Hejsan alla glada. Var ett tag sedan jag var in på Sweclockers men nu är jag här igen. Det jag vill snacka om är förstås datorbygge, men detta angår faktiskt ett jag ska bygga om några månader. Saken är den att jag har jobb nu och pengar flödar in en gång i månaden och jag ska försöka samla ihop till ett ordentligt åbäke till dator. Men, eftersom jag gillar att ha framförhållning och inte har spanat in i hårdvarubranschen på över ett år så är det svårt att försöka sära på all information om vad som är bra eller dåligt.
I kort så är det så att jag planerar på att köpa in en helt ny datorlåda, med det mesta inklusive, och jag kommer troligtvis ha mellan 12-15k att spendera på datorn. Jag är mestadels nyfiken över vad jag kan förvänta mig ska hända några månader framöver så jag kan börja planera? Alltså ingen "Snälla sätt ihop en dator på komplett.se"-tråd detta inte.
Det kan vara värt att lägga till att jag är med lite i spelmodscommunityn, och är med i en mod för kommande UT2007, och då kan det vara skönt med en dator som både hänger med i spelandet och high-polyskapandet för normal maps.
CPU
När det gäller CPU så har jag hört rätt så mycket om Intels Core 2 Duo, finns väl en uppsjö olika av denna men generellt så verkar det vara ett förstahandsval. Frågan är dock, kommer det någon ny version eller förväntad prissänkning på denna? Kanske någon konkurrent som kommer med något lovande?
Moderkort
Här är jag helt borta. nForce brukar ju vara ett bra val, men jag ställer samma frågor som ovan.
RAM
RAM verkar ha en fast uteckling som vanligt. Jag funderar på 2-4 gb, gissar på att 2gb kvalitétsminnen går före 4gb medelmåttiga.
GPU
Det enda jag verkar höra om just nu är nVidias 8800 hit och nVidias 8800GTX i SLI dit.... Lite nyfiken på denna, räcker med ett kort förstås då jag inte planerar att köra i 2200x1600 i upplösning (eller vad det nu var). Vad mer kan man vänta sig inom loppet av 2-3 månader? (såg bl.a. att GTS-kortet ska komma i någon tråd i februari)
Ljud
Inom ljudbranschen så händer det inte så värst mycket enligt mig. Något nytt stöd för EAX7000, eller något, och något fräckt namn *host*fatal1ty*host* och sedan en hutlös prislapp. Ni får gärna motbevisa mig.
Jag är bara intresserad av vad som står ut i branschen och lite hype så jag kan, som sagt, planera mitt datorbygge i tid.