Uppgradera firmware på Sun Ultra1 utan solaris ?

Permalänk
Medlem

Uppgradera firmware på Sun Ultra1 utan solaris ?

Har ett litet problem, sitter med en ultra1 som har en mycket gammal firmware, vill uppgradera den då jag misstänker att den orsakar vissa av de problem med nätverket som jag haft när jag använt min switch.

Normalt sett när man uppgraderar firmware så lägger man filerna i en mapp på sin partition med solaris, och i openboot så anger man att dessa skall exekveras direkt istället för att startar operativet.

Nu har ju jag tyvärr inte någon fungerande solaris installerad, då jag inte kan installera den utan mus, eller jag har inte lyckats få reda på hur man gör iaf ..

Hur ska man lösa detta med t ex Freebsd på maskinen ?
Misstänker att openboot inte gillar o läsa freebsds filsystem utan är gjort för solaris just..

Förslag ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

man brukar kunna boota installationscdn med en extra växel, 'text' 'nowin', eller motsv för att få en helt tangentbords-/textbaserad installation.

får man inte plats med u1-romarna på en diskett?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

jag har ingen diskdrive som passar

Testade att köra växeln install -w men det strulade, tror nu att jag kan lokalisera det till en glapp minnes slott på moderkortet, eller en dålig modul :/
Jobbigt o prova sig fram med 6st moduler..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.