Angående SLI och processorer.
Hej på er allihop.
Några av er som läser detta håller säkert inte med mig men jag hämtar inte detta ur tomma intet utan av egen erfarenhet.
Tänkte därför dela med mig av detta till alla som eventuellt upplever dålig prestanda med sina SLI konfigurationer.
Nu är kanske detta inte den slutgiltiga lösningen på alla SLI problem men det finns säkert en del av er som hoppat på 7900GTO hypen precis som jag och fått dåliga resultat.
Se mitt inlägg i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6275... (27'e inlägget)
Som ni kan se av de siffror jag anger där var min prestanda i SLI tämligen medioker.
Jag läste flera trådar här och i diverse andra forum där en del personer hävdade att cpu'n var flaskhalsen för måga med liknande problem.
Jag tänkte "fine" och klockade upp min dåvarande processor så långt den ville hänga med i mitt system.
Dåvarande processor var en single core 3500+ som jag klockade till fsb:235 X multiplikator 11 = 2585MHz. (Inte så mycket till klock det vet jag men jag tänkte att lite skillnad borde det ändå göra)
Min slutsats av det var att det gjorde i princip ingen skillnad alls.
För min övriga konfiguration vänligen se min signatur.
Frustrerad provade jag att köra utan SLI bryggan mellan korten och även att byta SLI bryggan mot en ny utan något nämnvärt resultat.
Installerade även om windows med endast ett kort i maskinen, installerade därefter samtliga drivrutiner och sist petade jag i det andra grafikkortet.
Jag upplevde även att prestandan i spel t.ex. nästan var sämre med SLI än med endast ett kort. ( WoW, BF2, F.E.A.R)
Vad jag gjorde var att testa med en kraftigare processor, en X2 4600+ istället.
Döm om min förvåning när mina poäng tog ett hopp upp till:
3DMark06
Total: 8269
SM2.0: 3884
HDR/SM3.0: 3904
Notera särskilt SM2.0 poängen som faktiskt tog ett ordentligt kliv uppåt mot innan. (2636 poäng med 220MHz fsb på den gamla processorn)
Med detta vill jag bara ha sagt att för min del (och förhoppningsvis för några mer än jag själv) var lösningen helt enkelt en kraftigare processor.
Det verkar onekligen som att siffrorna talar sitt tydliga språk och SLI är processorkrävande.
Mer processorkrävande än vad iallafall min singlecore klarade av.
Sitter ni i samma sits som jag gjorde kanske ni kan låna t.ex. en X2 processor av en vän och testa med.
Skulle ni uppleva samma skillnad som jag gjorde alternativt ingen skillnad alls kan ni väl meddela det i denna tråden.
Så kan det förhoppningsvis bli en vettig tråd för personer i liknande situation.
Mvh / Acidblast