Permalänk
Avstängd

Men jag skickar ett mejl till webbhallen.se om dom har möjlighet att få in ett opteron 154.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Du lägger in den i boot.ini. Den ligger i startpartionens root tillsammans med ntldr och ntdetect.

Som exempel:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003, Standard" /noexecute=AlwaysOff /fastdetect /NUMPROC=1

Ok, nån som testat om det blir nån skillnad ?

Permalänk

går väll anars att stänga av ena kärnan i aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Ni har väll verkligen kapat den här tråden? Först handlade den om AMD X2 och nu UT99??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
går väll anars att stänga av ena kärnan i aktivitetshanteraren?

Vad heter processen i så fall? it would save me alot of trouble liksom.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill minnas att jag har kört Unreal Tournament (UT99) på min x2a (4400+) utan några konstigheter. Hur yttrar sig felet egentligen? Går spelet för fort, fps-drops eller något annat?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tänkte in speciellt på UT99 utan även andra lite äldre spel typ Q3 m.m.
Tycker det inte flyter på lika bra som min gamla P4 3.0 Prescott. Har provat stänga ena kärnan i aktivitetshanteraren utan att märka nån skillnad. Får prova lägga in NUMPROC=1 i boot.ini, och se om det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Ni har väll verkligen kapat den här tråden? Först handlade den om AMD X2 och nu UT99??

Men lilla du....detta är vad vi homo sapiens kallar disskution. ohc för det andra så har vi inte ändrat handling. Vi diskuterar om att en upplever att hans x2:a slöar ner hans spelupplevelse i UT99 och en annan svarar att han inte upplever så osv. Punkt slut och nu fortsätter vi tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville

Aa...Men om du vill hjälpa mig å leta efter en Opteron 154 till en rimligt pris så är jag tacksam :)....Jag har kollat på prizerunner.se osv...Ska leta lite i utlandet nu :P...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Vad heter processen i så fall? it would save me alot of trouble liksom.

höger klicka på programet i aktivitetshanteraren (under processer)
och tryck på tildela kärna (vet ej exakt vad det står men bör vara längs ner)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worexon
Jag tänkte in speciellt på UT99 utan även andra lite äldre spel typ Q3 m.m.
Tycker det inte flyter på lika bra som min gamla P4 3.0 Prescott. Har provat stänga ena kärnan i aktivitetshanteraren utan att märka nån skillnad. Får prova lägga in NUMPROC=1 i boot.ini, och se om det blir nån skillnad.

Googla då för guds skull så ser du att Quake 3 är ca 20% slöare med SMP på än av. Känt facktum ovaset processor. Q3 har uselt SMP stöd. Vad det i princip gör är att lägga ljudet på en egen tråd och på så vs kan en anan processor sköta det men troligen så tar det soppas mycket tid för processorerna att hålla syncen med varan pga dålig SMP optimering i spelet att det sölar ner mer än det gör nytta. Inte X2 proppens fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Googla då för guds skull så ser du att Quake 3 är ca 20% slöare med SMP på än av. Känt facktum ovaset processor. Q3 har uselt SMP stöd. Vad det i princip gör är att lägga ljudet på en egen tråd och på så vs kan en anan processor sköta det men troligen så tar det soppas mycket tid för processorerna att hålla syncen med varan pga dålig SMP optimering i spelet att det sölar ner mer än det gör nytta. Inte X2 proppens fel.

Och hur stänger jag av SMP ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag vill minnas att jag har kört Unreal Tournament (UT99) på min x2a (4400+) utan några konstigheter. Hur yttrar sig felet egentligen? Går spelet för fort, fps-drops eller något annat?

Det hackar våldsamt samt hänger sig, med dual-core optimizern så flyter det betydligt bättre men då genererar den en massa felmeddelande istället.. jag har försökt att få det att fungera bra på min X2 4400+ men jag gav upp & införskaffade en 3500+ & se det fungerar bättre nu..

