Permalänk
Medlem

processor + mobo + minnen

Hoi där.
Det är så att min laptop gav upp för ett par veckor sen och jag har bestämt mig för att köpa en ny, bra, stationär dator. Första gången på 3-4 år också.
Enda grejen är att jag har noll koll på marknaden i nuläget, har dock hört att nya core 2 duo ska vara jävla najs så jag kollar på intel sidan först denna gången. Minnen har jag alltid varit riktigt kass på men det verkar vara lite krångligare nuförtiden.
När det gäller processor så tänkte jag ta e6400 eller e6300. Om det skulle visa sig att jag går under budget (fet chans) så slänger jag på en 6600.
Jag ska inte använda datorn för överklockning, kanske lite men jag blir så stressad av det så det inte är värt det. Är en fegis när det gäller dyra prylar jag inte har råd att ersätta.
Eftersom jag inte vill överklocka så tänker jag att ett billigt mobo verkar vara ett smart alternativ, men man vet inte.
När det gäller minnen så tänker jag 1024mb men folk verkar gå 2megs nuförtiden så jag är osäker där med.

Om det inte är allt för jobbigt så uppskattar jag all hjälp som nån har lust att ge.

just.
gillar scythe sanslöst mycket "by default" så jag siktar in mig på denna
http://www.newegg.com/Product/Product.asp?item=N82E1683518502...
men den verkar stor så om det finns plats för den på mobot vore det skitbra.
Igen, hoppas att jag inte är alltför dryg

Tack på förhand, the G man.

Permalänk

Skulle hjälpa en del om vi visste vilken budget du har att röra dig med, samt vad datorn primärt används för. Men C2D 6400 är en riktigt fet processor i dags läget, men har du pengarna, så tveka inte över att ta en 6600, och likaså är moderkortet Asus P5B ett av dom mer prisvärda i sin prisklass.

Dock är jag lite osäker på minnen, men vad jag har läst här på forumet, så är Corsair Dominator något att lägga pengarna på.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Eftersom jag handlar allt på newegg (bor i USA för tillfället) så ser min budget ganska najs ut, dock hade jag planerat att hamna under 10 000 inkl skärm. Har inte hittat rätt graffekort än men ligger på ca 5000 pix och då har jag chassi, skärm, cpu kylare, cpu (6400 men hamnar jag under 10k så hoppar jag upp) och HDD.

Permalänk

ok, men då är det minnen och moderkort kvar då, så då är det jag angav hyffsat bra, och lägger till ca 4000 på priset.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

jo, 389 buckaroos på newegg, vilket tyvärr gör att jag går över budget. Eftersom jag glömde att ta med graffekortet i beräkningen av något oförklarligt skäl.
Så jag sneglar för tillfället på
http://www.newegg.com/Product/Product.asp?item=N82E1682014415...
verkar ok, uppgraderar nån gång i fra
tiden till 2gb ifall det skulle behövas.

moderkortet verkar jävla najs, tack för tipset.

edit: datorn ska användas för skolarbete och lite fet gaming.