Permalänk
Musikälskare

Jpeg fil som öppnas med winrar?

Hittade en bild som man kunde öppna med winrar och där låg sen massa grejer, ljudfil etc., hur är detta ens möjligt?

En förklaring hade varit bra eftersom jag är totalt noob

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jpg'en har sitt början och slut, rar'en har sitt början och slut. Släng in dem i en och samma fil och jpg'en behandlas från dess början/slut och rar'en behandlas från dess början/slut av deras respektive program.. I guess, vad vet jag. Testade smälla samman dem på det viset och det fungerade fint iaf.

Bilden: A5 2F blablabla 2D
rar: 4D E6 bladibla 98
I ett: A5 2F blablabla 2D 4D E6 bladibla 98

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Re: Jpeg fil som öppnas med winrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hittade en bild som man kunde öppna med winrar och där låg sen massa grejer, ljudfil etc., hur är detta ens möjligt?

En förklaring hade varit bra eftersom jag är totalt noob

Antagligen hade man bara döpt om fil.rar till fil.jpg, eller tagit en jpeg-fil och kopierat in rar-filen direkt efter. RAR-formatet och winrar fungerar så att de hittar datan ändå fastän det ligger skräp innan och/eller efter.

Detta är ett sätt att komma runt om filändelsen .rar eller .zip varit bannad på någon upload-site.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad iskallt...spara alla lösenord i en bild och sen spara bilden säkert...ingen misstänker ju en fin bild

Permalänk
Medlem

kallas steganografi vill jag minnas, http://sv.wikipedia.org/wiki/Steganografi

Visa signatur