Men med optimizern & X2:an så fungerar det faktiskt bra men vem vill ha ett "critical error" mitt i en match?

När det går fort - långsamt - fort - osv. osv. så är det cool'n'quiet som spökar så den är bannad från min dator iaf...

Men bäst fungerade faktiskt UT99 med min P4C 2,8GHz & FX5900XT & då körde jag UT99 i opengl.. där var P4:an bättre i allt annat är både 4400+ samt 3500+ bättre.. nja.. kanske inte 3500+ i allt.. men inte långt ifrån. Det skulle vara att DVD shrink gick bättre på P4:an än 3500+..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det hackar våldsamt samt hänger sig, med dual-core optimizern så flyter det betydligt bättre men då genererar den en massa felmeddelande istället.. jag har försökt att få det att fungera bra på min X2 4400+ men jag gav upp & införskaffade en 3500+ & se det fungerar bättre nu..

Men med optimizern & X2:an så fungerar det faktiskt bra men vem vill ha ett "critical error" mitt i en match?

När det går fort - långsamt - fort - osv. osv. så är det cool'n'quiet som spökar så den är bannad från min dator iaf...

Men bäst fungerade faktiskt UT99 med min P4C 2,8GHz & FX5900XT & då körde jag UT99 i opengl.. där var P4:an bättre i allt annat är både 4400+ samt 3500+ bättre.. nja.. kanske inte 3500+ i allt.. men inte långt ifrån. Det skulle vara att DVD shrink gick bättre på P4:an än 3500+..

Testade lite snabbt idag.

hårdvara
x2 4400+, cnq avstängt, 7800gt

mjukvara
unreal tournament kördes i d3d, w2k pro sp4, nvidias senaste drivrutiner med dualcore stöd (minns ej version och den datorn är avstängd nu)

Inga fultweaks eller något annat konsigt och det verkar fungera som det ska. Får konstant 60fps (låst) oavsett vad jag gör. Inga hängningar (på en halvtimma), inga fps-drops och inga som helst galenskaper.

Ska testa på htpcn imorn, x2 3800+, cnq aktiverat och xp pro sp2 och se om det går lika bra på den också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm jag har bara kört med XP Home/Pro.. hmm kanske dags att prova 2000.. hmm jag har en 80GB disk liggandes.. hmm det verkar som jag har att göra i helgen.. hmm....

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Testade lite snabbt idag.

hårdvara
x2 4400+, cnq avstängt, 7800gt

mjukvara
unreal tournament kördes i d3d, w2k pro sp4, nvidias senaste drivrutiner med dualcore stöd (minns ej version och den datorn är avstängd nu)

Inga fultweaks eller något annat konsigt och det verkar fungera som det ska. Får konstant 60fps (låst) oavsett vad jag gör. Inga hängningar (på en halvtimma), inga fps-drops och inga som helst galenskaper.

Ska testa på htpcn imorn, x2 3800+, cnq aktiverat och xp pro sp2 och se om det går lika bra på den också.

Jag minns att när jag försökte spela den äldre UT på min burk så fick jag en enormt hög fps och allting rev förbi i dragracinghastigheter.
Vet iofs inte om det beror på att jag har dualcore eller om det var en fps-limiter som var avstängd

Permalänk
Avstängd

:D....Jag fick svar ifrån Webhallen.se och dom sa ''lägg en beställning på en Opteron 154 så kommer vi att beställa hem fler'' Nått i den stilen skrev dom :). Så jag la en beställningen på en Opteron 154 och ett nytt asus Sli deluxe ;)....Istl för det Sli mobot jag har nu.

