Matrox släpper dosa för dubbla monitorer

Permalänk
Melding Plague

Matrox släpper dosa för dubbla monitorer

Matrox har i dagarna på Consumer Electronics Show lanserat en dosa kallad Dualhead2go Digital Edition. Den fungerar så att man ansluter sin dator till den samt två monitorer, och helt plötsligt har man fått dubbla monitorer utan att ha stöd för det på grafikkortet.

Läs nyheten: Matrox släpper dosa för dubbla monitorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så trevligt att kunna se på platt tv utan att byta sladd^^ möjligen en snabbfunktionsknapp för upplösningen men

Permalänk
Medlem

kopnstigt att de inte gjort nån sån här tidigare:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Produkten i sig är ju inte ny... (har funnits nått år nu?)
Det nya är att den har digitala utgångar!

Triplehead2 go är ju mer intressant för gamers, men finns bara analog än så länge såvitt jag vet:
http://www.matrox.com/graphics/en/gxm/products/th2go/gaming/h...

Ge mig en sån med digitala in- och utgångar (men med stöd för analoga adaptrar) och med större flexibilitet för olika upplösningar och frekvenser för säg 2000 spänn eller mindre, så lär jag köpa en

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den har en 15-pinnars analog D-Sub-anslutning från datorn in i dosan samt två stycken Dvi-i-anslutningar till monitorerna ut.

av bilden att döma verkar det vara DSUB runt om. inte för att det gör nån skillnad ändå då iof, men rätt ska va rätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.sweclockers.com/imagebank/30ffd/kq5aT0.jpg

av bilden att döma verkar det vara DSUB runt om. inte för att det gör nån skillnad ändå då iof, men rätt ska va rätt.

Om du läser bildtexten står det "Den äldre Dualhead2go-enheten med analoga anslutningar.".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om du läser bildtexten står det "Den äldre Dualhead2go-enheten med analoga anslutningar.".

hoppsan. ..men det ändrar ju inte faktumet att det fortfarande rejält meningslöst med digitala ingångar om man ändå bara får analog in. (om det nu inte sitter nån grym bildbehandlare som på nått magiskt vis vet korrekta färgvärden och ändrar dem i efterhand)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vad ska man då ha detta till?

Jag ser inte något större användningsområde. Jag menar, vilka datorer har idag ett grafikkort utan stöd för dubbla monitorer men endå klarar en upplösning på 2048x768? Det finns säkert ett gäng kort som klarar av det om man bara ska köra kontorsprogram utan någon avancerad grafik, men varför då köpa dosan för 1600kr istället för ett nytt grafikkort med 5ggr prestanda och inbyggt stöd för dubbla monitorer?

Eller är det tänkt för folk med ett fetinggrafikkort som vill köra fyra monitorer? (2st från grafikkortet som man sedan splittar) Men ser inte heller direkt hur det ska kunna konkurera varken prismässigt eller prestandamässigt mot att köpa ett till grafikkort för pengarna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vad ska man då ha detta till?

Jag ser inte något större användningsområde. Jag menar, vilka datorer har idag ett grafikkort utan stöd för dubbla monitorer men endå klarar en upplösning på 2048x768? Det finns säkert ett gäng kort som klarar av det om man bara ska köra kontorsprogram utan någon avancerad grafik, men varför då köpa dosan för 1600kr istället för ett nytt grafikkort med 5ggr prestanda och inbyggt stöd för dubbla monitorer?

Eller är det tänkt för folk med ett fetinggrafikkort som vill köra fyra monitorer? (2st från grafikkortet som man sedan splittar) Men ser inte heller direkt hur det ska kunna konkurera varken prismässigt eller prestandamässigt mot att köpa ett till grafikkort för pengarna.

Bärbara datorer...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Bärbara datorer...

Min har stöd för tre, antik Compaq Evo N160

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Min har stöd för tre, antik Compaq Evo N160

Och? Väldigt få bärbara har stöd för mer än en extern skärm.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Och? Väldigt få bärbara har stöd för mer än en extern skärm.

Han menade väl bara att man inte ska dra alla laptops över samma kam.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Har man bara två utgångar på sitt grafikkort och dessutom har något sånt här:

Så har man rätt så stor nytta av den där prylen. Annars har man en skärm för mycket.

EDIT: Bah, dom har ju en liknande bild i artikeln... Jag som googlade fram en sån fin bild!

Permalänk
Medlem

skulle velat ha en en sån dosa med dvi till 2xdvi .. eller ännubättre .. hdmi till 2xhdmi .. fast inte för dom priserna dom vill ha i dagsläget ..

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en för att kunna köra dubbla 20" lcd:er utan att behöva använda grafikkortets sekundära skärmutgång. borde man kunna köra filmer å och allt möjligt tvärs över hela skiten

Spana på den tidigare varianten men den palla inte 2x1680pixar i bredd har jag för mig. Men denna verkar palla det