.

CIC:
Nahe, så du köper en ny dator för att inte använda den?
Förstår inte riktigt, killen jag citerade klagade på det och jag ger ett i mitt tycke givande argument.

Det finns för mycket kunskap om att mycket är skit, bajs mm - men många vet inte varför det är dåligt; Utan bara att det suger hästballe.

Jag har haft problem med telia 1 gång under 3 år, ändå är telia sämst (vad jag läst), jag kan ju knappast tro att alla som skriver det har haft sådant problem med tjänsten, isåfall missbrukar man troligtvis många ord under felanmälan. Folk vågar inte använda sig utav tabeller längre, istället används 'divar' felaktigt och orden 'div' och 'css' missbrukas dagligen.

Men jag förstår självklart att alla inte gillar flash, inte jag heller kanske? Men att sitta och såga det såhär i varenda * tråd gör mig sne.

Varför skriver jag allt detta? Jo, för att jag hade en diskussion med ett par icke sweclockers - datornördar - insatta whatsoever, flash gick hem för alla.
Då tycker jag att vissa kan få höra att många tycker om det och att folk ens orkar lägga ner tid på att klaga på det. Gör en tjänst med flashig grafik och en utan grafik ska vi se vilken som blir mest uppskattad - varför använda css och färger över huvudtaget?

Detta är troligtvis inte relevant men jag tyckte det skulle sägas i vilket fall. Ha en fortsatt trevlig kväll grabbar.

(Det känns även så himla onödigt att jag ens skriver detta då jag kommer bli söndersågad av alla, men jag hade tråkigt och tycker att det hör till diskussionen nu - ber om ursäkt om det är off-topic.)

Till trådskaparen, kör på ett flash-galleri. Visa att du vågar vara tuff! Ett galleri ser f.ö mycket bättre ut med lite plottrig design.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Jag gillar flash.... I SPEL! Annars går det fetbort. Jag skulle aldrig ha det till en hemsida jag gjorde, eftersom alla inte vet hur man installerar flash spelaren och alla har inte dator som räcker för att spela upp flash. Har man inte en tillräklig dator så kan man ju alltid dra ner kvaliteten, eller? Visst! Om man vill att besökarna ska få se på stora fyrkanter som ser ut som skit i varenda krök på hemsidan. Förutom det så kan man inte göra texten större, välja var man vill ha länkarna, kopiera text, jag tycker det känns långsammare. Dessutom så kan inte nån som gillar bilderna i ett galleri ladda hem dom som dom är van att göra, bara om galleriägaren har valt att lägga in en länk till filen.

Egentligen så är enda anledningen att använda flash att man kan få fler färger på rörliga objekt och lite fler funktioner. Det mesta går annars att lösa med bl.a. javascript.

Men annars sitter jag jätte gärna och spelar flash spel när jag har lite att göra. Flash är för spel och det mesta går att göra utan om man bara ska ha en hemsida.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Citat:

Förstår inte riktigt, killen jag citerade klagade på det och jag ger ett i mitt tycke givande argument.

Om din målgrupp är folk med moderna datorer, visst.

Citat:

Folk vågar inte använda sig utav tabeller längre, istället används 'divar' felaktigt och orden 'div' och 'css' missbrukas dagligen.

Å nej! Folk har äntligen börjat lära sig att tabeller är till för tabulär data!

Citat:

Varför skriver jag allt detta? Jo, för att jag hade en diskussion med ett par icke sweclockers - datornördar - insatta whatsoever, flash gick hem för alla.
Då tycker jag att vissa kan få höra att många tycker om det och att folk ens orkar lägga ner tid på att klaga på det. Gör en tjänst med flashig grafik och en utan grafik ska vi se vilken som blir mest uppskattad - varför använda css och färger över huvudtaget?

Låter som en tävling vi bör dra igång här på SweC.
Alla får göra ett bidrag, de som tror på 100% flash, får göra en site i flash.
Vi andra gör bidrag med hjälp av xhtml och css.
(Och de som tror på tabeller för design får göra sidan i tabeller!)

Sen får alla sidor betygsättas.

Citat:

Ett galleri ser f.ö mycket bättre ut med lite plottrig design.

Sen när är bloat bra?

Edit: Cisco må kunna det där med routrar (osv), men när det kommer till webdesign failar de brutalt. Hela deras kurslitteratur är gjord i flash. Jag tycker man bör komma åt den från vilken dator som helst - men det verkar inte Cisco tycka. Urk på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

CIC:

Ville bara upplysa dig om att alla inte har råd att köpa en nya dator varje månad om inte sitter med 3 grafikkort och 5 TB RAM, gör vad du vill med den informationen.

Citat:

Till trådskaparen, kör på ett flash-galleri. Visa att du vågar vara tuff! Ett galleri ser f.ö mycket bättre ut med lite plottrig design.

