X1950 Pro, pallar inte med spel

Permalänk

X1950 Pro, pallar inte med spel

När jag spelar NFS Carbon med mitt nyinskaffade Sapphire X1950 Pro så kan jag endast hålla på i ca: 4-5 minuter sen svartnar skärmen å datorn hänger sig, senaste drivisar m.m.

Jag har utrustad kortet med en Zalman V-F900 kylare. Kortet blir varmt, testade att spela 2½ minut och då va tempen uppe i 53 grader.

Jag kopplade inte Zalman på en omärkt fläktpin på moderkortet. Hur fungerer Fan mate 2 som följer med? Om jag ställer den på lägsta läget, varvar den upp av sig själv om det behövs?

Grafiken hackar ingenting innan det svartnar, är det vanligt?

Jag kör på högsta grafiken med alla detaljer. Kan det vara så att spelet kanske ställer till det, vad är max arbetstemp för en GPU?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Om du inte visste det så räcker inte Vf900 för att kyla korten. Det finns 3 st komponenter som måste kylas med X1950 Pro kort. GPU, minne samt voltregulatorerna. De sista är viktigast för de blir tom. varmare än GPUn. Och med alla dagen dagen grafikkortskylare så följer det inte med ngt att kyla voltregulatorerna med. Så du måste antingen göra din egen kylning av nån gammal kylflänt du har liggandes eller så måste du köra med standardkylningen.

Såhär kyler Sapphire sitt kort med VF900, notera kylflänsen där bak som kyler voltregulatorerna.

Eller såhär kan man också göra.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Om du inte visste det så räcker inte Vf900 för att kyla korten. Det finns 3 st komponenter som måste kylas med X1950 Pro kort. GPU, minne samt voltregulatorerna. De sista är viktigast för de blir tom. varmare än GPUn. Och med alla dagen dagen grafikkortskylare så följer det inte med ngt att kyla voltregulatorerna med. Så du måste antingen göra din egen kylning av nån gammal kylflänt du har liggandes eller så måste du köra med standardkylningen.

Såhär kyler Sapphire sitt kort med VF900, notera kylflänsen där bak som kyler voltregulatorerna.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/boxshot.jpg

Eller såhär kan man också göra.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/kylflns.jpg

Halloi.

Hur ser voltregulatorerna ut på en Asus X1950Pro? Så man vet vad man ska leta efter.
Ifall jag får något ryck och byter till VF900 fläkten.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Halloi.

Hur ser voltregulatorerna ut på en Asus X1950Pro? Så man vet vad man ska leta efter.
Ifall jag får något ryck och byter till VF900 fläkten.

Helloj

Jag vet inte exakt hur de ser ut, men de sitter iaf längst bak på kortet i slutet av kylaren. Jag kan inte hitta några nakna bilder av kortet just nu. Enda sättet att se dem är nog att ta bort kylaren, de sitter på samma ställe som på Sapphire kortet på bilden.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Helloj

Jag vet inte exakt hur de ser ut, men de sitter iaf längst bak på kortet i slutet av kylaren. Jag kan inte hitta några nakna bilder av kortet just nu. Enda sättet att se dem är nog att ta bort kylaren, de sitter på samma ställe som på Sapphire kortet på bilden.

Okej, då vet jag det. Tackar

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Dy kan räkna med att X1950 Pro inte pallar med spel om du tar bort kylningen över voltregulatorerna. Spelar ingen roll vad gputemp ligger på.

Permalänk

Jag har letat info men hittar inget huruvida man kan limma fast en kylfläns, eller om den bör skruvas å monteras med kylpasta?

Angående Fan-mate 2, varvar den upp av sig själv vid behov om den är ställd på silent mode? Ingen överklockning alls.

Såhär ser kortet ut med nakna voltregulatorer, de ligger under de grå gummiliknande bitarna. Kylflänsen som behövs för att täcka bör vara ca 33x63mm. JAg har även ritat av hålbilden så det ska gå att göra färdigt den utan att montera ur kortet.

