Permalänk
Medlem

Ang BBB 100mb

Köpte en lägenhet som har BBB;s fiber 100/10 enligt vad jag beställde

Men då jag kopplar in en test laptop jag hade med mig iofs en 1 år gammal semperon 2800+ med 256ddr så står det bara 10mb då jag trycker in nätverkskabeln i fiber uttaget.

Dvs om jag ändrar på nicet till något 100 duplex läge så får jag upp sedan en nätverkskabel är inte ansluten och jag väljer det läget, jag måste alltså köra på auto configen på nicet då ställer den sig i 10mb.

Kan det va så att det inte är påslaget 100mb mot uttaget?

Först trodde jag att jag hade en för gammmal nätverkskabel med mig, men då jag kommer till någon av dom 2 andra lägenheterna jag har tillgång till där vi har 2 olika adsl abb, BBB 24/1 samt TDC 28/1 så står det 100mb om jag kör med samma nätverkskabel som jag testade uppe på BBB uttaget, kan ändra hejvilt mellan 100 lägena och jag får aldrig en nätverkskabel är inte ansluten.

Fråga är då felet att dom inte släppt på 100mb i uttaget än utan 10mb bara?

eller kan det va någe annat fel?

Gjorde ett tptest med tptest 3.1 mot BBB; server och fick detta resultat.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=16138-test.JPG

ska jag ringa in och höra om det är påsläppt med 10mb bara?

Permalänk

Svar: Ja.

Permalänk

Titta så att du inte gratis surfar med någon annan operatör först.. Titta ditt ip sen slår du upp IP-adressen på t.ex. http://www.ripe.net/whois. Kan ju vara så att de inte ändrat din port till 100 mbit och BBB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Titta så att du inte gratis surfar med någon annan operatör först.. Titta ditt ip sen slår du upp IP-adressen på t.ex. http://www.ripe.net/whois. Kan ju vara så att de inte ändrat din port till 100 mbit och BBB.

Ehh vad menar du dessa lägenheter har endast haft BBB fiber sedan det vart installerat där för ca 6-7 år sedan.

Då kan dom ju haft någon annan operatör där,dessutom aktiverade jag mitt BBB 100/10 i dag väntade en kvart startade om datorn, som man alltid ska göra på BBB (har haft olika bbb adsl)

Sedan stog det 10mb då nicet kördes på auto. ändrade jag fick jag en nätverkskabel är inte ansluten.

Permalänk

Ring B2's tekniska support så fixar de problemet.
Vet du med att dina grannar får 100Mbps, för vissa områden är inte uppgraderade vad jag hört.

Permalänk
Medlem

Var som jag trodde switchen där har aldrig varit på 100mb , den skulle bytas så vi kan köra det vecka 13!... suck.. BBB asså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
Ehh vad menar du dessa lägenheter har endast haft BBB fiber sedan det vart installerat där för ca 6-7 år sedan.

Då kan dom ju haft någon annan operatör där,dessutom aktiverade jag mitt BBB 100/10 i dag väntade en kvart startade om datorn, som man alltid ska göra på BBB (har haft olika bbb adsl)

Sedan stog det 10mb då nicet kördes på auto. ändrade jag fick jag en nätverkskabel är inte ansluten.

Ja, jag kan läsa. Men, det händer ibland att de inte ändrar operatör och hastighet på porten. Tro mig, har fått ett par såna samtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Ja, jag kan läsa. Men, det händer ibland att de inte ändrar operatör och hastighet på porten. Tro mig, har fått ett par såna samtal.

Grejen är ju det att bbb sagt att alla fiber kunder ska ha 100mb senaste 3,e kvartalet 2006... jo tjena..