Permalänk
Medlem

Lånar lite, jag kommer att få ett Asrock Dual Sata för ca 200kr och tänkte köpa en ny processor till det, då min nuvarande 3000+ är 754. :/ Så tycker ni att jag skall köra på en Opteron 146 ca 900kr eller en x2 3800+ för ca 1500kr här i min närmaste butik? Behöver hjälp. Tänkte köpa före eller efter helgen, beror på.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Lånar lite, jag kommer att få ett Asrock Dual Sata för ca 200kr och tänkte köpa en ny processor till det, då min nuvarande 3000+ är 754. :\ Så tycker ni att jag skall köra på en Opteron 146 ca 900kr eller en x2 3800+ för ca 1500kr här i min närmaste butik? Behöver hjälp. Tänkte köpa före eller efter helgen, beror på.

X2 helt klart då en opteron 146 i socket 939 planka inte har mycket mer prestanda än din 3000+. dualchanel och 512Kb till i cache gör inte prestadna skillnaden värd pengarna. Dubbla kärnor därimot så får du mycket mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

X2 helt klart då en opteron 146 i socket 939 planka inte har mycket mer prestanda än din 3000+. dualchanel och 512Kb till i cache gör inte prestadna skillnaden värd pengarna. Dubbla kärnor därimot så får du mycket mer för pengarna.

Ok, skall fundera lite. Hur är det om jag drar upp Opteronen till ca 2,8GHz? Vet inte om det är värt heller med en x2 då man får en E4300 för ca 1600kr. Men då måste jag ha dyrare moderkort och Asrocks Dual Vsta har bara PCI-E 4x. Så kan bra vara att det blir en x2:a iaf. Tack för svaret.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

X2'or är som Windows XP64 edition. finns inga saker som stödjer dual fullt ut riktigt ännu så nu när jag får min 154 så kommer jag å vänta 3-4 innan jag köper en duakcore igen

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag är nöjd med min X2a (från 3500+).
Ibland så känns det faktiskt som om jag får bättre FPS med X2an än med den gamla.
Och det har aldrig varit något problem.

Sen så kommer ju dualcore stöd mer och mer nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Kan ju säga att jag är nöjd med min X2a (från 3500+).
Ibland så känns det faktiskt som om jag får bättre FPS med X2an än med den gamla.
Och det har aldrig varit något problem.

Sen så kommer ju dualcore stöd mer och mer nu.

Jo, jag har ju hört om Alan Wake som lär nästan kräva dual core eller quad Men det spelet har jag inte ens funderat att köra på pc utan det blir xbox 360 för hela slanten därför tror jag att jag köper en Opteron 144/146 och klockar den och håller den tills nästa hel uppgradering om något år. Tack för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

suck Q3 har "bra" SMP stöd,för att vara på den tiden, ända fram tills grafikkorten kom med T&L beräkningar i hårdvaran .. innan dess så körde ena kärnar T&L .. men ett grafikkort som gör det samma är mycket snabbare ...

du får prova Q3 med ett grafikort utan T&L och prova att bencha med SMP samt utan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jag har ju hört om Alan Wake som lär nästan kräva dual core eller quad Men det spelet har jag inte ens funderat att köra på pc utan det blir xbox 360 för hela slanten därför tror jag att jag köper en Opteron 144/146 och klockar den och håller den tills nästa hel uppgradering om något år. Tack för mig.

Komplett har 3700+ för 950:-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Komplett har 3700+ för 950:-...

Ok, men men bor i Finland så skall kolla runt. Men inte dual core om jag inte hittar precis över 100 € om man skall gå efter valutan här.

EDIT: Vilken processor av dessa skulle ni valt?
Opteron 146 eller athlon 4000+ (san diego)?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört på opteron 146'an :).

Permalänk
Medlem

Helt klart Opteron 146.

Jag har en sådan själv och den är både sval och klockar 50% utan större problem. Det är bra pris/prestanda. (Sen gav jag 750:- för prollen NY från komplett också vilket inte gjorde det sämre )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ähh.. Det blev systemet i sign istället..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ähh.. Det blev systemet i sign istället..

Är du nöjd?

Visa signatur