Här är hålbilden

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt X1950pro. Det verkar vara ett standard problem, sanslöst att tillverka ett bra grafikkort men en skit voltregulator som inte orkar mata kortet, pust.
Jag hade även problem att mata min 1080p tv, jag kunde bara skicka ut 25-30Hz interlaced. På mitt gammla geforce 5900 kunde jag få ut 1080p 50Hz och en kompis med geforce 6800gt kan få ut 1080p 60Hz på samma tv.
Jag hade även problem med att visa 1080p material med ati-kortet, ena gången så fungerade det men andra gånger så dog datorn.

Säger bara: en gång ATI aldrig mer. skall gå tillbaka till geforce fortast möjligt.

Hälsningar sledde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sledde
Jag hade samma problem med mitt X1950pro. Det verkar vara ett standard problem, sanslöst att tillverka ett bra grafikkort men en skit voltregulator som inte orkar mata kortet, pust.
Jag hade även problem att mata min 1080p tv, jag kunde bara skicka ut 25-30Hz interlaced. På mitt gammla geforce 5900 kunde jag få ut 1080p 50Hz och en kompis med geforce 6800gt kan få ut 1080p 60Hz på samma tv.
Jag hade även problem med att visa 1080p material med ati-kortet, ena gången så fungerade det men andra gånger så dog datorn.

Säger bara: en gång ATI aldrig mer. skall gå tillbaka till geforce fortast möjligt.

Hälsningar sledde

Inte orkar mata kortet? Det är inget fel på voltregulatorn, du måste ju kyla den bara. Som att sätta in ett nytt moderkort + cPU och köpa en tyst kylare till sin CPU men ta bort kylflänsen för nordbryggan och räkna med att det ska funka. OCh angående problemen du har med din HDTV har jag aldrig märkt eller hörttakas om ngt liknande. Funkar finfint för mig, vilka Catalyst versioner har du kört? Provat Ati Tray Tools?

RealELwood: Fanmate 2 som jag har förstått det går alltid på den fart du har ställt in den på, den ökar inte av sig själv osv. Men jag är lite osäker, längesen jag använde en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte orkar mata kortet? Det är inget fel på voltregulatorn, du måste ju kyla den bara. Som att sätta in ett nytt moderkort + cPU och köpa en tyst kylare till sin CPU men ta bort kylflänsen för nordbryggan och räkna med att det ska funka. OCh angående problemen du har med din HDTV har jag aldrig märkt eller hörttakas om ngt liknande. Funkar finfint för mig, vilka Catalyst versioner har du kört? Provat Ati Tray Tools?

Det kanske inte är fel på den, men om den blir över 125 °c efter 5 minuters spelande, och det har blivit så uppmärksammat som detta har blivit med många som har samma problem så är det något som är galet. Tycker inte man skall behöva sätta dit extra kylning för att man vill kunna se en hel film eller spela krävande spel mer än 5 min.
Jag laddade ner dem senaste Catalyst versionen och när jag öppnade den och försökte ändra upplösningen så blev allting svart, om jag använde windows egna skärmhanterare så kunde jag få till 1080i 30Hz. Jag använde en DVI --> HDMI kabel till min tv. Det hade kanske löst sig tillslut efter ominstallation av windows och flera timmars strulande, men jag kände inte att det var värt att lägga ner det jobbet då kortet får värmeslag hela tiden ändå.

Jag har iaf skickat tillbaka det kortet och hoppas att butiken ordnar något. Trodde verkligen på det kortet då det på pappret verkar jävligt bra. Men men.

Hälsningar sledde

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med mitt X1900GT rev1. GPU:n ligger på runt 55 grader och så kommer det artifakter =/. Har satt på extra kylflänsar på voltregulatorerna (har VF900) och de går upp i runt 90 grader efter en stund med hög volt, nu vet jag inte vad de "ska" ligga på för temp men det verkar lite varmt. Ska testa att sätta dit en extra fläkt nu när jag läst det här.

Sådär blev det, voltregulatorerna blev markant svalare, från ca 74 grader i den volten till högst 59 efter tester och 10 min i atitools överhättningsprogram.

