Permalänk
Medlem

Rekommendera mig en dist!

Hej,
använder Ubuntu på min bärbara dator, men nu vill jag testa en annan dist på min stationära. Har inte bråttom att få igång ett fungerande system...

Vad rekommendera ni att "leka" med?

Permalänk
Medlem

Ta slackware om du vill lära dig något som är mycket linux. I vissa fall när man lär sig en dist så kan man bara den disten medans om du kör slackware så kan du hantera de flesta distar.

Om du inte vill gå ifrån ubuntu så mycket så rekommenderar jag en debian netinstall. Mycket mindre lullull, en liten installation.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Gentoo, FreeBSD, Debian, Ubuntu, Arch..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Jag har kommit fram till att jag är sugen på Gentoo. Något jag undrar över är det här med dual-boot, det sköts ju mer eller mindre automatiskt när man installerar Ubuntu, hur är det med Gentoo?

Har för tillfället även en partition med Windows som jag behöver ha kvar...

/r hittade denna länk http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dual_boot

Permalänk

de absolut bästa disten tycker jag att man hittar i Logic Pro, som finns till OSX.
förutom de vanligaste distarna finns dessutom den FET-simulerande "overdrive" som ger en skön dist med analog karaktär. en annan populär goding är "phase disten":

"The Phase Distortion plug-in is based on a modulated delay line, much like the wellknown chorus or flanger effects. As opposed to these, the delay time is not modulated by a low frequency oscillator (LFO), but rather by a lowpass-filtered version of the audio input signal itself. This is how the signal modulates its own phase position."

räcker inte de bundlade distarna (6 st), så finns ju fr.o.m. 7.0 även gitarrförstärkarsimulatorn "Guitar Amp Pro", som kan simulera en massa stärkare med olika distkaraktärer.
sen kan du ju alltid köpa fler plugins av tredjepartstillverkare.
10 000 kostar programmet, men det är värt varenda krona. finns hos www.apple.com

Permalänk
Medlem

Det är för att ubuntu är magiskt och känner av i fall något finns installerat. För att dualboota och ställa in det själv så får du gå in i /boot/grub/ har jag för mig och ändra menu. Det du gör där är att välja vilka kärnor du vill boota(ja, du kan ha flera olika kärnor installerade för ubuntu) och var de ligger.

Gentoo är lite speciellt när det "installeras". Läs howton för gentoo om detta.

(oj nu hade du redan hittat det. *för lat för at radera*)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benemerson
de absolut bästa disten tycker jag att man hittar i Logic Pro, som finns till OSX.
förutom de vanligaste distarna finns dessutom den FET-simulerande "overdrive" som ger en skön dist med analog karaktär. en annan populär goding är "phase disten":

"The Phase Distortion plug-in is based on a modulated delay line, much like the wellknown chorus or flanger effects. As opposed to these, the delay time is not modulated by a low frequency oscillator (LFO), but rather by a lowpass-filtered version of the audio input signal itself. This is how the signal modulates its own phase position."

räcker inte de bundlade distarna (6 st), så finns ju fr.o.m. 7.0 även gitarrförstärkarsimulatorn "Guitar Amp Pro", som kan simulera en massa stärkare med olika distkaraktärer.
10 000 kostar programmet, men det är värt varenda krona. finns hos www.apple.com

Nu snackas det dist(rubutioner), inte dist(ortioner).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Ta slackware om du vill lära dig något som är mycket linux. I vissa fall när man lär sig en dist så kan man bara den disten medans om du kör slackware så kan du hantera de flesta distar.

Om du inte vill gå ifrån ubuntu så mycket så rekommenderar jag en debian netinstall. Mycket mindre lullull, en liten installation.

Var lite annorlunda för mig, nu kan jag iofs inte slackware men jag har iaf suttit vid det som dekstop i två månader och nu funderade jag på att byta till arch men jag vågade inte :P.
Du får gärna berätta hur du ressonerar kring ditt första påstående?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

The more linux you go the slacker you get.
Slackware ha till exempel ingen pakethanterare vilket gör att tvingas att lära dig hur man kompilerar från källkod och sköter systemet. Ingenting installeras "magiskt" utan att man vet vad som händer. Det är en viss inlärningtröskel.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nu snackas det dist(rubutioner), inte dist(ortioner).

jag vet.. kunde bara inte låta bli..

Permalänk
Medlem
Citat:

jag vet.. kunde bara inte låta bli..

Jag förstod det
Jag kunde inte heller låta bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Satt och läste detta, fattade ingenting och undrade "vafan snackar killen om?". Lite skojjigt.

