Är platta skärmar bättre?

Permalänk

Är platta skärmar bättre?

Sitter med en gammal 17" nokia 447xs, är dagens platta skärmar bättre? Använder inte datorn till spel så med bättre är jag mer inne på om dom ger bättre bild, är mer vilsamma för ögonen när man jobbar och sånt eventuellt kan elförbrukning vara en faktor också min gamla nuvarande skärm tror jag drar betydligt mer ström än en nyare skärm.

Vad säger ni, bör man köpa en ny skärm?

Permalänk

efter jag kastat ut min 1 tons tunga crt så packade jag upp min nya viewsonic 2025 och tänkte " är det där mitt skrivbord vart i alla dessa år"
alltså vilken plats man sparar !! och inte nämna på hur fint allt ser ut igen jag rekommenderar en wide 20"1 elr en 22. överlägset i film..och enligt mig i spel, men som sagt det är ju ur egen synpunkt! men har funkat för mig i allt det jag gör, spelar osv.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd

kollar man VM i CS hade inte en kotte platta skärmar, så nej platta skärmar är ej bäst.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Film kollar jag på tvn så det är inte så viktigt, spel lirar jag också på tvn... jag är mer inne på om det är bra om man ska sitta och jobba framför datorn, surfa och sånt... då tänker jag väl mest på om det är vilsamt för ögonen och är skarp bild... såna saker... klart det är bra om det tar liten plats... men det är inte tillräcklig anledning för att hosta upp kanske 2000kr...
fler synpunkter mottages gärna!

Permalänk
Hedersmedlem

När jag skulle använda skolans fina TCO03 CRT skärmar trodde jag att mina ögon blivit sjuka för fy vad det var hemskt att gå tillbaka till suddiga jiddrande skärmar. Så "You can never go back!"

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Malo, jag tycker det är mer än bekvämt att sitta på trinitron crt.
Får inte ont i ögonen alls, tar du en random skitcrt så ja då är tft bättre.
Men det är ju ska ju vara lite mjukare med tft för ögonen.

17" är i minsta laget imo att sitta längre stunder på, speciellt om den börjar bli i dåligt skick då är det fruktansvärt för dina ögon.

Satsa på en ny tft du, speciellt eftersom du inte spelar 24/7 heller så är tft helt klart bästa valet.

Permalänk
Medlem

Men om grafikkortet och TV'n har S-video uttag kan man väl lika gärna koppla ihop dem så man slipper kolla på datorskärmen och istället kan se på sin Tv?

Permalänk
Hedersmedlem

För mig som sitter nära är ingen CRT bra då dom jiddrar men att det skulle vara så stor skilnad kunde jag inte tänka mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Frixos fungerar bara bra om du har en LCD TV 1080p helst.
Många i usa som kör 37" lcd 1080p som primär skärm, tyvär har vi inga billiga bra sådana i vårt skitland

Om du kör vanlig tv blir det hemskt för dina ögon.

Permalänk
Medlem

LCD har skarpare och behagligare bild än bildrör.

Min fina 22" diamondtron var oerhört bra, men jag kör aldrig igång den numera.
LCD'n ger helt enkelt bättre bild.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
kollar man VM i CS hade inte en kotte platta skärmar, så nej platta skärmar är ej bäst.

Hehe, jaa det är ju allmänt känt att CS-spelare har bättre ögon än resten av världens dator/displayanvändare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB

"CS folket" har aldrig tyckt om TFT, varför har jag inte en aning om. Kanske för att de gammla verianterna ghostade. Vilket inte de nya gör. Så jag skulle nog säga tvärtom. Platta är bättre, å om nu crt vore bättre... varför har nästan alla internet affärer slutat totalt att köpa in dem? Å sedan att just "VM i SC" inte hade platta skärmar är la för att de inte vill lägga ut flera tusen för en skärm som har samma storlek som en crt. Men detta gör dem knappast sämmre. Jag skulle aldrig personligen gå tillbaka till crt då de skär i mina ögon något så fröktansvärt.

Platta skärmar är mest efterfrågat! Bäst eller ej borde jag igentligen låta va osagt då alla har olika åsikter.

Permalänk

är tft och lcd samma sak?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
"CS folket" har aldrig tyckt om TFT, varför har jag inte en aning om. Kanske för att de gammla verianterna ghostade. Vilket inte de nya gör. Så jag skulle nog säga tvärtom. Platta är bättre, å om nu crt vore bättre... varför har nästan alla internet affärer slutat totalt att köpa in dem? Å sedan att just "VM i SC" inte hade platta skärmar är la för att de inte vill lägga ut flera tusen för en skärm som har samma storlek som en crt. Men detta gör dem knappast sämmre. Jag skulle aldrig personligen gå tillbaka till crt då de skär i mina ögon något så fröktansvärt.

Platta skärmar är mest efterfrågat! Bäst eller ej borde jag igentligen låta va osagt då alla har olika åsikter.

Det handlar inte om ghost, det handlar om uppdateringen.
Jag vill se en 100hz lcd i 19-22", hoppas det kommer inom snar framtid. LCD tekniken är dock påväg att utvecklas, förhoppningsvis kan vi se ett par bra lcd i slutet på nästa år.

Sen är klart lcd mest efterfrågat, och det tror du beror på hardcore gaming? Då har du fel

Edit: Samma gäller getskägg ;> Spelare klagar inte på ghost i första hand, att folk inte ska förstå det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Det handlar inte om ghost, det handlar om uppdateringen.
Jag vill se en 100hz lcd i 19-22", hoppas det kommer inom snar framtid. LCD tekniken är dock påväg att utvecklas, förhoppningsvis kan vi se ett par bra lcd i slutet på nästa år.