80mm chassifläkt fästad med buntband med avbrutna blyertspennerör som dinstanser.
Så om du hittar regulatorerna släng på några kylflänsar och kanske en extra fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kanske inte är fel på den, men om den blir över 125 °c efter 5 minuters spelande, och det har blivit så uppmärksammat som detta har blivit med många som har samma problem så är det något som är galet. Tycker inte man skall behöva sätta dit extra kylning för att man vill kunna se en hel film eller spela krävande spel mer än 5 min.
Jag laddade ner dem senaste Catalyst versionen och när jag öppnade den och försökte ändra upplösningen så blev allting svart, om jag använde windows egna skärmhanterare så kunde jag få till 1080i 30Hz. Jag använde en DVI --> HDMI kabel till min tv. Det hade kanske löst sig tillslut efter ominstallation av windows och flera timmars strulande, men jag kände inte att det var värt att lägga ner det jobbet då kortet får värmeslag hela tiden ändå.

Jag har iaf skickat tillbaka det kortet och hoppas att butiken ordnar något. Trodde verkligen på det kortet då det på pappret verkar jävligt bra. Men men.

Hälsningar sledde

Men alltså hade du orginalkylaren på kortet eller tog du bort den? Om du tog bort den är du ju självfallet att det inte fungerar. Alla voltregulatorer måste ha kylning.

Om de blev för varma med orginalkylningen så förstår jag att du skickade tillbaka kortet, men om du tog bort den för att byta till tredjepartskylare som inte kyler alla delar av kortet så får du ju skylla dig själv. Testa att ta bort din CPU fläkt + fläns och se hur långt du kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men alltså hade du orginalkylaren på kortet eller tog du bort den? Om du tog bort den är du ju självfallet att det inte fungerar. Alla voltregulatorer måste ha kylning.

Om de blev för varma med orginalkylningen så förstår jag att du skickade tillbaka kortet, men om du tog bort den för att byta till tredjepartskylare som inte kyler alla delar av kortet så får du ju skylla dig själv. Testa att ta bort din CPU fläkt + fläns och se hur långt du kommer.

Jag hade inte tagit bort orginalkylaren. vet inte var du fick det ifrån...
Jag fattar ju självklart att det måste sitta kylflänsar och eventuell fläkt för att transportera bort värmen, men jag tycker inte att man skall behöva modifiera orginalkylningen bara för att kunna använda kortet till det som det är tänkt till. Man vill ju inte förbruka garantin om man inte vill extremöverklocka med vattenkylning eller så.

Hälsningar sledde

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade inte tagit bort orginalkylaren. vet inte var du fick det ifrån...
Jag fattar ju självklart att det måste sitta kylflänsar och eventuell fläkt för att transportera bort värmen, men jag tycker inte att man skall behöva modifiera orginalkylningen bara för att kunna använda kortet till det som det är tänkt till. Man vill ju inte förbruka garantin om man inte vill extremöverklocka med vattenkylning eller så.

Hälsningar sledde

Jag fick inte för mig det, det var därför jag frågade om du hade det. Själva tråden handlar ju om att en kille byt ut orginalkylaren + hur man ska kyla voltregulatorerna så de flesta skulle väl anta det eller hur?

Och nej det ska man inte behöva, du fick ett måndagsex. Shit happens typ. Vi har alla varit med om det förr. Bättre lycka med nästa kort kan man bara säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf säga att åtminståne jag är helnöjd med kylningen på mina två sapphire 1950pro ultimate.
Två svala kort som aldrig går över 60 grader enlint temp sensorn när man spelar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Ja då är kylfläns inskaffad, dock upptäckte jag att den inte kan monteras rakt av. Då voltregulatorerna är de lägsta komponenterna på kretskortet så måste jag antingen limma fast distanser på kylflänsen exakt där voltregulatorerna sitter. Alternativt så får jag fräsa ner kylflänsen överallt utom där voltregulatorerna sitter.

Jag blev så trött på det så jag monterade org kylaren så länge. Då Ultimate varianten verkar ha Zalman 900 org monterad med en tjusig kylfläns för voltregulatorerna så måste det väl dyka upp en sådan snart på marknaden.

Om det redan finns så tipsa gärna här.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealElwood
Ja då är kylfläns inskaffad, dock upptäckte jag att den inte kan monteras rakt av. Då voltregulatorerna är de lägsta komponenterna på kretskortet så måste jag antingen limma fast distanser på kylflänsen exakt där voltregulatorerna sitter. Alternativt så får jag fräsa ner kylflänsen överallt utom där voltregulatorerna sitter.

Jag blev så trött på det så jag monterade org kylaren så länge. Då Ultimate varianten verkar ha Zalman 900 org monterad med en tjusig kylfläns för voltregulatorerna så måste det väl dyka upp en sådan snart på marknaden.

Om det redan finns så tipsa gärna här.

Frågan är om Zalman kommer bry sig om att uppdatera sin 900 serie bara för 1 modell av kort =/

Visa signatur

Permalänk

kör vf900 med en 80mm titanfläkt..hur nöjd som helst bättre än orginal voltregulatorn är inte heller så varm kanske max 65 i spel och kring 50 i windows

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Citat:

Frågan är om Zalman kommer bry sig om att uppdatera sin 900 serie bara för 1 modell av kort =/

`
¨
Man kan ju alltid hoppas att det dyker upp en separat kylfläns så att den går att använda till 1950, annars så måste dem göra en ny kylning som har en komponent för mycket för de flesta kort. Den som lever får se.

Dock skulle jag vilja se fler bilder på den silvriga kylflänsen du postade lite längre upp, vart kom den ifrån, det är svårt att se om det sitter förhöjningar över regulatorerna på den. Tack på förhand

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
kör vf900 med en 80mm titanfläkt..hur nöjd som helst bättre än orginal voltregulatorn är inte heller så varm kanske max 65 i spel och kring 50 i windows

Men det är 1900 kort eller hur?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag iaf. Det har fungerat bra i flera veckor nu.

Har klarat Oblivion med kylningen. Har spelat BF2 mycket den senaste veckan. Jag msstänker att jag skulle kunna ta bort fläkten.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Password
[B]Så här gjorde jag iaf. Det har fungerat bra i flera veckor nu.
[QUOTE]

Du har nöjt dig med att limma fast kylflänsarna eller?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Den stora flänsen borrade jag hål i, hål som matchade befintliga skruvhål, den är fastskruvad. Den lilla har limmats samt filats till någon millimter med en kökskniv för att inte krocka med en grej.

Vem som helst kan vara uppfinningsrik. Alla problem har lösningar.

Permalänk

Okej, jag har en fläns här som skulle passa å täcka alla voltregulatorer samtidigt, men jag ska nog testa att såga isär den till två delar då....

Tack för tipset

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk

Vill också använda mig av min vattenkylning på mitt nya 1950pro, så hur har det gått för er? Gärna fler förslag och tips med bilder är mycket välkommet då jag funderar över om jag ska lägga ner vattenkylningen pga detta kortet.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Här kommer några fler bilder eftersom intresse för det verkar finnas. Jag tog bort fläkten den här gången. Det har gått stabilt hittills efter några rundor 3dmark05 och 3dmark06. Men den stora flänsen blir väldigt het, kan bara hålla fingrarna på dens yttre fenor någon sekund när grafikkortet arbetar hårt. Det betyder att flänsen åtminstone absorberar värmen bra. Men att en fläkt i många fall kommer att behövas om någon annan gör något liknande.

Permalänk
Medlem

Kommer en Accelero x2 fläkt vara tillräckligt eller måste man fixa extra kylning till voltnissarna även där?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327195
Den där t.ex. verkar ju bara ha en Accelero fläkt eller skymms flänsarna på voltisen på den där bilden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Kommer en Accelero x2 fläkt vara tillräckligt eller måste man fixa extra kylning till voltnissarna även där?

Den där t.ex. verkar ju bara ha en Accelero fläkt eller skymms flänsarna på voltisen på den där bilden?

All tredjepartskylning som säljs idag kräver att du kyler voltregulatorerna också (inte 100% säker).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört utan den där ~5cm fläkten ett tag och kan konstatera att jag måste sätta tillbaka den. BF2 kraschade på ett nytt sätt, och flänsen var om än möjligt ännu varmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo

tydligen.. bara jag eller ser det inte lite klent ut?

http://www.mvktech.net/images/reviews/pcx1950pro/pcx1950-clup...

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
tydligen.. bara jag eller ser det inte lite klent ut?

http://www.mvktech.net/images/reviews/pcx1950pro/pcx1950-clup...

Hmm jo det ser väldigt klent ut med tanke på att de blir extremt varma.

Visa signatur