Den nya Playstation 3-tråden!

Permalänk
Avstängd

Hur pass enkelt är det egentligen att byta ut hdn på en ps3? Ser rätt många som bytat ut till större, är det vanlig pc kompatibel disk eller?

För isåfall är det ju tusen gånger bättre än 360.

Söt bild btw

Edit.
Läste lite på "http://arstechnica.com/articles/headstart.ars/3"

2 quotes

There is no real difference in quality based on what I've seen between HD DVD and Blu-ray. Keep in mind that unless your display can handle a 1080p or 1080i resolution the PS3 will downgrade the image into 480p

It also complicates things for Blu-ray playback since the PS3 can't show a Blu-ray movie in 720p.

Så kanske förstod lite fel men då visar den blu-ray i antingen 480p eller 1080?
Båda dessa quotsen var ang film visning, inte spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Hur pass enkelt är det egentligen att byta ut hdn på en ps3? Ser rätt många som bytat ut till större, är det vanlig pc kompatibel disk eller?

Söt bild btw

Ja det är en vanlig 2,5'' (tror jag?). Hur som helst så frågade jag samma fråga i denna tråd några (många?) sidor bakåt och där postade någon en bild på hur enkelt det var att byta hdd samt lite info om detta. Om du letar lite bör du hitta detta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

Ok, får leta lite, tack.
Slängde in en edit ang det med scaling, uppspelningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Söt bild btw

Edit.
Läste lite på "http://arstechnica.com/articles/headstart.ars/3"

2 quotes

There is no real difference in quality based on what I've seen between HD DVD and Blu-ray. Keep in mind that unless your display can handle a 1080p or 1080i resolution the PS3 will downgrade the image into 480p

It also complicates things for Blu-ray playback since the PS3 can't show a Blu-ray movie in 720p.

Så kanske förstod lite fel men då visar den blu-ray i antingen 480p eller 1080?
Båda dessa quotsen var ang film visning, inte spel.

Det är väldigt få TV apparater som saknar inbyggd, alltså att dom inte kan ta mot 1080i/p. En del gamla saknar det, som skapar problem. Kvaliteskillnaden kommer nog när HD formaten mognat lite och dom kan utnyttja dom bättre, kom själv ihåg hur första DVD titlarna såg ut

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Verkar inte särskilt svårt att byta hd, har postat bilder förut i denna tråd där de visar hur det går till. Öppna hdd luckan ta ut den gamla hddn och sätt in den nya i stort sett. Finns tom beskrivet i manualen hur man går tillväga. Verkar simplaren än att byta till pc (mindre skruvande menar jag då)

Permalänk
Medlem
Citat:

2. Kan inte köra blu-ray filmer i 720p

Jag lär ju tyvär inte ha råd med en 1080 tv för 20k+ det närmaste så då är ju blu-ray rätt meningslöst ;>

Det var väl TV-Apparater som inte klarar av 720p men 1080i som det gällde, att då PS3an kör det i 480p? Men nästan alla som klarar av 1080i klarar av 720p, så det är inget stort problem och det kan nog fixas i en mjukvaruuppdatering.

Så har man en 720p TV så är det ingen fara?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd

Förstår inte 100% vad dom menar, men eftersom jag kommer till 99% att köpa en 720p tv detta året så vore det ju trevligt om man kan spela upp blu-ray filmer och köra spelen utan problem på en sådan också, då jag inte kommer köpa en 1080 tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte 100% vad dom menar, men eftersom jag kommer till 99% att köpa en 720p tv detta året så vore det ju trevligt om man kan spela upp blu-ray filmer och köra spelen utan problem på en sådan också, då jag inte kommer köpa en 1080 tv.

det borde man väl kunna göra tycker jag,annat vore ju rätt så sjukt=/.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hm, vad jag har förstått så kan de flesta 720p tv apparaterna ta emot 1080p/i signaler och själv kunna skala ner bilden. Är dock inte 100% säker om det är så det fungerar

Permalänk
Avstängd

Mjo när dom skriver att många med äldre hdtv kommer få problem så antar jag också det är så.
Men om man då ser till vad som skriver ang blu-ray filmer, kan man se på dom i 720p då? För dom skriver ju att det inte ska gå?

Fan vad rörigt det blir bara för en sida skriver massa ;/
Får väll undersöka detta lite mer

Permalänk
Medlem

men att kunna använda den iöver huvud taget borde man väl med en TV som klarar 720p.
kraven när man köper en ps3 kan väl inte vara att man MÅSTE ha en TV som klarar 1080p,det låter ju rätt så sjukt.
ok att man måste ha en 1080p TV för att få ut allt utav den,men att man måste för att ps3:an ska funka,det är sjukt isf.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

vadå inte köra Blu-ray i 720p varför inte?

Powerup^--> Du kör utan adapter alltså?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd

Xans vet inte, pastade bara från den sidan.

Permalänk
Medlem

Har ni läst ars "nya" jämförelse mellan 360 å ps3?

