Permalänk

EPIA ITX 400MHz

Så nu när man har lite julledighet och är lite halvslö så här dagen efter nyårsafton tänkte jag ta en koll på ett ITX kort jag kommit över i en av de terminaler från Wyse vi fick för demo förut och har legat och skräpat ett tag.

Dessa var först flashade med någon form av anpassat bios som även var låst. Har nu flashat upp det med en senare version av VIA bios och fått den helt fit for fight att köras på.

Dock är ju denna någon förmodell jämfört med de 500MHz (5000A)

Delvis detta

Nu tänkte jag försöka göra en snygg liten överklockning av detta kort för att få upp lite prestanda och för att det är roligt. Men jag har verkligen ingen idé vart jag ska börja. De mesta har skrivit att vad är det för mening med detta? Jo självklart skulle det vara roligt ifall den gick att dra upp i 800MHz med bättre kylning och på så vis få ett större användningsområde.

Så här ser bios posten ut

och så här ser brädan ut, exakt som 5000A

Tacksam för lite tips.

Permalänk

inga ram minnen eller hdd's?

tror knappast du får en mer nämdvärd effekt max 200mhz gissar jag på att du ens kommer upp i.. sern frågan är om detta är tillräkligt udda hårdvara men men..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
inga ram minnen eller hdd's?

tror knappast du får en mer nämdvärd effekt max 200mhz gissar jag på att du ens kommer upp i.. sern frågan är om detta är tillräkligt udda hårdvara men men..

Det udda i denna hårdvara torde vara att det är en Wyse terminal och således inget släppt Mini-ITX kort. Att det sedan är någon form av förserie till vanliga EPIA kort släppta för vanlig kund tycker jag tar den lättare till udda än vad en vanlig P2:a gör. Men vi alla är kanske olika när det gäller att skruva upp saker som man från början tror är något helt annat.

Angående RAM VS HDD. Från början har där suttit en form av flashminne i vanliga IDE kanalen och minnen har jag självklart men urplockade för att mer se vad det är för kort.

Permalänk
Medlem

Det där kortet kan inte dra mycket watt, har själv 800 MHz varianten och den är rätt så strömsnål. Dock så är den inte så användbar med XP längre tycker jag men senaste i nyårshelgen körde jag FreeBSD och KDE på min ITX-platta och det gick väl hyffsat att surfa på. Så jag tycker väl egentligen inte att det är någon ide att överklocka den allt för mycket.

Skulle gärna vilja komma över 500 MHz varianten också för den är mer strömsnål.

Det sämsta med de första ITX korten är att de inte tar hårddiskar över 120 GB.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Det där kortet kan inte dra mycket watt, har själv 800 MHz varianten och den är rätt så strömsnål. Dock så är den inte så användbar med XP längre tycker jag men senaste i nyårshelgen körde jag FreeBSD och KDE på min ITX-platta och det gick väl hyffsat att surfa på. Så jag tycker väl egentligen inte att det är någon ide att överklocka den allt för mycket.

Skulle gärna vilja komma över 500 MHz varianten också för den är mer strömsnål.

Det sämsta med de första ITX korten är att de inte tar hårddiskar över 120 GB.

Har också tidigare haft 800 MHz varianten men till skillnad mot för den så känns denna jäkligt seg. Även mot de 500MHz brädor jag kört vet inte riktigt vad det beror på men något ställer till det och jag funderar ifall det är något med just IDE kanalerna. Tänkte testa att stoppa i Promise kortet för att köra den vägen och se vad som händer.

Blir nog inte att köra XP på denna utan det lutar åt någon lättare linuxdist och en liten microdisk eller stoppa i ett USB2 kort och köra från en pinna och använda någon ramdrive.

Så du tycker FreeBSD flyter på fint på den? Sitter just och funderar ut ett litet användningsområde på den. En liten 7" skärm till skulle ju utöka användningsområdet en del så blir väl att hålla koll på blocket tills någon har kanonpris.

Men lite rolig är den i alla fall att det är någon form av förserie innan kortet släpptes på vanliga marknaden. Har letat efter en högupplöst bild på ett kort för att kunna jämföra ifall det finns någon skillnad på något men har haft svårt att hitta. Orkar du knäppa ett riktigt bra så hojta till.

Permalänk
Medlem

är hårklämman standard? Eller är det någon flicka som har tappat det i burken. se upp så det inte blir kortslutning.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
är hårklämman standard? Eller är det någon flicka som har tappat det i burken. se upp så det inte blir kortslutning.

Hårklämman är för att jag har hållt på fipplat ut en skruv som åkte under och inte riktigt vela komma ut när jag plockade bort cd. Schysst att du hittade på den

EDIT: Nu har faktiskt maskinen fått en vettig uppgift.

SSH-Tunnel med Proxy funktion för att slippa koppla upp mig på DMZ på jobbet för att nå resten av maskinerna hemma.

Funkar riktigt fint med Debian och en 2.5" disk så länge. Funderar dock på CF minne att köra den på.

Permalänk
Medlem

kul lösning - och ett kul ITX-kort

jag har funderat på att skaffa ett par tunna klienter typ WYSE eller liknande

vilken modell var detta från ?

Jag kör med EPIA5000 till mina projekt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
kul lösning - och ett kul ITX-kort

jag har funderat på att skaffa ett par tunna klienter typ WYSE eller liknande

vilken modell var detta från ?

Jag kör med EPIA5000 till mina projekt

Detta är Wyse WT3455XL som var en lite värre model för några år sedan på tunna klient sidan. De mindre i Wyse serien som jag kommit över är tyvärr tråkiga som fasiken och har ingen möjlighet att göra något roligt med. Fördelen är att hitta någon som man har möjlighet att flasha om bios på. Då det oftast är låst från början.

Det du kan kolla efter är annars HP T5500/T5510 som en SO-DIMM DDR plats, Transmeta processor och en pci-plats. T5520 som är en modell senare har USB2 och är ju smidig att använda som filserver till tex USB diskar men dock har denna ingen möjlighet till minnesexpansion. Dessa serier har 2.5" ATA anslutning. Transmeta proppen är på 733MHz och mycket bättre grafikkort i de senare så känns riktigt rappa att köra en enklare Linux dist. Även kört WinXP men dock inget att hurra för.

Dessa löser man bios problemen genom att nolla bios och vips så är man inne och kan köra.

Om du vill kan jag kasta upp bilder på insidan av dessa modeller här.

Har funderat lite på att klura ut någon form av helt onödigt behov och sätta upp ett litet kluster på några maskiner. Skulle ju vara en rätt rolig rad på hyllan.

Permalänk
Medlem

vi har ett större antal hp T5000-någonting här - vet ej den exakta modellen så jag ska kolla upp det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...