Ähm, svar nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Ville bara upplysa dig om att alla inte har råd att köpa en nya dator varje månad om inte sitter med 3 grafikkort och 5 TB RAM, gör vad du vill med den informationen.

Varför behöver du så mycket minne? Det krävs bara 512Mb, du klarar dig nog fint på 256 också.

Jag hade en gammal bärbar med 256mb-ram, riktigt uselt grafikkort och en processor som inte var något att ha, surfade fin-fint på flashsidor.

Det suger dock att man inte kan gå bakåt med bakåt-knappen på sådana sidor.

Kommer inte skriva mer i tråden. Har fått mitt sagt och jag vet att det är coolt att hata flash, så peace out.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Som är en gammal myt som tyvärr hänger med fortfarande, det går om den som gjorde sidan har valt att använda den funktionen.
Kolla exempelvis på allas vår favoritsida 2Advanced Studios
Här länkar jag till sidan om företaget, testa sen att gå till exempelvis portfolio och därefter använda bakåtknappen. Går även utmärkt att skapa ett bokmärke till valfri del av sidan, här länkar jag ecempelvis till info om ett jobb som ligger flera nivåer ner i navigationen: http://www.2advanced.com/#portfolio/bydate/2006&id=51

Flash kräver mycket av utvecklaren, det är så kraftfullt att man måste veta hur man ska använda det rätt. Tycker att 2Advanced Studios har lyckats rätt bra eftersom det är en sida för att visa upp för sina kunder vad man kan åstakomma, som nyhetssida skulle det självklart inte fungera.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Varför behöver du så mycket minne? Det krävs bara 512Mb, du klarar dig nog fint på 256 också.

Jag hade en gammal bärbar med 256mb-ram, riktigt uselt grafikkort och en processor som inte var något att ha, surfade fin-fint på flashsidor.

Kommer inte skriva mer i tråden. Har fått mitt sagt och jag vet att det är coolt att hata flash, så peace out.

Hmm... du kommer med ett par argument mot Flash, du skriver till och med att du kanske inte är så förtjust i det själv, ändå rekommenderar du Flash, med den enda motiveringen att alla på Sweclockers hatar det?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Hmm... du kommer med ett par argument mot Flash, du skriver till och med att du kanske inte är så förtjust i det själv, ändå rekommenderar du Flash, med den enda motiveringen att alla på Sweclockers hatar det?

Vad spelar det för roll om jag hatar eller älskar flash? Eller har dubbelmoral som lyser igenom mina röda trosor?

Det är inte min uppgift att göra reklam åt produkten, utan jag försöker berätta om det jag tycker och tänker. Jag har sagt att vissa saker är dåliga, vissa bra - som med de flesta tjänster/produkter. Kanske superotydligt och helt stört, men jag gjorde mitt bästa. Hellre det än att skriva, Flash suger och länka till en sida som inte har med saken att göra.

Att använda flash till att spela upp videofilmer är väl en bra teknik?
Att inte kunna navigera "korrekt" är väl lite sämre? (Såg hundens inlägg nu, det gick visst? Ännu bättre:))

Jag tycker att trådskaparen kan få höra det jag har att säga då jag har diskuterat flash med bekanta om du läser igenom tråden.

Björnfan:
"Låter som en tävling vi bör dra igång här på SweC.
Alla får göra ett bidrag, de som tror på 100% flash, får göra en site i flash.
Vi andra gör bidrag med hjälp av xhtml och css.
(Och de som tror på tabeller för design får göra sidan i tabeller!)

Sen får alla sidor betygsättas."

Självklart kommer alla på sweclockers tycka en sida utan stilmall och som helst ska kunna kollas på en browser i ms-dos miljö rocka sönder. Men kolla på den där "2Advanced Studios" som "alla" pratar om, många tycker den är skitcool och supersnygg, den får säkert grymt många besökare också. Men självklart måste man tycka om tekniken man använder själv och det tycker jag bör räcka.

Björnfan:
"Sen när är bloat bra"
Nej, dina sidor får säkert fler besökare. Och ja, jag tycker faktiskt man kan jämföra besökare i den här frågan. Jag sysslar inte med flash, men jag klankar inte heller ner på dem som gör och som vet när flash är bra.
------------------------
Jag skulle inte heller må dåligt om någon visade mig statistik på att flash är sämst etc, det är liksom inte det som är min poäng. Poängen är att varför orkar folk bry sig?

*Jo, eftersom han skrev och frågade på ett forum, du har fel bongo-apan. DÖ!*

Ja, det stämmer, men är det fel att använda flash till ett galleri? Flash är väl en bra teknik som även komprimerar bilder och liknande?

Hejdå, nu har jag retat upp många och jag hoppas ingen mår dåligtöver detta. Mina inlägg blev troligtvis lite svåra att läsa också, men ha det bra!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Att såga flash bara för att det är flash är ju helt fel!