When the PS3 was being hyped, a lot of people assumed the graphics and feature set would be much better than what we had seen on the 360, and while I don’t think the 360 looked much better in these demonstrations, they do prove that the 360 can ably keep up with the PS3 (and in some cases beat it) in terms of features. This hardware war may come down to the whether or not consumers think having Blu-ray is worth the extra cost, or the question of people being bothered by the lack of the hardware scaler. What is and isn't HD is a confusing question, and both systems seem to have different answers.

http://arstechnica.com/articles/headstart.ars/3

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Precis den som varit uppe i båda trådarna för ett tag sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
vadå inte köra Blu-ray i 720p varför inte?

Powerup^--> Du kör utan adapter alltså?

PS3 saknar hårdvaruskaler.
1080p-material kan alltså endast matas ut i 1080p eller 1080i, samt 480p/i.
720p-material kan endast matas ut i 720p eller 480p/i.

Alltså, om man har en 1080p-TV kommer tvn får skala upp 720p-material, vilket i dom flesta fall är sämre än om PS3 haft en inbyggd vettig skaler. Om man har en 720p tv kommer man få 1080p-material som bd-film och vissa spel i form av en 1080i-signal, som tvn sedan måste deinterlacea och skala ner, vilket ger sämre resultat än om PS3 hade haft inbyggd skaler.

Dom största problemen får man om man har en tv som kan ta emot 1080i men inte 720p, då kommer alla spel som är 720p, vilket är dom allra flesta, inte kunnas skalas upp till 1080i, utan man får använda 480p/i. Finns inte så många sånna apparater i sverige, men i USA och antagligen japan också finns det en hel del.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Alltså, om man har en 1080p-TV kommer tvn får skala upp 720p-material, vilket i dom flesta fall är sämre än om PS3 haft en inbyggd vettig skaler. Om man har en 720p tv kommer man få 1080p-material som bd-film och vissa spel i form av en 1080i-signal, som tvn sedan måste deinterlacea och skala ner, vilket ger sämre resultat än om PS3 hade haft inbyggd skaler.

Dom största problemen får man om man har en tv som kan ta emot 1080i men inte 720p, då kommer alla spel som är 720p, vilket är dom allra flesta, inte kunnas skalas upp till 1080i, utan man får använda 480p/i. Finns inte så många sånna apparater i sverige, men i USA och antagligen japan också finns det en hel del.

Att där inte finns en hårdvaruscaler betyder väl inte att där inte finns möjligheter alls att skala eller att det kommer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej! Tack för info Sprucewig
Har en projektor som kör 720p så alla br filmer kommer se sämre ut än med en en 1080p tv/projektor alltså...OM inte PS3 hade haft en scaler i sig?
Är alla br filmer i 1080p?
Man kan inte lösa det med programvara på något sätt?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

För sista gången:

PS3an har ett nätaggregat likt en dator. Byt sladd till det uttaget du använder och var glad.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerup^
För sista gången:

PS3an har ett nätaggregat likt en dator. Byt sladd till det uttaget du använder och var glad.

Var inte sa saker pa det. Pa min PS3:a star det endast 120V pa klisterlappen pa undersidan. Och du sa att pa din sa stod det 120-220V. Jag tanker iaf inte koppla upp den forrens nagon annan har Kan du ta bild pa din och posta? Pa klisterlappen dvs. Sa jag kan jamfora?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Någon som har där det bara står 120V och har köpt en transformator, var köpte ni den och vad ska man titta efter när man köper den?

Visa signatur

Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har där det bara står 120V och har köpt en transformator, var köpte ni den och vad ska man titta efter när man köper den?

Följde med en sådan till ps2, vet inte om den passar ps3. Men om den gör det och du har ett ps2 så är det ju great.

Permalänk
Medlem

Den här har kanske blivit postad här tidigare, men har inte sett det själv så

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=17125 <--- introt till motorstorm... sjukligt snyggt imo, visar vad maskinen verkligen är kapabel till om utvecklarna vet vad de pysslar med

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Att där inte finns en hårdvaruscaler betyder väl inte att där inte finns möjligheter alls att skala eller att det kommer?

ja de håller på med en mjukvarulösning, för att skala om DVD och BluRay finns det kapacitet så det räcker och blir över flera gånger om för sånt. spel åas är bökigare (även om vissa resurser är reserverade så undrar jag om de skulle räcka..) en annan möjlighet är ju att göra själva spelen så de körs i olika upplösning från grunden, en lösning som utvecklare säkert inte uppskattar lika mycket, men möjligheten finns som sagt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja de håller på med en mjukvarulösning, för att skala om DVD och BluRay finns det kapacitet så det räcker och blir över flera gånger om för sånt. spel åas är bökigare (även om vissa resurser är reserverade så undrar jag om de skulle räcka..) en annan möjlighet är ju att göra själva spelen så de körs i olika upplösning från grunden, en lösning som utvecklare säkert inte uppskattar lika mycket, men möjligheten finns som sagt.

Jag menar ju det!

Visa signatur

Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

Troligare att dom stoppar in en hårdvaruskaler till v2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar ju det!

ah, läste det som en fråga. no harm done eh?

