Permalänk
Medlem

Funderingar Om Minnen...

Jag har lite tankar och funderingar om minnen.
Jag går just nu i valet och kvalet inför köp av nya komponenter, därav har
dessa funderingar uppstått.
Jag har spanat i minnes-faq och tycker inte den tydliggör detta.
Den verkar ju även inte blivit uppdaterad sen pc4xxx tiden..

1. I ett system, vad ger bäst prestanda/snabbhet MÄNGDEN eller HASTIGHETEN.
Naturligtvis påverkar ju båda, dummare än så är jag ju inte
MEN !! Låt mig ta ett exempel, 2 Gb Corsair Dominator pc8500 vz 4(FYRA)
Gb pc6400 minne !! Priset blir ungefär detsamma, ca:4000:- mängden dubblas
men hastigheten är ju lägre.

Om jag OC-ar burken till max med dagens high-end moderkort P5W DH /
Striker Extreme eller dylikt och får upp fsb så långt som möjligt med respektive minne så misstänker jag att 4gb slår 2..
Eller vinner jag något prestandamässigt på 2Gb pc8500 Dominator stickor jämfört med 4Gb pc6400 A-data.??

För övrigt har jag tänkt mig en c2d6600 och ett P5W DH DLX "eller" Striker Extrem.
och då kanske dominatorstickorna är overkill ändå ?

En annan intressant fråga som slår mig är, med dagens vansinniga FSB hastigheter
och enormt snabba processorer, kan hårddiskarna bli flaskhalsar och inte skicka tillräckligt med information snabbt nog för att "Låta cpu/minne" jobba fullt ut..

Mvh: Brulle

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk

Hårddiskar har varit flaskhalsar länge, men inte på det sätt som du kanske tänker. Vid öppning av program, uppstart av win, packning eller uppackning av komprimerade filer är hårddiskarna kraftiga flaskhalsar i dagens system.
Däremot spelar inte hårddiskarna någon större roll vid t ex spelens framrerate eller vid benchmarking typ 3dMark.

Spontant skulle jag säga att prestandavinsten med 4 gb kontra 2 gb ram är minimal i de allra flesta fall. Ett snabbare minne är med största säkerhet största fördelen, åtminstånde när det gäller framerate i spel.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

okej, thx för synpunkterna
Man borde nog införskaffa sig scsi diskar och kort så man får upp
prestandan mer på dem då..

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]