Konstiga lagg i flera olika spel

Permalänk

Konstiga lagg i flera olika spel

Sitter och spelar Gothic 3 och F.E.A.R just nu. Allting flyter på fint med nya datorn:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16
Corsair HX Modular Power Supply 620W
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM
XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

Dock kommer skumma lagg ungefär var tionde sekund. Dessa lagg märker till exempel inte F.E.A.R's systemtest (in-game sekvensen) av, utan rapporterar glatt att minsta framerate är 50 fps på max inställningar. Men så är det ju inte.. Fps:en gör skumma dyk ibland, samma sak i Gothic 3. Jag misstänker att det händer när något laddar, för i övrigt flyter det ju på.

Frågan är: Vad är det som kan tänkas brista med mitt system?

Jag har inte pillat någonting, så fattas det litet prestanda någonstans kan jag tänka mig klocka litet. Kör med senaste ForceWare.

Mvh.

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk

Har du något annat program igång samtidigt ? (Exvis vet jag att azuerus(sp?) är rätt duktig på att orsaka sådana problem.)

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att processorn är en ganksa stor flaskhals?

Permalänk

Nej, inga andra program igång samtidigt, och processorn ligger på runt 50-60% load när jag kör spelet.

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator

Skulle en E6600 vara en flaskhals? Utklassar ju det mesta.

Permalänk
Medlem

Lagg beror väll på strul med uppkopplingen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator

jag skulle tro det

sen så ska väl utorrent vara bättre än azureus.

Permalänk

Nej, processorn är en av de kraftigaste som finns på marknaden idag för rimliga priser, och uppkopplingen spelar nog ingen roll då jag som jag nämnde spelar FEAR och Gothic 3 i single player

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner och testat att byta t.ex grafikkortsdrivrutin till en annan? För att processorn skulle vara någon flaskhals låter otroligt löjligt. Min burk är inte helt olik din förutom att ditt grafikkort är något snabbare. Jag upplever inga hack eller liknande när jag spelar. Då får jag ca 45fps med 1600x1200 4x/16x i fear. Visserligen är min cpu klockad en del. Men du borde inte uppleva hack med jämna mellanrum. Skulle något vara en flaskhals skulle fps'en vara konstant låg istället.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk

Jo precis, hacken kommer bara sporadiskt, i kluster. Får testa att installera om alla drivrutiner och se om något hjälper. Annars funderade jag på om det kanske är hårddisken som jag inte får ut maximal kapacitet på, är inte så hemma på nyare diskar om jag skall vara ärlig.

Edit: Med kapacitet menar jag alltså hastighet.

Btw.. Finns det inget program som pekar ut svagaste länken i ett system?

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Skulle en E6600 vara en flaskhals? Utklassar ju det mesta.

Sorry, läste bara "2,4 ghz"

Permalänk
Medlem

^^

Ett 8800 och en P4 2.4 Ghz, det skulle vara grejor det.

Kan det vara fel på hårddisken?
Har för mig att ngn annan på forumet hade samma problem.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jag har efter en del runtläsande och slösurfande kommit fram till att det är Gothic 3 som felar. Varför det även laggar ibland i F.E.A.R vet jag inte ännu, men det verkar orelaterat. Gothic 3 är i nuläget kraftigt buggat.. Problem med cachen som inte fyller upp som den ska osv.
Värt att nämna är väl att det knappt är märkbart i F.E.A.R, så egentligen finns det väl inget att klaga på. Eller, ännu en patch till Gothic 3 skulle varit schyst förstås.. Tycker det är synd att de släpper pinsamt ofullständiga spel dock.

Visa signatur

fNisSah...