Nytt bygge - ev problem med minnesplats. Reklamera?

Permalänk

Nytt bygge - ev problem med minnesplats. Reklamera?

Hej!
Jag har köpt prylar och gjort ett bygge. När jag startar upp så får jag orange lampa på RAM på moderkortet och datorn startar inte. Två minnen installerade.
Jag har testat att köra båda minnena som singelplatser på slot A2. Då funkar det att komma till bios-prompten.
Men om jag kör med platserna A2/ B2 så går inget igång (dvs svart skärm).
Jag har också testat med och utan GPU. Gör ingen skillnad.
Jag har inte testat A1/B1 då jag förstått att det ger sämre prestanda (samt att jag är osäker på om jag kommer åt a1 utan att plocka bort kylaren).

Bör jag göra någon mer test innan jag reklamerar kortet?

Alla komponenter är nya.
Komponenterna är (inköpta på olika håll, moderkort hos Proshop):
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GRAFIKKORT: PNY GeForce RTX 5070 Ti 16GB OC Plus
CHASSI: Phanteks XT Pro Ultra
MODERKORT: ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI
RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
SSD: Sandisk WD Black SN7100 NVMe 2TB
NÄTAGGREGAT: NZXT C1000 Core 1000W ATX 3.1 Svart
CPU-KYLARE: Thermalright Phantom Spirit 120 EVO

Permalänk
Moderator

Du bör testa de andra minnesplatserna också, samt montera ur cpu:n och se så att det inte kommit in något skit, någon pin blivit böjd, eller om kylaren helt enkelt monterats på för hårt eller löst.

Uppdatera BIOS kan också vara en idé om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Femtiplus:

Jag har inte testat A1/B1 då jag förstått att det ger sämre prestanda (samt att jag är osäker på om jag kommer åt a1 utan att plocka bort kylaren).

A1/B1 ger inte sämre prestanda. Det som är viktigt för prestandan är att du har lika mycket minnesmängd i både A och B så att båda kanalerna utnyttjas, vilka portar du använder för att uppnå det är mindre viktigt. Tillverkarna brukar rekommendera A2/B2 av kompatibilitetsskäl, men så länge det fungerar så går det lika bra att använda andra portar.

Du bör som sagt testa de andra portarna också, särskilt B1. Om B1 inte heller fungerar så är hela B-kanalen trasig, troligtvis p.g.a. en böjd pinne i CPU-sockeln. Om B1 fungerar så är det troligtvis något fel på själva B2-sockeln.

Permalänk

Tack för er hjälp. Jag har testat allt ovan men det funkar fortfarande inte.

Jag har:
* plockat bort kylare och cpu och satt tillbaka igen
* Testat alla olika varianter av minnesplatser. Det enda som funkar är singel A2 (med båda mina stickor)
* Jag har också uppdaterat bios och testat igen.

Det som är lite lustigt är att när jag kommer in i bios så står det att minnet minnet är på 4800 mhz. men i övrigt så stämmer benämningarna på minnet.

Jag har ju inte gått vidare och installerat windows etc.

Förslag på hur jag går vidare? Eller vad som troligast är trasigt (om så är fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Femtiplus:

Tack för er hjälp. Jag har testat allt ovan men det funkar fortfarande inte.

Jag har:
* plockat bort kylare och cpu och satt tillbaka igen
* Testat alla olika varianter av minnesplatser. Det enda som funkar är singel A2 (med båda mina stickor)
* Jag har också uppdaterat bios och testat igen.

Det som är lite lustigt är att när jag kommer in i bios så står det att minnet minnet är på 4800 mhz. men i övrigt så stämmer benämningarna på minnet.

Jag har ju inte gått vidare och installerat windows etc.

Förslag på hur jag går vidare? Eller vad som troligast är trasigt (om så är fallet).

Att minnena kör i 4800 är inte konstigt, du måste slå på minnesprofilen för att de ska gå i rätt hastighet. Det brukar finnas en inställning direkt när man kommer in i BIOS, Asus brukar kalla det DOCP på AMD-moderkort. Du kan förstås testa att göra det och se om det gör någon skillnad, men fungerar de inte i 4800 så går det sannolikt inte bättre med högre frekvens.

Men annars känns det mest som att delarna kanske inte riktigt är kompatibla, DDR5 kan vara rätt kinkigt tyvärr. Det är svårt att säga exakt vad problemet egentligen är, men I det läget skulle jag nog börja med att byta ut minnena mot någon annan modell. Gärna EXPO-kompatibla minnen som finns med på moderkortets QVL-lista för bäst chans.

Permalänk

[quote postid="21020767" userid="104587" name="perost"]
Tack för att du svarar! Både minnen och M2-disken är med på asus lista.
Jag får testa att ringa till proshop om moderkortet och försöka returnera minnena till amazon.