Permalänk

Hur varm blir din MacBook(pro)?

Jag körde cinebench (http://www.maxon.net/pages/download/cinebench_e.html) på min MacBook 1,83GHz, och kollade processortemperaturen. Mot slutet av testet var den ca 75 °C, det låter även som att fläkten går på max.

Är det någon annan som har testat cinebench på sin MacBook(Pro)?

Permalänk
Medlem

låter väll inte så konstigt? 75 grader klarar den alla gånger, går fläkten oxå för fullt så äre ju lugnt, då funkar allt som det ska.

cinebench belastar väll datorn för fullt, eller?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Min håller efter senaste SMC versionen ca 20-40 grader.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Min håller efter senaste SMC versionen ca 20-40 grader.

Är den så sval efter cinebench? Jag kollade med både smcFan control och coolbook, och båda visade ungefär samma värden.

http://www.conscius.de/~eidac/index.html

http://www.coolbook.se

Jag har kollat runt på nätet, och antar att tempen är OK. Men man undrar ju om maskinen skulle klara en flera timmar lång rendering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GordonGekko
Är den så sval efter cinebench? Jag kollade med både smcFan control och coolbook, och båda visade ungefär samma värden.

http://www.conscius.de/~eidac/index.html

http://www.coolbook.se

Jag har kollat runt på nätet, och antar att tempen är OK. Men man undrar ju om maskinen skulle klara en flera timmar lång rendering...

Jag har inte testat dessa program nej. Kommer inte göra det heller Jag har sysslat med en del kodning av videokamerafilmer (DV till DVD format). Tagit typ en timme och då blir den ju ganska varm men fläktarna kör ju på så det är ju ingen fara på taket
En processor som arbetar genererar ju värme oavsett dator. Det är ju fysik, inte tillfälligheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte testat dessa program nej. Kommer inte göra det heller Jag har sysslat med en del kodning av videokamerafilmer (DV till DVD format). Tagit typ en timme och då blir den ju ganska varm men fläktarna kör ju på så det är ju ingen fara på taket
En processor som arbetar genererar ju värme oavsett dator. Det är ju fysik, inte tillfälligheter

Eftersom jag själv är intresserad av en MacBook/Pro så finner jag givetvis detta intressant.
Fiero, nu var ju frågan hur varm den blir och inte lägsta möjliga idle temp.
20-40 grader låter onekligen i svalaste laget, efter allt man hört om värmeproblem osv.
Skriv därför hur varm den är som mest vid full belastning tack och inte "jag har bootat upp för 2 sek sedan när jag tog temp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Eftersom jag själv är intresserad av en MacBook/Pro så finner jag givetvis detta intressant.
Fiero, nu var ju frågan hur varm den blir och inte lägsta möjliga idle temp.
20-40 grader låter onekligen i svalaste laget, efter allt man hört om värmeproblem osv.
Skriv därför hur varm den är som mest vid full belastning tack och inte "jag har bootat upp för 2 sek sedan när jag tog temp...

Min har aldrig varit över 60 grader och då har jag pressat den max med videokomprimering och annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min Macbook idlar på 50 grader ungefär.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Min Macbook idlar på 50 grader ungefär.

Installerat senaste SMC? Kör produktuppdatering så dyker den upp om du inte gjort det. Min håller lägre temp nu efter den. Iallafall enligt programmen som mäter det vill säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag har den installerad, och lika arm för det =/.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Installerat senaste SMC?

Den nya firmwaren gav ingen skillnad för mig heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C:\
http://www.intelmactemp.com/

Jo, det var den sidan jag hittade.

Man är väl tvungen att "undervolta" för att få den svalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GordonGekko
Jo, det var den sidan jag hittade.

Man är väl tvungen att "undervolta" för att få den svalare.

Det finns ett program som kontrollerar fläktens varvtal så man kan ställa upp det till valfritt RPM för svalare MB.
Den går inte att ställa lägre än Apples lägsta hastighet.

http://81.169.182.62/~eidac/software/page5/page5.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså, om man ligger på 75 grader efter en timmes bench, så är ju risken rätt liten att den blir ännu varmare efter ytterligare en timme. funkar det, varför klaga

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
alltså, om man ligger på 75 grader efter en timmes bench, så är ju risken rätt liten att den blir ännu varmare efter ytterligare en timme. funkar det, varför klaga

En timmes bench?! Då är din Mac trasig. Det ska bara ta några minuter att köra Cinebench. Och den sista delen där båda CPU-kärnor används till max, är nog inte ens en minut lång.

Permalänk
Medlem

sorry, jag som va lite trött. tänkte fel, eller snarare, tänkte inte alls.

men 75 grader är i alla fall ingen fara. och jag tror inte den har nå problem o köras för fullt under en längre tid

Visa signatur

Permalänk

Någon som har lust att lägga ut en recension på MacBook Pro 15,4" så man har något trevligt att läsa innan beställning

Permalänk
Avstängd

min grafikkort (PC) ligger runt 70 C hela tiden vid vanligt arbete, men går ner till ca 50 C vid spel (frågade Dells support dom sa att det är helt normalt).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Min idlar på 59, maxar lite över 70..

Kan hända att idel tempen har med glasbordet att göra, hela bordet blir varmt när man ställer macbooken på den, så den kanske har konstiga värme egenskaper.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Någon som har lust att lägga ut en recension på MacBook Pro 15,4" så man har något trevligt att läsa innan beställning

nu är ju macbook pro med core 2 duo rätt ny, så det finns inte SÅ mycket tester ännu, men här är en fingervisning:
http://www.macworld.com/2006/11/firstlooks/mbpbench/index.php

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skall lägga upp en liten recention får den imorrgon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody

Permalänk
Medlem

Den nya ska vara betydligt svalare än den gamla. Kan ju vara bra

Visa signatur

Permalänk

Körde cinebench samtidigt som jag skapade en skivavbild och körde lite torrents och den gick upp i ca. 83 grader under sista testet.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W