Digitalkamera, köpa Kompakt eller System???

Permalänk
Medlem

Digitalkamera, köpa Kompakt eller System???

Jag är lite sugen på att köpa en ny digit@lkamera nu. Står lite och tänker på om det är dax för en systemkamera?

Kompakt: antingen en Ixus 850is eller Ixus 900Ti
Eller
System: 400D, D200 eller D80

Det är bara det att jag är så van vid Ixus-serien Och en system känns lite skrämmande, massa inställningar och så är den så dyr också...
Och jag vet inte riktigt vilket objektiv jag ska satsa på, till Nikon har jag tittat på 18-200 VRII objektivet...

Skulle verkligen uppskatta hjälp

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Första frågan är givetvis vad du ska använda den till? En systemkamera köper man ju t.ex. inte om man enbart ska ta festbilder.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Första frågan är givetvis vad du ska använda den till? En systemkamera köper man ju t.ex. inte om man enbart ska ta festbilder.

Jag tar mest naturbilder, macro, egna "produktbilder", leker lite med ljusfenomen och lite sånt. Och sedan lite blandat.
Men inga festbilder

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Skall du kolla på systemkamera så tycker jag att du skall kolla lite på Nikon D80, har klämt lite på den och är imponerad över prestandan. Jag har själv en D50 och en D70 i dag.

Skall du ta macrobilder recomederar jag inte Nikons Kitobjektiv utan Sigmas 17-70 2.8-4.5 macro glugg.. äkligt bra allround objektiv..

VRtele i all ära.. det enda som är riktigt positivt med Nikons 70-200 2.8 Vr är just ljuskänsligheten över hela bränvidden. Men priset på runt 20 000kr är lite väl saftigt... satsa i så fall på ett billigare till att börja med och få in känslan i stället. Många proffsfotografer använder inte bildstabben alls.

Mina 5 ören

Visa signatur

Shit happends and it often does.

Permalänk
Medlem

Det macroobjektivet verkar ju bra, och ganska billigt
Men 18-200 objektivet till nikon kostar ca 7000kr men lite dyrt i alla fall...

Hur stor skillnad på bildkvaliten kan vat vara mellan D80 och D200? Kan vill ju både ha en snygg kamera och objektiv för då känns det roligare att ta bilder men i slutänden så är det ju mest bilderna som räknas

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Hedersmedlem

1. titta i plånboken
2. titta i fototråden (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...)
3. ta reda på vad du behöver
4. köp

Skillnaden mellan kompakt och system är som mellan natt och dag skulle jag nästan våga påstå. Kompaktkamera är skitsmidigt om man ska ha med sig den varje dag utan att behöva släpa på en extra väska. Sen jag skaffade min första vettiga kompaktkamera har jag inte gått hemifrån många gånger utan att ha den med mig.

Skillnaden mellan D80 och D200 är inte jättestor, D200 har mer inställningsmöjligheter, den är lite snabbare, mer knappar att hålla reda på och så lite andra småskillnader. Båda två är väldigt bra kameror. Bildkvalitetsmässigt ska det inte vara några skillnader, det är samma CCD i båda kamerorna.

18-200VR har fått ganska blandad kritik. Fördelen är att man har ett objektiv som täcker i stort sett alla brännvidsbehov vilket är smidigt när man är ute och rör på sig och inte kan ha med sig så mycket. Nackdelen är att det saknar lite i bildkvalite över hela omfånget.

18-70 3,5-4,5 som är mer eller mindre standard till d70, d80 och d200 är en trevlig bekantskap även om det har sina begränsningar. Närgränsen är inte superbra, det ger lite roliga reflektioner i motljus och så är det rätt ful bokeh. Det objektivet i kombination med ett bra teleobjektiv ger bättre bilder än ett 18-200 3,5-5,6 VR. Dock blir det mer att släpa på och i slutänden dyrare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||