Jag rekommenderar dig att köra Slackware eller Gentoo om du vill lära dig en massa om Linux, Slackware är mest hardcore, Gentoo är lite simplare med pakethanterare.
Om du inte vill sitta och konfigurera ditt system till "the end of time" så rekommenderar jag dig Debian eller Archlinux, de är ochså ganska advancerade men de har binära paket.

Permalänk
Medlem

Smaken är ju som den brukar... så det spelar väl inte så stor roll vad man säger, du får göra ett eget val!

Men, om du hållt på lite med Ubuntu så kommer du nog känna dig ganska hemma med Debian. Med Debian kan du, till skillnad från Slackware och Gentoo, ägna dig att konfigurera ditt system, istället för att leta beroenden och kompilera program hela dagarna.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Smaken är ju som den brukar... så det spelar väl inte så stor roll vad man säger, du får göra ett eget val!

Men, om du hållt på lite med Ubuntu så kommer du nog känna dig ganska hemma med Debian. Med Debian kan du, till skillnad från Slackware och Gentoo, ägna dig att konfigurera ditt system, istället för att leta beroenden och kompilera program hela dagarna.

I Gentoo kommer du inte att behöva leta beroenden, det fixas automatiskt av deras pakethanterare.

Permalänk
Avstängd

benemerson,

Är guitar amp pro bra? Är det inte mjukvara som distar guran, typ? Så slipper man köpa en distbox? Schysst ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

haha

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där var nog om jag får säga det, det värsta struntprat jag någonsin har hört. Att säga att man kan linux för att man kan slackware är att säga att man kan programmera för att man kan syntaxen till Assm86 utantill.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungefär 3 dagar för sent ...

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

HAh! En sån har jag haft! Och en Tubescreamer, den allra första, och en Little Big Muff - den brusade förfärligt. Ah, vilka tider. Nu har jag Ubuntu

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag kör med SUSE. .

Har faktist aldrig kunnat räkna ut vad det är för nackdelar. Hyfsat grafiskt gränssnitt dessutom.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Permalänk

Slackware! Man tvingas lära sig saker. Inte som i Debian eller Ubuntu där man knappt lär sig något. Jag har lärt mig mer i en månad med Slackware än vad jag har gjort med ett år med Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Det fina med Slackware är ju att du slipper en massa lull-lull. Vill du ha en pakethanterare så installerar du bara en.

Permalänk
Medlem

Säger också slackware. Med programmet checkinstall så kan man även göra slackwarepaket av källkoden man bygger så det blir lite enklare att underhålla systemet.
Istället för att skriva "make install" för att installera binärerna etc i sina mappar, så skriver man "checkinstall" och följer instruktionerna.
Sen installerar du paketet som ett vanligt slackwarepaket med "installpkg <paketnamn.tgz>".

Ovärderligt program om man kör slack

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

om du redan har kört ubuntu och har lite förukunskaper innom linux så tycker jag nästsan du kan testa på getnoo.
Det är lite krångligt att instalera, men om du förljer handboken på gentoo.org så är det inga problem alls. Fick mycket bätre försåelse för hur hela linux är uppbyggt på att börja använda getoo. Det är lite krångligt till att börja med, men det lönar sig måste jag säga.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Gentoooooo

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Slackware! Man tvingas lära sig saker. Inte som i Debian eller Ubuntu där man knappt lär sig något. Jag har lärt mig mer i en månad med Slackware än vad jag har gjort med ett år med Ubuntu.

Vad är det du har lärt dig som du inte lärde dig när du körde t.ex. Debian?

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor skillnad mellan Debian och slackware men Debian har apt-get vilket är väldigt enkelt. Finns något likanande för slackware men är långt ifrån lika väl utbyggt.
När jag körde slackware installera jag alla beroenden för sig vilket jag lärde mig en del på

Permalänk
Medlem

Jag säger så här, man kan lära sig exakt hur mycket om linux man vill oberoende vilken dist man kör. Det handlar bara om hur mycket man själv vill lära sig.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Poängen med alla dessa pakethanterare är ju att undvika "dependency hell". Varför man då skulle vilja gå tillbaka till ett problem som nu är löst förstår jag inte. Du kan ju fortfarande kompilera program i vilken distribution som helst men att ta det som ett exempel på varför man ska välja Slack låter konstigt. Då kan man ju lika väl rekommendera LFS där man verkligen lär sig allt om linux.

Pakethanterarna är en av de bästa aspekterna med linux i mitt tycke så jag skulle inte rekommendera någon att undvika dem.

Gentoo som folk har rekommenderat är annars ett bra alternativ om man har tid att konfigurera.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop