Nya ljudkort i X-fi-familjen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
För att deras målgrupp inte är medvetna om att Vista inte kommer ha stöd för EAX och/eller inte bryr sig om Vista.

Hur blir det då med de gamla spelen som utnyttjar EAX såsom Thief 3? Efter att ha kört det med EAX så vill jag nte köra det utan det, ljudet blir så "fattigt" på nåt sätt. Borde det inte räcka med att drivrutinerna och spelen har stöd för det, operativsystemet behöver väl inte ha stöd för det för att det ska funka i spelen?

Permalänk
Medlem

Xtreme Gamer sköter inte exempelvis EAX-effekter på hårdvarunivå.. utan låter, som inbyggda kort, processorn göra jobbet. Finns en tabell med skillnader på Soundblaster.com

Men se upp allihop som kör Linux!!!! Creative vill fortfarande varken stödja ALSA projektet med lite bidragande kod, eller göra egna drivrutiner för linux!!... De ryktas om Linux-drivisar för X-Fi under sommaren 2007..... Helvete....

Permalänk
Medlem

Känns så onödigt att köpa ljudkort när man redan har ett på moderkortet som fungerar lika bra, om inte bättre. På mitt Abit KN8-Sli har jag fler utgångar än på X-fi Music, och jag hör ingen skillnad mellan dem med Z-5500. Det enda som skulle motivera mig att köpa ljudkort är om man får med en jäkla massa in/utgångar, som frontpanelen till X-Fi. Men inte fan är det värt 2000kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Xtreme Gamer sköter inte exempelvis EAX-effekter på hårdvarunivå.. utan låter, som inbyggda kort, processorn göra jobbet. Finns en tabell med skillnader på Soundblaster.com

Men se upp allihop som kör Linux!!!! Creative vill fortfarande varken stödja ALSA projektet med lite bidragande kod, eller göra egna drivrutiner för linux!!... De ryktas om Linux-drivisar för X-Fi under sommaren 2007..... Helvete....

Aah crap! Aldrig ska man få vara riktigt nöjd. Jag köpte ett sånt just pga av EAX och hela faderullan plus att de äntligen lagt till kontakter för att koppla in fronttutagen. Jag brukar söka runt mycket o kolla info och recensioner och sånt för slippa köpa grisen i säcken, men har väl gjort en liten miss här. Hur mycket prestanda stjäl det från processorn då? Är det inte överdrivet mycket så kanske man slipper skicka tillbaka kortet. (Spec. i sign.)

Permalänk
Medlem

Hör du ingen skillnad på ett onboard-ljudkort och ett X-Fi är du döv, och jag e ändå sponsrad av Abit så jag borde inte säga så men skillnaden är ENORM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Känns så onödigt att köpa ljudkort när man redan har ett på moderkortet som fungerar lika bra, om inte bättre. På mitt Abit KN8-Sli har jag fler utgångar än på X-fi Music, och jag hör ingen skillnad mellan dem med Z-5500. Det enda som skulle motivera mig att köpa ljudkort är om man får med en jäkla massa in/utgångar, som frontpanelen till X-Fi. Men inte fan är det värt 2000kr.

Vad är det ljudkort då? Mitt inbyggda verkar inte ha stöd för EAX i vissa spel (t ex Thief 3) och enligt min mening så ger EAX väldigt mycket bättre inlevelse....

Permalänk
Avstängd

Så Vista kommer inte ha stöd för EAX? Har dom någon ersättare eller vad?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d.NewmaN
Hör du ingen skillnad på ett onboard-ljudkort och ett X-Fi är du döv, och jag e ändå sponsrad av Abit så jag borde inte säga så men skillnaden är ENORM.

Eller så är det du som faller för placebo.

Permalänk
Medlem

stödjer happen i denna frågan

Permalänk
Medlem

Så mitt 3 månader gammla X-Fi Fatal1ty kort är värdelös eller ???
Vad är den viktiga skilnaden ? SUCK Creative....

Visa signatur

:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Så mitt 3 månader gammla X-Fi Fatal1ty kort är värdelös eller ???
Vad är den viktiga skilnaden ? SUCK Creative....

Känner du att ditt kort fungerar och tillfredsställer dig så är det absolut inte värdelöst.
Du märker troligtvis om ljudet är dåligt, och skillnaden mellan ljud kan ju inte alls vara enorm mellan dessa två ljudkort?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Happen:
Enligt ett test jag läste för ett tag sen så kunde inte 5% höra skillnad på 64 Kbps och 256 Kbps, du måste vara en av dom. Så det är inte så konstigt att du tycker onboard är bra, och jag tycker inte du ska lägga ut pengar på ett nytt ljudkort för det vore bara bortkastade pengar för din del.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Happen:
Enligt ett test jag läste för ett tag sen så kunde inte 5% höra skillnad på 64 Kbps och 256 Kbps, du måste vara en av dom. Så det är inte så konstigt att du tycker onboard är bra, och jag tycker inte du ska lägga ut pengar på ett nytt ljudkort för det vore bara bortkastade pengar för din del.