Sen är klart lcd mest efterfrågat, och det tror du beror på hardcore gaming? Då har du fel

Jag sa aldrig att efterfrågan kom utefter gamers! Skulle nog själv säga att det är större kontor som utgör den stora efterfrågan.
Å vilken mening finns det med att köra just 100hz på en tft? jo såvitt jag vet 0. Kom gjärna med lite mer kreativa svar än just: Jag vill se en 100hz lcd i 19-22".
Varför vill du se det? Varför räcker inte de 75 som är standard?

Permalänk
Medlem

har aldrig fattat det här med att det ska stå 100fps uppe i ena hörnet när man spelar cs på sin stora tjocka skärm. jag trodde spelet gick ut på att skjuta andra och det funkar alldeles utmärkt sittandes framför min tft?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Har i flera år suttit på tft's. Köpte för någon vecka sedan en dell p911 trinitron 19" och jag blev helt förbluffad över bildkvaliten så jag köpte 2 till (fråga mig inte varför, men en hundring styck, why not?).
Svärtan är hur grym som helst och färgerna. Storleken enda minuset.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoshisthlm
är tft och lcd samma sak?

TFT är en sorts LCD.

En TFT-skärm är alltid LCD, men det finns många andra tekniker som används till LCD-skärmar. Vanligast är dock TFT till bildskärmar.

Personligen har jag helt gått över till TFT nu, dock skulle jag absolut inte rekomendera att ersätta en bra CRT med en billig TFT.

Går man upp i prisklass så finns det många bra TFT-skärmar, köper man en med s-IPS eller IPS-panel så får man i princip alltid bra grejer.

Undvik skärmar med TN-paneler (dvs nästan alla under 3-4k), de duger till extraskärmar men som primär skulle jag inte vilja ha en sådan. Färgåtergivningen är lite tveksam i allmänhet och betraktningsvinkeln är oftast direkt dålig.

Bildskärmar är ju något som man inte byter varje år så det är inte helt fel att lägga lite extra pengar på den, det lönar sig oftast i längden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jetblack 1. att det står 100fps, so what.

Jag kör inte tft för det känns alldeles för ryckigt med musrörelserna jämfört med 100+hz på en crt vilket är tusen gånger mjukare.

Och nej det går inte jämföra crt och tft rakt av ang hz ofc.
Men mjukheten i musrörelserna från tft -> crt med 100+hz är som dag och natt, och nej det är inget jag kommer vänja mig vid och varför ska jag vänja mig vid något som är bra mycket sämre upplevelse att spela med.

Jag har plats så varför ska jag inte köra crt? Ge mig en bra anledning att byta ut en bra trinitron skärm mot en tft.

Och ja, jag har suttit på flertalet tft's längre perioder och även om det kanske är gött med en 22-24" ex i photoshop och vissa spel ex bilspel så är det knappast tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

Jag vill se en 100hz lcd i 19-22", hoppas det kommer inom snar framtid.

Det blir svårt eftersom man har inget frekvenssvep på en LCD.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Jag struntar i fpsen.
Samsung har en 100hz lcd, dock i 37" om jag inte minns helt fel, får se vad dom kan utveckla ifrån det.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

http://www.behardware.com/articles/646-1/benq-fp241wz-1rst-lc...
Sen är ju även denna tekniken under utveckling.

TFT börjar äntligen bli något bra ;>
Är iaf på rätt spår.

Permalänk
Medlem

Det bådar inte gott iaf..

Citat:

Samsung doubles the flow. The "easy" solution would have been to double the number of images but this isn´t what Samsung does. According to the manufacturer, a processor calculates one intermediate image between the two sent by the DVD player or computer. It’s an intelligent real time calculation.

Det kommer att bli en liten tidsfördröjning eftersom man måste invänta uppdateringen av bilden eftersom man beräknar en bild av 2 bilder denna beräknade bild läggs sedan in mellan de 2 bilderna..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

mm jag vet, men som jag skrev får man hoppas dom lyckas utveckla det.
Det är iaf ett steg åt rätt riktning ;>

Permalänk

jag köpte en 15" TFT skärm för 200kr inkl.frakt ifrån en tjej någonstans.

Egentligen värsta skit skärmen men det är helt klart mycket klarare att bättre bild än på mina 19" crt skärmar.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

har 8ms på min 20,1" tycker det går bättre att lira snabba fps spel än min 100hz crt :S ill never go back!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Jag tycker platta skärmar är bättre, jag har en lg, och den klarar allt som jag behöver den till......

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte sett en enda platt skärm med bättre bild än en trinitron CRT. Platta skärmar ser ju snygga ut och tar lite plats men en trinitron ger bäst bild, dessutom är man ju inte låst till en viss upplösning på CRT.

Permalänk
Medlem

CRT är fortfarande bäst för spel. Det flytet osv man har med en CRT kan man INTE få med en TFT i dagsläget.
Därimot är det ganska skönt att sitta o surfa osv på en TFT, man slipper flimmret (som finns där fast man har 100 hz). Nackdelen är att de flesta TFT har aldeles för hög kontrast och ljusstyrka inställt från fabrik, så det blir jobbigt för ögonen. Lägger man ner lite jobb på att ställa in det perfekt är TFT bäst för allt utom spel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard