20" Widescreen, behöver tips

Permalänk

20" Widescreen, behöver tips

Dags att äntligen köpa skärm nu, och jag har tänkt att skaffa en 20" widescreen, gärna ej för dyr. Hoppas på att hålla mig under 4000kr, helst närmare 3000kr (om det finns bra alternativ i den prisklassen?).

Jag vill att den ska vara rätt allround. Spelar mycket spel, men håller även på med film och bild. Höj-och-sänkbar skulle heller inte vara fel, men det är främst prestandan jag inriktar mig på. Designen och så är inte så viktigt.

Skulle gärna vilja ha lite tips, så ge förslag om ni kan, tack.

EDIT:
Jag har en till fråga. Skillnaden mellar 16.7 och 16.2 miljoner färger, är den stor? Borde jag skaffa en med 16.7, eller gör det inte så mycket?

Permalänk
Medlem

en LG 204wt eller en samsung 205bw. bägge kostar ca lika mycket (vissa sidor har den ena billigare medan andra har den andra till lägre pris). LG'n har 2000:1 kontrast och 5ms respons medan samsungen har 700:1 kontrast samt 6ms respons samt att den är ställbar i höjdled. ingen större skillnadi prestanda skulla jag tippa..ta den som känns mest angelägen.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag har en SyncMaster 205BW och är skit nöjd...
dock var att det var svårt att vänja sig under den första månaden så jag ville lämmna tebax skärmen men nu är den hur bekväm som helst rekomenderar starkt denna billiga och bra stora fina bäkväma högtstående på bordet skärm

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk

Har kollat runt lite nu och det lutar mer åt en Viewsonic 2025. Skall vara bättre panel i den och vara bättre för annat än spel, t.ex. att arbeta med bilder och liknande, vilket jag kommer att hålla på med. Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.

Permalänk
Medlem

Skulle då ta en LG L204WT. Bra med den extra kontrasten då du får bättre svarta färger bla. Hade själv tänkt köpe en sådan men blir en 22" istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Skulle då ta en LG L204WT. Bra med den extra kontrasten då du får bättre svarta färger bla. Hade själv tänkt köpe en sådan men blir en 22" istället.

LG'n är nog inte att rekommendera om man vill hålla på med bilder. Panelen är på bara 6bit. Sen använder den sk HI-FRC för att simulera 16.7miljoner färger. Viewsonic är nog ett bättre val då.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
LG'n är nog inte att rekommendera om man vill hålla på med bilder. Panelen är på bara 6bit. Sen använder den sk HI-FRC för att simulera 16.7miljoner färger. Viewsonic är nog ett bättre val då.

Det var exakt så jag tänkte. Skulle gärna vilja ha fler kommentarer angående detta dock. Är det värt att lägga ner en tusenlapp extra på Viewsonicen, för att få 8bit panel och 16.7 miljoner färger, eller "räcker" det men LGn?

Kommer att hålla på med foto och annan bildredigering, men inte på jobbnivå. Datorn är en hemmadator, men jag vill hellre att den ska vara bra med bilder och så istället för att funka så bra som mjöligt i spel.

Permalänk
Medlem

är inte LGn en 6+2 bit panel? som resten av 20" TN panelerna som är "8"bit?
Sen så är väl inte en TFT att föredra om man håller på med bildredigering och dyligt.

Permalänk
Medlem

tycker termen bildredigering används fel. bildredigering tänker jag på fotografer som tagit bilder på produkter eller liknande och fixar upp det lite innan bilderna masstrycks. vad de flesta här inne menar med bildredigering är väl att klippa dit en tomteluva (såhär i juletid) på nån kompis osv? eller göra nån pseudoavancerad effekt på nån befintligt bild för att använda det som ens bakgrundsbild.. och till det tror jag vilken skärm som helst passar:) ska du däremot syssla med det förstnämnda så är du i helt fel prisklass.

så LGn om du tycker att viewsonicen är dyr.. annars tar du viewsonic pga dess utseende. ser utseendet som ett betydligt större argument än färgåtergivningen, för jag tror inte du blir missnöjd med bildkvalitén på någon av skärmarna.

Visa signatur

Allan, please add signature