Flash är bra på sina saker och html/css är bra på sina.
Det beror ju helt på hur skaparen väljer att bygga upp sidorna på.
Men det går att skapa stilrena och designfulla tex. Bildgallerier.
Pysslade lite med det i skolan för ett år sedan.
Skapade ett bild galleri som hämtade bilderna via ett Xml dokument och sedan la in dem i sidan. Mycket snabbt att ladda och fungerade i alla webläsare vi provade (Safari, IE, Firefox, Opera) och testade den på en riktigt skitdator och galleriet fungerade utmärkt även där.

Så det är helt upp till han som håller i penslen vad det ska bli av det. Flash duger till mycket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll om jag hatar eller älskar flash?

Nej, igen bryr sig om det, men eftersom att att du propagerar för att trådskaparen ska använda Flash så måste ju någon upplysa honom om varför han inte bör göra det.

Citat:

Att använda flash till att spela upp videofilmer är väl en bra teknik?

Kanske, oftast inte, men i alla fall så är det inte om Flash är bra eller inte, det är om 100%-iga Flash sidor är bra eller inte.[/quote]

Citat:

Hellre det än att skriva, Flash suger och länka till en sida som inte har med saken att göra.

För det första, det är endast du som har använt ordet suger och alla länkar som används har väligt mycket med Flash att göra på ett eller annat sätt. Dom kanske inte är så lätta att förstå eller något, vet inte.

Och problemet är inte hur bra sidan ser ut eller inte, utan problmen som själva Flash ställer till med. Så som SEO, hastighet osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
[B]Nej, igen bryr sig om det, men eftersom att att du propagerar för att trådskaparen ska använda Flash så måste ju någon upplysa honom om varför han inte bör göra det.

Kanske, oftast inte, men i alla fall så är det inte om Flash är bra eller inte, det är om 100%-iga Flash sidor är bra eller inte.

För det första, det är endast du som har använt ordet suger och alla länkar som används har väligt mycket med Flash att göra på ett eller annat sätt. Dom kanske inte är så lätta att förstå eller något, vet inte.

Och problemet är inte hur bra sidan ser ut eller inte, utan problmen som själva Flash ställer till med. Så som SEO, hastighet osv. [/B][/QUOTE]

Ok.
Du vinner, flash är dåligt. Eftersom det snor mycket minne, är så himla långsamt att ladda en hemsida då inga använder bredband och de som gör det inte vill slösa bandbredd på hemsidor. Det är även dåligt att man måste ladda hem flashlayer och att man inte kan ändra textstorlek.

Strunta då i att det finns en marknad för flash.

Blev en väldigt omogen avslutningen ifrån mig, men jag orkar faktiskt inte diskutera då du ständigt missuppfattar mig.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Självklart kommer alla på sweclockers tycka en sida utan stilmall och som helst ska kunna kollas på en browser i ms-dos miljö rocka sönder. Men kolla på den där "2Advanced Studios" som "alla" pratar om, många tycker den är skitcool och supersnygg, den får säkert grymt många besökare också. Men självklart måste man tycka om tekniken man använder själv och det tycker jag bör räcka.

Vet inte hur jag ska dra ett seriöst svar på den där, så jag drar in den här bilden istället:

Men man kan väl också fråga, varför tycker man om det? Vi har redan flera gånger gått igenom vad vi tycker är bra respektive dåligt med flash.

Citat:

Björnfan:
"Sen när är bloat bra"
Nej, dina sidor får säkert fler besökare. Och ja, jag tycker faktiskt man kan jämföra besökare i den här frågan. Jag sysslar inte med flash, men jag klankar inte heller ner på dem som gör och som vet när flash är bra.

Dags att slå upp vad "plotter" betyder, tror jag.

Eller utdrag från sidan med lite mer jordnära förklaringar, Urban Dictionary;

Citat:

1. bloated
Used in computer terms to mean having way more features than you would ever use to the extent of slowing down the system

Med andra ord, varför använda Flash som kräver så mycket av datorn, när man kan använda en snabb, liten, stilren xhtml-sida?

Visa signatur

Permalänk

"Med andra ord, varför använda Flash som kräver så mycket av datorn, när man kan använda en snabb, liten, stilren xhtml-sida?"

För att vissa vill använda det? De känner sig bekvämare med både arbetssättet och resultatet kanske? Jag vet inte, jag använder inte flash.
Men jag tycker det är småkul att läsa, "flash suger" i varenda tråd. Du tycker det är segladdat och krävande. Vissa tycker det är värt det och vissa inte. Jag ville fortfarande få trådskaparen att förstå att vissa tycker om det, alla flash trådar blir söndersågade här.

http://www.killersites.com/articles/articles_FlashUse.htm

Och vad var det som var så kul med det jag sa?
Tycker om man om flash använder man flash, tycker man om asp använder man asp.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!