Permalänk

datorn hittar inte windows hårdisken

Hej!

har precis köpt nytt chassi så jag var tvungen att byta plats på alla delar från det gamla till den nya.
När jag äntligen var klar och satte jag igång datorn och
såg att datorn bara hitta den ena hårdisken, den som inte jag har windows på.
men sen när jag är i stadiet där man trycker ctrl+s to enter raid utility.
stod det det windows hårdiskens namn men det står "no valid device press a key to continue."
och sen står det ett disk fel har uppståt
hårdisken med windows är sata och den andra ata

Min dator:

amd 64 3500

x1800xt

maxor ata 200 gb

samsung spinpoint seriel ata 80 gb

asus a8n sli deluxe

2x 512 kingston ram

tack i förväg

/mvh erik

Permalänk

Låter ju lite farligt med dina felmeddelanden... Har disken pajat? Tänkte i alla fall på en sak: Har du ställt in rätt bootordning i Bios, så den tar SATA-disken först?

Permalänk
Medlem

Har också haft det problemet. Checka att flatkablarna sitter fast ordentligt både på moderkortet och hårddiskarna. Vid ett tillfälle när hårddiskarna inte hittades efter ett chassibyte/moderkortsbyte visade det sig snart att masterdisken skulle sitta först på flatkabeln och slaven sen.

Just nu har jag problem med att masterdisken plötsligt inte är åtkomlig och då är det bara att öppna chassit och ta ur flatkabeln och sätta i den igen. Tror det är porten på moderkortet som krånglar, hade nämligen inga problem med detta med förra moderkortet.

Lycka till

Visa signatur

Dator: Samsung Syncmaster 940B, NZXT Lexa, Corsair CMPSU-HX520EU, Asus P5B-E Plus, C2D E6300, Scythe Ninja PLUS, Corsair TWIN2X6400C4 2x1GB Kit, Samsung SpinPoint T166 SATA2 320GB/400GB, Samsung SpinPoint P120 ATA/133 250GB, NEC AD-7173

Permalänk

Hade samma problem här. Vart tvungen och installera Sata drivrutiner (fanns på min Mobo cdskiva) som jag dock var tvungen och installera via diskett. Sen formaterade jag om HDD, och installerade Windows igen, och sen dess har allt funkat felfritt.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk

hardisken hade pajat testade att koppla in den i en annan dator coh den hittades inte där heller men tack för svaren ändå