Permalänk
Medlem

som jag skrev våtslip papper köper du på Ok.. ihs:sen sitter i ett lim du kan skära loss med ett rakblad men det ska du inte göra..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har itnel inte ändrat på sina metoder att motnera HIS:en sedan pentium D så är den löd dit. Specielt ten som smälter runt 95-105C eller nåt så krävs ganska exackta tempraturer för att få dit den utan att färma processorn så den pajar. Så på så vis är nog kontacktne optimal och båda kärnorna sitter i samma chip så eventuela tempskillnader är nog antigen pga lastskillander eller kallibreringsfel då sensorerna knappast är identiska å mäter lika.

Sen när blev min AMD processor en Intel?

Jamen, slippappert har väl något nummer? Hur gör jag sen? Ta bort pastan och slipar tills det blir jämnt och fint? Sen bara sätta tillbaka allt?

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Jag köpte mig en 4600+ X2 idag och installerade allt och så och allt funkade. Men jag tyckte min temp var lite hög också.

Min gamla 3700+ låg på 29 - 33 idle och 40 någonstans när jag spelade. Detta var då med en överklock från 2,2 Ghz till 2,5 Ghz och en ökning från 1.4 volt till 1.5 volt.

Min X2:a nu idlar 39-40 någonstans och ligger vid 53 - 54 vid spel och prime95. Detta är vid stock hastighet. Har testat dra upp den till 2.7 med 1.4 volt vcore istället för 1.35 och då gick den upp i hela 63 grader under en tids prime. Är detta normalt?
Det känns inte som det med tanke på att en polare till mig har en 4800+ och ligger kring 34 - 35 idle. Och jag har betydligt bättre kylning i mitt chassi än honom.

Mitt 7900GTO idlar runt 39 - 41 grader så chassi fläktarna gör ju sitt om man säger så.
Har testat att demontera min CPU-kylare igen och dra på lite mindre kylpasta (cpu följde med upp när jag skulle kolla pastan så antog att jag skulle ha mindre ). Drog på så tunt lager jag kunde få och drog dit det men ingen skillnad på tempsen.

Har samma temp i Core temp som i alla andra program. Kan det vara bios som spökar eller måste jag meka med Heatspreadern?

Mvh, Mackan

EDIT: Kollade nu everest för säkerhetens skull och såg då att programmet visar: CPU: 34 grader CPU1: 39 grader CPU2: 32 grader. Bioset visar också 32 grader sen 40 när jag startade den direkt i windows. Så speedfan läser nog ifrån första kärnan då verkar det som.

Är det normalt att det är så pass olika temps på de 2 olika kärnorna?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Precis som pa1983 sa så stämmer aldrig temperaturen överens med vad som anges i bios och inte heller i sensor-baserade program i OS. Monitor-chipet på moderkortet måste först läsa av antingen en eller två temperaturer samtidigt och därefter skicka information till just CPU'n och därpå får även bios den kodade informationen. Dumt nog kan man få för sig att de som visas stämmer trots att man redan vet de.

"Är det normalt att det är så pass olika temps på de 2 olika kärnorna?"
De förekommer så mycket fel under kodregistreringen av temperaturerna för processorn att de helt enkelt blir olika. Och självklart utvecklar två kärnor mer energi än bara en kärna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Igår när jag skulle fixa dvd-brännaren så gick jag in i Enhetshanterare och fick se att Processorerna hette "Unknown device" eller något sånt.. Så då drog jga ner de senaste drivrutinerna, som jag trodede att jag hade... Gjorde inte så mycket mer.. iaf nu idag så märkte jag att den var nere på 29-30 grader..

Kan det vara drivrutinerna som fuckade upp värmen? Det ända annars som jag har gjort är att min bror att suttit och lirat cs.. inget annat.. Så det måste väl vara drivrutinerna?

Edit:

Förut vare ju så att när man körde t.ex Prime95 och det så ökade aldrig tempen.. Nu ökar den till 40grader...

Så det måste ha varit så att utan drivruitner (windows drivrutiner) så körde cpun på full värme även fast den inte jobbat.. På något konstigt vänster

Edit2: Med CoreTemp visar den 29-31 på båda kärnorna.. Med Everst och Speedfan ståre "CPU 37" "CPU CORE 29"

Vad äre för skillnad på CPU och CPUCORE? Är CPU hela cpun och core är kärnorna för sig själv?

Vilken ska man kolla på så man inte bränner sönder cpuN? ;

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
adhesive är ju lim. -där- kan ma ju snacka om att vara försiktig så inte cpu:n följer med hehe.

Hehe, men det är hans problem

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

det kan vara för mycket kylpasta eller för lite kylpasta..

Visa signatur

Stationära: Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz • Asus Sabertooth P67 • Asus 560 Ti DirectCU II TOP • Corsair Vengeance 8 GB • Corsair AX 750 • Fractal Design R3 White
Laptopen: Intel Core Duo T2300 @ 1.66 Ghz • 2 GB DDR2 @ PC2-5300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av En3rGiZ3r
Att köra me orginalkylpastan och undra över graderna är samma sak som att köpa en skoda & förvänta sig en Ferarri byt ut pastan som sitter "fastlimmat" vi de här laget, va försiktig så inte processorn hänger me, rätt vanligt att de händer när man ska ha bort orginalkylning från CPU..
Det bästa jag kan rek, e de ja kör på min cpu "Arctic Silver Thermal Adhesive"
det är typ 70% rent silver vilket resulterar i mindre grader

Skillnaden på olika kylpastor är inte direkt stor. det klan handla om 1-3 grader med olika kylpastor. Så att han använder pastan som var på kylaren när han fick den ska inte göra 20grader.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b