Permalänk
Medlem

Duger denna dator?

Hej!

Först vill jag bara säga att jag förmodligen vet att ni blir trötta av folk som startar nya trådar varje gång man köper en dator, men i detta fall är det ganska så viktigt då mina datorkunskaper är ganska bristfälliga.

Jag har tänkt köpa denna dator:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

303823 - Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)
312300 - NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin
322633 - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
313834 - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
322929 - MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
327136 - PowerColor Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/HDCP, 2xDVI-I, Retail
325546 - NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
307913 - Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
114711 - Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
Nödvändigt kablage för montering medföljer

Men innan jag beställer har jag bara några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa med mig.

Kommer datorn att vara relativ tyst? Min förra dator lät hemskt mycket, orkar inte med en sådan längre.

Är datorn prisvärd? Är det en dator som kommer att hålla ett tag för bland annat spel? Jag är inte kräsen och kräver inte max, men vill ändå att det ska funka att spela med den. Kommer bland annat Vista att fungera?

Jag har aldrig tidigare monterat en dator, är det kört för mig? Jag har lust att lära mig och läst några guider, men är det ändå “farligt“?

Finns det något annat som jag inte tänkt på som ni vill varna mig om?

Kan också tillägga att jag INTE tänkt klocka datorn. Jag föredrar stabilitet.

Sedan har jag också tänkt köpa till ett ESD-armband och kylpasta.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det verkar som en prima dator, men är det verkligen nödvändigt med diskett? slutade köpa de till mina datorer för typ 5år sen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Så det kommer inte vara några problem med spel bland annat?

Är bara lite rädd att datorn låter lite för mycket. Sedan är ju inte grafikkortet det bästa, men det går ju inte att ändra på...

Permalänk

En samsung sata brännare vore topp. Sen så skulle jag ta ett hiper 530W istället.
Annars är det bra.

Du snodde en del av mitt namn btw

Permalänk
Medlem

Sorry för namnstölden.

Problemet med "mitt" paket är att man inte kan ändra på det. Annars blir priset lite dyrare.

Men du tycker alltså i det stora hela att datorn är bra?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

Jag köpte det paketet ett par veckor sedan. Sedan köpet har de försämrat grafikkortet från 512 Mb (som jag fick) till 256 (antagligen pga att RAMet blivit dyrare) men det gör inte så stor skillnad.

Det enda riktiga problemet med datorn är att den låter fruktansvärt mycket. Högfrekvent ljud och oregelbundet brummande stör mig 24/7. Nätagget i paketet är klassat som "dåligt" av sweclockers. Diskettenheten är onödig (och man får inte ens med sladden som behövs för att koppla in den). Man får ingen elkabel till datorn heller. Moderkortet är helt OK men går inte att klocka med.

Paketet är "prisvärt" (enligt många), men oljudet är jobbigt. En fördel är att sakerna är runt 1000kr billigare än om man plockar ihop dom själv.

Om jag vetat om oljudet under köpet så hade jag satt ihop ett eget paket istället tror jag. Men jag är inte helt säker på det..

Idag funderar jag på om en 10k dator verkligen är prisvärdast. Eftersom en halvår gammal AMD borde ju funka fint med dagens spel också..

Det jag menar med prisvärd är en dator med pris där "Total datorkostnad/år under 10 års tid"="billigast möjliga 10-års kostnad för att alltid 1 år gamla spel ska flyta på"

Dvs under en 10 års period vill jag lägga ut minimalt med pengar på datorer för att alltid 1 år gamla spel ska fungera på lägsta grafik.

Nån som vet om det finns en sån vetenskaplig undersökning på nätet nånstans?

Edit: Jag hade en katt som hette Rambo. Han blev 16 år.

Permalänk
Medlem

Oj, nu gjorde du mig osäker.

Jag vill inte ha en helt tystfri dator, men jag vill ju inte att det låter så mycket.

Och är du säker att grafikkortet inte är dåligt?

Anledningen till att jag vill ha ett komplett paket är att jag inte vill krångla. Jag vill veta att prylarna funkar helt enkelt. Inte att det ska finnas kompatibilitetsproblem. Ska jag kanske avvakta? När tror du dem ändrar på paketet?

Hade tänkt beställa idag, innan 13.00, men jag får nog fundera lite till.

Fler tips tar jag gärna emot.

Såg denna länk från en medlem vid namn longbow:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=412232&...

Men kommer datorn att funka? Kommer den att vara tyst? Och kommer den vara bättre än datorn ovan? Och hur blir det med kablage?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska lägga för mycket på ett grafikkort än. Ryktena säger att inom ett par år måste alla byta till ett DX10 grafikkort. Så jag tycker X1950Pro är ett helt utmärkt kort. Jag fick 10500 poäng i 3Dmark2005 (den enda ~mark jag testat hittills) vilket är ok. Jag har inte kört några krävande spel än, men i WoW går jag sällan under 35-40 FPS även i intensiva 40 vs 40 strider med högsta grafik. Normalt ligger det på 85 fps (eller 100-190 med Vsync av).

Oljudet i datorn kan också bero på att jag byggt ihop den konstigt eftersom jag har inte hört några liknande klagomål från andra som köpt paketet. Jag vet inte vad som skulle kunna gjorts annorlunda dock. Datorn har totalt 5 fläktar: 2x 120m (agg + en i chassit)+ 1x mindre fläkt(i fronten och kramas med HDn) + grafikkort + processor. Jag har fortfarande inte lyckats komma på vilken/vilka som låter, men antagligen handlar det om vibrationer av nåt slag då det avtar något när jag trycker på I/O rutan osv.

Jag kommer tyvärr inte kunna ge något definitivt svar angående om det är ett bra köp eller ej riktigt än. 10 000 kr är en stor summa förstås. Från början hade jag en budget på 8k men det steg till 10k systematiskt efter att först varit inne på:

E6300 processor
Sapphire X1950Pro 256mb
Billigaste chassit
P5B moderkortet
2 gb 5300 RAM
Hiper 530W agg
>>>+ de vanliga grejerna<<<
Vilket blev 9.4k för mig.

Så för 600 kr mer kunde jag få snyggare chassi + lite bättre grafikkort + E6600 processor istället. Det var därför jag valde ditt paket. Tråkigt att läsa efteråt att agget i 10k paketet "fick mycket dåliga resultat i sweclockers test" dock, då nån hade sagt i detta forum att det var bättre än hiper 530W.

Permalänk
Medlem

Var datorn svår att montera?

Har aldrig tidigare gjort det, men någon gång måste ju vara den första...

Och måste man lägga kylpasta? Verkar lite krångligt...

Och hur kan det komma sig att 512 mb grafikkortet är nästan lika bra som 256mb?

Permalänk
Medlem

1. Det var riktigt jobbig att montera. Det var första gången jag byggde dator. Jopbigast var:
Processorkylaren (fick nästan trycka sönder moderkortet), CD-Spelaren (tog säkert en timme att hja den i rätt position för låsningen i chassit), Moderkortet (fattade inte vilka hål som instanserna skulle sitta it. Kortet ska fästas i de 6 hål med "konstiga ringar" runt), proceossrn (hålla 3000 kr litet chip mellan fingrarna var alltför pirrigt), och sist var småsladdarna för att få lampor och sånt att lysa vilket var väldigt pilligt. Jag smäckade till mitt kylskåp ibland för att hindra statisk el.

Datorn startade dock felfritt på andra försöket. Första försöket satt inte strömkabeln till grafikkortet i ordentligt.

Den krångligaste biten är dock mjukvaran. Jag fick fula mig ordentligt för att aktivera mitt windows, och så måste man uppdatera typ 4 olika drivrutiner.

2. Nej kylpasta finns redan på processorkylaren och den smetas av mot processorn av sig själv när du trycker dit den. Se till att den hamnar rätt första försöket dock annars kan det bli utsmetat.

3. Jag vet inte säkert, men MB på korten sägs göra mindre skillnad än vad korttillverkarna vill få oss att tro.

Ljudkortet i moderkortet suger dessutom så försök få tag på nåt gammalt billigt PCI ljudkort istället.

Nu måste jag åka iväg ett tag, hinner inte svara på fler frågor innan förrän senare tyvärr.

Permalänk
Medlem

Lite tystare, lite bättre, men lite dyrare.

Kolla och jämför innan du bestämmer dig:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=413115&...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset xJom, men tyvärr beställde jag datorn för 10 minuter sedan.

Riktigt juste av dig, att göra ett paket, och hoppas bara att det inte tog alltför mycket av din tid.

Hörde nu att ljudet i Moderkortet var dåligt, kan jag då köpa denna?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38147?opendocum...

Kommer dett ljudkort att fungera med moderkortet? Och kommer nätagget att klara av ett extra ljudkort?

Permalänk
Medlem

Närå, det tar inte så mycket tid.

Det finns flera på SweC som har liknande paket "klara" när folk frågar.

Jag har faktiskt inte så mycket synpunkter på ljudkortet, för att jag (trots att jag är musiker) inte hör så fantastisk stor skillnad på de ljudkort jag har använt mig av. Men så har jag inte hört det du har beställt och som ska "låta dåligt"...

Jag sitter med ett Audigy 2, just nu och är nöjd med det.

Och, ja, jag tror att nätagget borde fixa ett ljudkort.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambooo
Tack för tipset xJom, men tyvärr beställde jag datorn för 10 minuter sedan.

Riktigt juste av dig, att göra ett paket, och hoppas bara att det inte tog alltför mycket av din tid.

Hörde nu att ljudet i Moderkortet var dåligt, kan jag då köpa denna?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38147?opendocum...

Kommer dett ljudkort att fungera med moderkortet? Och kommer nätagget att klara av ett extra ljudkort?

Yep det inbyggda låter som en gammal radio. Jag satte in ett gammalt "SB Live!" istället och skillnaden är stor.

Kortet du länkar verkar helt ok. Jag hade nog tagit nåt ännu billigare dock.

Här stod nåt intressant om processorn också:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Typsikt att dem sänker priserna på processorer.

Men, men man kan ju inte vänta för evigt.

Det ljudkortet var det billigaste jag hittade. Jag är egentligen inte så kräsen, så finns det några andra kort?

Och hur vet man att dem passar med moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag tror alla PCI-ljudkort passar på alla moderkort. PCI-porten är en universal grej.

Jag har för mig jag såg nåt billigt kort på antingen dustinhome eller komplett men jag minns inte riktigt..

Jag kan dock inte se på bilden om det är ett PCI kort eller ej. Finns ens nån annan sort?

Permalänk
Medlem

Bara en sista fråga nu.

Håller på och monterar och undrar över vart man ska sätta hårddiskens sata kabel? Det finns 4 lila pluggar och 1 grön plugg i moderkortet. Vilken är den rätta? Har tydligen med hastighter att göra...

Sedan fick jag lite tomrum därbak. Ska man använda en klisterlapp eller? Det medföljde ju ingen....

Permalänk
Medlem

Hm klisterlapp vet jag inget om. Min SATA HD behövde 2 sladdar som bara passade på ett ställe vardera. Den ena kopplas till moderkortet och den andra från agget. Jag tror att du ska sätta kabeln i en av de lila.

Eller BRB förresten jag öppnar min och kollar~

Edit: sätt den i den lila i mitten. Dvs den nordöstra lila som ligger direkt under den gröna.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Sista saken bara.

Ringen på chassit vad gör man med den?

Och sedan har jag en plus och minus sladd vart ska dem?

Och vart ska man lägga in audio mic och mic? Det är 2 sladdar jag inte hittar platsen på.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Om det inte skulle vara tillför mycket besvär. Skulle du kunna ta en bild inne i datorn och bakom datorn?

Det skulle underlätta grymt mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambooo
Tack så mycket. Sista saken bara.

Ringen på chassit vad gör man med den?

Och sedan har jag en plus och minus sladd vart ska dem?

Och vart ska man lägga in audio mic och mic? Det är 2 sladdar jag inte hittar platsen på.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Om det inte skulle vara tillför mycket besvär. Skulle du kunna ta en bild inne i datorn och bakom datorn?

Det skulle underlätta grymt mycket...

Vad ringen är till för skulle jag också väldigt gärna vilja veta. Särskilt om det är nåt ljud- eller vibrationsdämpande.

Minus och plus sladden gjorde mig först väldigt förvirrad så jag lät bli att koppla in den. Senare efter lite tester så visade det sig att den är till Power-LED lampan. Jag tror det står i moderkorts manualen var dom ska sitta, och jag tror det är i den vänstra av de två special..grejerna. Det är den starkaste LED lampan och den känns väldigt fräsh att ha igång. Det är väldigt pilligt dock och man får testa sig fram för att se var + och var - ska sitta. Inget går sönder om man först kopplar dom två fel.

Audio sladdarna har jag inte heller kommit på riktigt än hur de ska sitta. Jag har satt fast mina i den norr om PCI-E slotten och det var väldigt pilligt. Jag har inte testat än om de funkar dock.

Hm en bild..
kanske om jag får igång min gamla webbkamera. Fast jag tror inte jag hinner det just nu tyvärr :/

Edit: Jag orkade visst installera webbkameran. Jag tog massa bilder men de flesta blev suddiga eftersom den ljög lite angående när bilden tagits färdigt eller ej. Här är iaf lite:

Vart hårddisken och DVD-brännarn ska sitta:

Vart jag satte ljudsladdarna (grå sladd under grafikkortet):

(Observera att kortet under är ett ljudkort, och att jag skruvat fast grafikkortet för att det ska sitta stadigare)

Hur RAMet ska sitta (varannan slot), samt lite överblick. Det är också härifrån de flesta ljud kommer:

En träskylt gjord av min lillasyster på träslöjden som jag tyckte passade in på ett hjärtvärmande vis:

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för bilderna.

Tyvärr verkar datorn heltdöd. Den gör ingenting när jag försöker starta den. Får nog kontakta Komplett.

Men tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ingen orsak. Fast trisst att den inte startar. Låter som att den inte får ström. Det ska gå minst 2 sladdar från agget till själva moderkortet. Att den inte startar kan också bero på att Power-Switch pinnarna inte sitter rätt. Prova att vända på dom.

Power-LED lampan skulle ha + till vänster och - till höger btw~

Permalänk
Medlem

Ska ramet sitta på varannan? Har för mig att de grön är ddr2 slots. Borde inte minnena sitta på dem gröna då?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag läste i (den dåliga) moderkorts manualen att de ska sitta i varannan om man kör "dual channel". Jag vet inte vad "dual channel" är för nåt men jag tyckte det lät vettigt och det funkar utmärkt. Dxdiag och alla andra program både i windows och BIOS säger tydligt att jag har 2 GB ram. Dessutom är inte DDR2 minnen, som vi har, kompitabla med DDR slots. Jag tror alla 4 är DDR2 slots.

Jag önskar dock nån annan än vi två kunde hjälpa till att fylla våra kunskapsluckor. Särskilt angående den där lilla "ringen" man fick med chassit.

Permalänk
Medlem

Jag fick datorn att funka!

Det var krångel med sladdarna.

Ringen i Chassit tror jag har något med ljudet att göra. Tror att den motverkar störningat. Tror den heter Fettring eller något sådant.

Själv la jag pinnarna på varandra och även då visar den 2 gb. Skulle gärna vilja veta om jag eller du gjort fel.

Men tack för all hjälp Pyriko!

Edit

Tror nog att du gjort fel Pyriko.
"In order to achieve this, the DDR/DDR2 SDRAM memory modules must be installed into matching banks"

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel

Alltså borde dem vara i samma fack. Antingen orange eller grön...

Permalänk
Medlem

Hm intressant, jag kanske borde flytta och testa. Fast jag läste också om det tidigare tror jag.. men satte ändå varannan av nån anledning. Ingen som vet säkert hur det ska vara?

Jag skulle även vilja veta exakt var man sätter ringen..

Gratulerar att datorn funkar förresten

Edit: Jag bläddrade lite i manualen för moderkortet och hittade detta:

Så det var därför jag körde med varannan. Det konstiga är att det motsäger det som står på wiki. Jag tror det är just detta moderkortet som är lite udda på den biten eller nåt. En sjuk grej är att i alternativ 2 i bild 1 visas en tom DIMM 1 slot medan i bild 2 står det att den inte får vara tom.

Permalänk
Medlem

Jag får be om ursäkt. Det var du som hade rätt. Snackade med Komplett, och tydligen hade jag gjort något fel.

Men datorn låter hemskt mycket, ska det verkligen vara så?

Och en idle temperatur på 40 grader är det mycket? Vid full är den på ca 60. jag har inte klockar något, men det låter lite högt...

Sedan fick datorn bara 5100 på 3dmark 06, kan detta stämma?

Och ringen har jag för mig att man ska sätta genom några sladdar, men jag fattar inte det. Det finns ju ingen plats. Kanske finns det någon där ute som vet?

Permalänk
Medlem

Lugnt

Att den låter mycket har jag också problem med. Jag funderar på om man kanske skulle knö in lite skumgummi runt HDn för att minska vibrationerna eller nåt.

Min CPU ligger stadigt på 40 grader och det är en låg siffra tycker jag. 60 har jag inte sett min komma upp i än. Om du vill vara säker på att kylarn sitter som den ska så kan du kolla så alla 4 benen sitter fast ordentligt. Kylarn måste pressas hårt mot processorn.

5100 i 3DMark06 var ungefär vad jag fick också (5178) och jag tror inte att det är lågt på något sätt.

Ah så ringen kanske är till sladdarna? Ja det kan ju låta lite av att de ligger och studsar mot chassit, fast den ringen är väldigt liten jämfört med alla sladdar från agget. De flesta går nog inte ens att få igenom.

God Jul förresten! Jag var borta över helgen så det var därför jag svarade så sent, men don't worry. Jag är back in action.

/Pyr