Citat:

Troligare att dom stoppar in en hårdvaruskaler till v2.

tja, jag ska inte avfärda det som orimligt men jag tror inte det faktiskt.

det lär ju inte göra maskinen billigare heller dessutom. en annan sak vore att faktiskt använda EE till nånting och låta den vara kvar, istället för den reserverade SPE så borde den duga fint där. nackdelen med omstart vid PS1/2-spel hade jag stått ut med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Right now SCE developers are working to improve DVD picture quality after they implemented YCrCb. After that it's planned to do something for 1080i to 1080p conversion. Though the RAM size can be an obstacle for it, SCE developers say they can do it by splitting the load between Cell and RSX.

Currently there are complaints from users about non-existent DVD upscaling in the PS3. As for the interlace-to-progressive conversion before upscaling, the current player has it already. There was a team at the division for broadcast equipments at Sony that does research for improving image quality by using the NVIDIA shader language. They ported it onto RSX. After Cell does noise reduction and other filters, RSX does interlace-to-progressive conversion. Though the current algorithm has bugs for some video sources, SCE says the conversion precision will be upgraded by future updates.

Also the noise reduction filter is currently optimized for video sources with relatively many MPEG noises recorded with a video recorder. SCE knows lack of picture details because of it and will provide new default values for noise reduction by checking recording formats and media IDs for DVD discs.

As for upscaling, they are doing the research to develop a high-quality multi-tap upscaling filter that balances the load between Cell and RSX.

They also plan to use the non-original luminance information generated in upscaling for HDMI 1.3 deep color.

An SCE developer recommends trying 1.5x fast-forward playback in the PS3 BD player to see the power of Cell. When it's connected to a display via 1080/60p, it becomes very smooth as Cell has an enough margin for video decoding. In 1.5x fast-forward playback it decodes all frames then inserts them into 60fps with sped up audio.

SCE declared that they will support 1080/24p in the PS3.

Som ni ser jobbar på en massa saker, och en stor firmware update kommer i samband med våran release. Jag skulle inte oroa mig för att bilden blir dålig, och har man en påkostad projje eller HDTV, så sitter det förmodligen en mycket bättre scaler i den än vad MS har tryckt in i 360.

Hela frågan är överdriven, klart att bilden kommer bli bra. Det man kan oroa sig för är hur man ska ha råd med alla spel man kommer vilja ha...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosnos
Den här har kanske blivit postad här tidigare, men har inte sett det själv så

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=17125 <--- introt till motorstorm... sjukligt snyggt imo, visar vad maskinen verkligen är kapabel till om utvecklarna vet vad de pysslar med

Den största delen av den filmen är dock med största sannolikhet filmat material med bilarna från spelet inlagda i efterhand. Först vid 1,13 min in i filmen kommer grafiken som visar vad ps3 klarar av. Det är ju å andra sidan inte fult heller men känns fel att ta en film utan 100% ingame grafik som exempel på vad en konsol klarar av.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Right now SCE developers are working to improve DVD picture quality after they implemented YCrCb. After that it's planned to do something for 1080i to 1080p conversion. Though the RAM size can be an obstacle for it, SCE developers say they can do it by splitting the load between Cell and RSX.

Currently there are complaints from users about non-existent DVD upscaling in the PS3. As for the interlace-to-progressive conversion before upscaling, the current player has it already. There was a team at the division for broadcast equipments at Sony that does research for improving image quality by using the NVIDIA shader language. They ported it onto RSX. After Cell does noise reduction and other filters, RSX does interlace-to-progressive conversion. Though the current algorithm has bugs for some video sources, SCE says the conversion precision will be upgraded by future updates.

Also the noise reduction filter is currently optimized for video sources with relatively many MPEG noises recorded with a video recorder. SCE knows lack of picture details because of it and will provide new default values for noise reduction by checking recording formats and media IDs for DVD discs.

As for upscaling, they are doing the research to develop a high-quality multi-tap upscaling filter that balances the load between Cell and RSX.

They also plan to use the non-original luminance information generated in upscaling for HDMI 1.3 deep color.

An SCE developer recommends trying 1.5x fast-forward playback in the PS3 BD player to see the power of Cell. When it's connected to a display via 1080/60p, it becomes very smooth as Cell has an enough margin for video decoding. In 1.5x fast-forward playback it decodes all frames then inserts them into 60fps with sped up audio.

SCE declared that they will support 1080/24p in the PS3.

Som ni ser jobbar på en massa saker, och en stor firmware update kommer i samband med våran release. Jag skulle inte oroa mig för att bilden blir dålig, och har man en påkostad projje eller HDTV, så sitter det förmodligen en mycket bättre scaler i den än vad MS har tryckt in i 360.

Hela frågan är överdriven, klart att bilden kommer bli bra. Det man kan oroa sig för är hur man ska ha råd med alla spel man kommer vilja ha...

Ah gött o höra, dock inget större problem för mig, i min projje sitter en riktigt bra scaler från faroudja! Men TVn kanske är sämre å andra sidan.