Muskampen 2025: Segraren korad!

Kan inte nVidia hantera Shader Model 3.0 ?!

Permalänk
Medlem

Kan inte nVidia hantera Shader Model 3.0 ?!

Hej,

Mina tre ålderdomliga datorer gick sönder i november... Jag skall köpa ny speldator nästa vecka (och pga tidpunkten lämpligen med Vista Home Premium, 64-bit), och hade kollat in X1950Pro eller 7950GT. 10-12000 Kr hade jag först tänkt mig, inkl Vista, men...

Till min förvåning, alla tester på december-testet på Digit-Life (http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0612.html) visar att de 'äldre' nVidia-korten inte hänger med helt. T.ex. så halkar samtliga testade nVidia-kort efter i tester som innehåller shader model 3.0 och hdr, utom den nya 8000-serien. De andra funkar ju knappt alls på 3DMark06's HDR/SM3 test. Samma resultat anas på Toms Hardware, men döljs av att den tar hänsyn till Shader Model 2.0 i sin viktning.

Visst är det något jag har missförstått, eller? Är det så kanske man borde höja budet till en 8000 i alla fall. Eller, är SM3 på utgående/utfasning nu när SM4 kommer?

(Vänta på R600 orkar jag nog inte)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

jo det kan dom göra, vet inte vilka konstiga test dom gjort där. dom kanske har dåliga vista drivrutiner.
men vista käkar en del kraft från datorn kanske ett 8800gts kan vara något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Re: Kan inte nVidia hantera Shader Model 3.0 ?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Hej,

Mina tre ålderdomliga datorer gick sönder i november... Jag skall köpa ny speldator nästa vecka (och pga tidpunkten lämpligen med Vista Home Premium, 64-bit), och hade kollat in X1950Pro eller 7950GT. 10-12000 Kr hade jag först tänkt mig, inkl Vista, men...

Till min förvåning, alla tester på december-testet på Digit-Life (http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0612.html) visar att de 'äldre' nVidia-korten inte hänger med helt. T.ex. så halkar samtliga testade nVidia-kort efter i tester som innehåller shader model 3.0 och hdr, utom den nya 8000-serien. De andra funkar ju knappt alls på 3DMark06's HDR/SM3 test. Samma resultat anas på Toms Hardware, men döljs av att den tar hänsyn till Shader Model 2.0 i sin viktning.

Visst är det något jag har missförstått, eller? Är det så kanske man borde höja budet till en 8000 i alla fall. Eller, är SM3 på utgående/utfasning nu när SM4 kommer?

(Vänta på R600 orkar jag nog inte)

Det har inte med SM3 att göra, det är HDR + AA/AF samtidigt som Nvidia-kort innan 8800-serien inte klarar av. Däremot funkar det att köra med HDR eller AA/AF. Har diskuterats i otaliga trådar.

Huruvida detta är något som är kritiskt vid ett grafikkortsköp är ju upp till hur du brukar spela spelen. (frameraten kan bli rätt låg med HDR +AA/AF i många spel.)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för svaret! Jag har försökt läsa på som tusan de senaste dagarna utan att ha lyckats se den förklaringen.

Tack!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|