Är Z-5500 med sitt bristande mellanregister och sin slöa bas rätt system att höra skillnad mellan dessa ljudkort?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Eller så är det du som faller för placebo.

Det är en enorm skillnad, knappast någon placeboeffekt... Själv kämpar man med att försöka få folk att förstå vilken skillnad ett bra ljudkort gör i spel, särskilt i mitt favoritspel, och det är inte förrän de provat som de inser hur mycket de missar. Vidare, om jag matar ut ljudet från min htpc med det inbyggda ljudkortet till högtalarna så går det inte att ta miste på hur extremt sopigt musik låter jämfört med ett X-Fi.

Vill man leva i en liten box och tro att allt är frid och fröjd så får man det, men det finns en mycket större upplevelse utanför...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det kan väl inte finnas mer prisvärt kort än detta?!:
http://www.mjmultimedia.se/produktinfo.php?id=MzBTQjA3OTIwMDA...

Det räcker bra med detta alternativ tycker jag, vad säger ni?
Är det något som inte finns på detta kort som finns på de "värre" korten eller är det bara en massa krimskrams som tex frontpanel och drivrutiner?

Det kortet ser faktiskt intressant ut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Så Vista kommer inte ha stöd för EAX? Har dom någon ersättare eller vad?

Citat:

I pressmeddelandet meddelar Creative att Microsoft har tagit bort hårdvaruacceleration för Directsound 3D vilket gör att speltillverkare kommer använda sig av API:n Openal vilket även Creative stödjer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Men hur blir det med alla gamla spel som använder EAX? Kommer de att låta som de gör utan det eller?

Permalänk
Medlem

Xtreme Gamer Fatal1ty ser exakt ut som Xtreme Music.
Xtreme Gamer ser exakt ut som Xtreme Audio.
Luktar marknadsföringstrick inför julhandeln?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Är Z-5500 med sitt bristande mellanregister och sin slöa bas rätt system att höra skillnad mellan dessa ljudkort?

Z-5500 är bland de bättre högtalarna till PC, om de blir flaskhals så spelar ljudkortet väldigt liten roll.
Jag vet inte vad ni har för onboard ljudkort, med det jag har är lika bra som X-Fi om man använder Z-5500 som högtalare. Jag skulle anse att jag är mer kräsen än medel när det gälller ljud.

Något som är typiskt för alla audiofiler är att de faller för placebo, det är alltid det dyraste som är bäst. Det var roligt när Login gjorde ett test med högtalarkablar. De tre audifilerna hade högtalarsystem för 40.000, 100.000 och 200.000kr. Tre kablar testades, 4kr/m, 80kr/m, 200kr/m. I många av fallen tyckte de att den billigaste kabeln var bäst, den som vann var medel kabeln.

Det skulle vara roligt att sätta upp en blindtest för er ljudnördar som tror att X-fi är så mycket bättre än onboard.

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt dumt att dra alla integrerade ljudkretsar över en kam. Lite skillnad på billiga Realtek kretsar från 2000 jämfört med t ex SoundStorm som sitter på Nforce 2 moderkortet.

Alla soundblaster kort jag har testat hittills har problem om ljud spelas upp i icke-native format t ex mp3 i 44 khz. Det kommer chippet att konvertera för att bearbeta internt i 48khz (i vissa fall 96 och 192), den konverteringen sköts inte så bra alls. Problemet har följt SoundBlaster korten sedan det första Live! kortet lanserades, Audigy 1 hade väldiga problem med avrullning i de högre frekvenserna t ex.

Mitt tips är att installera plugin Shibatch mpg123 samt HWSoftProc Software Resampling v4.2 Pro. Skillnaden bör vara rätt markant på även enklare system.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med fina ljudkort, men då det gäller pc-marknaden så är det knappast på lågnivåsidan som flaskhalsen sitter. Jag har lyssnat runt lite på högtalare som är avsedda för gamers och annat löst folk genom åren och är allt annat än imponerad. Mullrande bas och snygga höljen tycks vara det som anses vara bäst att satsa på + ett surround-kort för dryga tusenlappen på det. Jisses...

Nä, sätt in ett gammalt hederligt m-audio audiophile i burken och anslut ett par mid-end studiohögtalare istället. Det låter ljuvligt och passar till allt. Kör om allt som gamer-marknaden har att erbjuda med backväxeln. Inklusive de system som de har mage att kalla multikanalljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Xtreme Gamer sköter inte exempelvis EAX-effekter på hårdvarunivå.. utan låter, som inbyggda kort, processorn göra jobbet. Finns en tabell med skillnader på Soundblaster.com

Om jag inte missförstår listan som jag länkar till så verkar det som EAX-effekter visst sköts på hårdvarunivå.

http://dmzweb4.europe.creative.com/wwimages/audio_int/xfi/xfi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det skulle vara roligt att sätta upp en blindtest för er ljudnördar som tror att X-fi är så mycket bättre än onboard.

Återigen, hör du ingen skillnad så är det väl jättebra, slipper du köpa ett ljudkort. Jag hör definitivt skillnaden mellan X-Fi och onboard, och den är jäkligt tydligt.

Man behöver varken vara ljudnörd eller lida av placebo för att att höra skillnaden. Och pratar vi spel är skillnaden ännu större vad gäller positionering och EAX-effekter etc.

Permalänk
Medlem

Jag vill se recention på dom här!
Nu är jag helt lost om vad jag ska skaffa för ljudkort alltså. X_x

Permalänk
Medlem

Suttit med fatality dryga året o är mkt nöjd. MÄRKTE o märker enorm skilland på ljudkvalite etc jämfört med en hög olika ljudchip inkl soundstorm. Har haft en hög olika plankor att leka med. Senaste jag bytte från var ett audigy2zs o lyftet i ljudet var enormt! Visst finns det inbyggda ljudchip som är bra såsom soundstorm men de mäter sig INTE med xfi.
Dessutom är prollebelastningen låg med mitt fatal1ty.
Främst i spel blev ljudet ett enormt lyft. Men även i film o musik (lyssnar på klassisk musik.)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Appropå X-fi och optisk utgång, för de som inte redan känner till creatives digital i/o-addon så kan jag starkt rekommendera en sådan så man slipper dra optiska kablar fram till fronten på datorn vilket bara blir rörigt i längden.

https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320935

Ingen direkt kostnad heller för den delen....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hmmm mitt Fatility kort utan panel har varit restat länge.... i går fick jag leveransbekräftelse och det gick från komplett.
Hoppas det är den nya varianten då.

Edit:

Kollade runt lite och på leveransbeskedet står det:
"Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD™"

Smut, alltså det nya kortet om jag fattat det rätt

Visa signatur

n00b

Permalänk

Jaha ja.. nu passar det att släppa ett kort med ordentliga uttag för frontpanelen.. fick sitta och mixtra med att få fronten på min Antec p180 att funka med mitt xtreme music ett bra tag..
Oh well, får trösta mig med att xtreme music är snyggare än xtreme gaming rent fysiskt

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Står ju att den billigare varianten av dessa två kort har optisk utgång. Men man ser ju att det är nån form av multiutgång som kräver en liten adapter för att passa till optisk.

Så.. betyder det att det kommer med en sådan liten adapter eller att man måste köpa en separat, typ en sådan som Pitr- länkar till?

https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320935

Permalänk
Medlem

Vad gäller hela diskutionen kring om man hör skillnad eller inte, för oss som hör skillnad och vet vad vi letar efter i ljudbilden är det en klar skillnad mot integrerade ljudkort eller sämre vanliga ljudkort.
För er som har svårt att höra ljudskillnad kan det ju hjälpa till att lyssna efter brusnivåer, det brukar vara ganska tydligt.
Sist men inte minst, kör ni med digital-ut behöver ni inte bry er om vilket ljudkort ni har eftersom själva "ljudkortet" eller DACen då är placerad i stereosystemet istället.

För de som spelar är ett bättre EAX-stöd ytterst påtagligt eftersom det ger andra ljudeffekter till spelet och medför mer realistiska ljud helt enkelt.

Ang. klumpen till höger på kortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Det är X-ram tekniken. det är den som kostar efter vad det smakar

Är inte det minneskretsen ovanför själva cpun?

Ang. 3D-ljud i hörlurar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Är väl lite mer avancerat än så dock, antar att det handlar om att ljud bearbetas så att det efterliknas om hur örat uppfattar dem för att kunna avgöra avstånd och position. Finns väl ungefär två olika sätt att fixa hyfsad positionering på ljud, surroundljud där man har enskilda högtalare utsatta på vissa platser runtom sig, eller två högtalare tätt emot öronen som sedan sänder ut ljud som härmar hur ett mänskligt öra skulle uppfatta ljudkällor runt en. Jag anser att det sistnämnda borde vara mest exakt, så länge modifieringen av ljuden är bra. Vi har ju bara stereohörsel ändå

Det var ju precis detta HL stödde i och med Aureal 3D
http://en.wikipedia.org/wiki/A3D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Snap, crackle and pop!
Creative i ett nötskal.

Dock har dom skärpt sig på slutet, programvaran är dock väldigt bloatad.

Några sådana problem har jag inte haft med mitt ljud på SBLive, Audigy och Audigy 2, men o andra sidan har jag nästan aldrig kört originaldrivrutiner heller, lust att utveckla dig? Programvaran är definitivt ultrabloat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB