Permalänk

MER bas i logitech z-5500??

jag har nyligen införskaffat mig ett nytt logitech z-5500. tycker att systemet har riktigt schysst ljudkvalité men det känns som att jag antingen har ett för dåligt ljudkort eller har ställt in nån inställning fel nånstans eftersom att alla säger att basen ska vara så stark att man knappt ens ska kunna köra på hälften av basmätaren utan att dränka resten av ljudet. jag kör på typ max å tycker att det är precis under lagom... jag har ett Envy24 och funderar på om det är ljudkortets fel? det känns också som att ljudvolymen på max är låg för 500 w...

jag har också märkt att många föredrar en digital koppling istället för den direkta varianten, va e skillnaden?

Permalänk
Medlem

Re: MER bas i logitech z-5500??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissetheking
jag har också märkt att många föredrar en digital koppling istället för den direkta varianten, va e skillnaden?

Ettor och nollor istället för analogt = bättre ljudkvalité. Men det är nog inget man "märker" nån skillnad på direkt. Fast jag har digitalt, mest för att kunna se DVD-filmer med DTS-ljud.

Permalänk

ok, blir det stor skillnad med DTS-ljud istället för "vanligt"?

Permalänk

Var har du placerat subwoofern?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

mellan skrivbordet där datorn står och sängen. lite till höger om mitten av rummet. den står ganska instägd, men fick mer bas när jag vände på den...

Permalänk
Medlem

ställ subwoofern i ett hörn i rummet och sänk sedan "basen"till nästan noll.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

varför i ett hörn? :S

Permalänk
Medlem

Angående analogt vs digitalt.. När du kör analogt så används ljudkortets interna DACar för att avkoda ljudet, när du kör digitalt så används de som finns i din förstärkare eller i detta fallet ditt högtalarsystem. Vad som är bäst beror således helt på vad du har för ljudkort. Har du ett X-fi så har det tex mycket mer påkostade DACar än vad z-5500 har och du bör därför koppla analogt.

Angående att ställa subben i ett hörn så får man mest bas om man gör så. Ett tips som man ofta läser är annars att ställa basen i lyssningspostionen och därefter krypa omkring på golveto och försöka lyssna sig till vart den låter bäst. Sen ställer man basen där. Om det funkar i praktiken dock det har jag ingen aning om

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.audiopro.se/?id=131

"Vi rekommenderar att du ställer subwoofern mot en vägg (basen förstärks 3dB) eller i ett hörn (basen förstärks med 6 dB)."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ok, schysst ska försöka hitta nånstans där jag ställa den mot ett hörn eller så... lär ju inte bli det lättaste, men ändå Jag har subwoofern placerad ganska nära mig just nu. kan jag ställa den i ett hörn och få större effekt trots att den då befinner sig typ 1 m längre ifrån mig än tidigare?

Permalänk
Medlem

Ställ basen där du ska sitta, kryp runt på golvet och lyssna, där du tycker att det låter bäst där ställer du basen. ett gammalt hembioknep.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

ok, ok. tack för svaret