Permalänk

Hp Nx7300 Vs Hp Nx6325

HP NX7300 - CM430 1.73GHz / 512MB / 80GB / 15.4" TFT / DVDRW / XP Home

Fördelar:
20gb större hd
Högre upplösning 1280 x 800

Nackdelar: Minnena inte lika snabba PC4200 533mhz?. Osäker på om processorn och grafikkortet är lika bra?!

5000:- INKL Frakt

HP NX6325 AMD 3500+ 512/60 DVDRW 15#XPH
Fördelar: Snabbare minne PC5300 667mhz

Nackdelar: Skärm upplösningen bara 1024*768

4500:- INKL Frakt

Slutsats: Ifall processor och minne är hyffsat likadana så tar man ju lätt den som är 500:- dyrare, tror 20gb hd och upplösningen är värd den extra pengen...

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

ja har själv beställt en nx6325 men den kosta 4500kr inkl. frakt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk

Skrev visst fel. Är din restnoterad eller bekräftad?

Jag beställde en sån men jag fick beslutsångest!

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

tror den är bekräftad, den var i lager när jag beställde den och är det fortfarande. men är ju helg iofs. ja beställde från dustinhome

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miXion
tror den är bekräftad, den var i lager när jag beställde den och är det fortfarande. men är ju helg iofs. ja beställde från dustinhome

Lagerstatus: Ej i lager (Preliminär leverans 2007-01-29)

Vars står det att den finns i lager? Min jäkel är ju restnoterad när man går in och kollar på mina sidor!

Det känns som att en 3500+ är mkt vassare än intel prollen....
fast då är det ju det med upplösningen.

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Även jag som la en beställning av nx6325 idag velar mellan dessa modeller, pga att jag diggar widescreen.

Men 6325an är väl lite rappare.

Det är inte lätt att vara velpotta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mojk
Även jag som la en beställning av nx6325 idag velar mellan dessa modeller, pga att jag diggar widescreen.

Men 6325an är väl lite rappare.

Det är inte lätt att vara velpotta.

Jag har noll koll på intels prestanda så jag vettefan . . . säg gärna till om du kommer fram till någonting vettigt . . .

Känns som att 1024*768 är i det minsta laget iaf . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk

Någon som skaffat sig en HP nx7300 o kan berätta lite om den.

Typ om den låter mycket och har problem med fläktarna ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Någon som skaffat sig en HP nx7300 o kan berätta lite om den.

Typ om den låter mycket och har problem med fläktarna ?

Jag borde få min imorrn eller övermorgon

Kan skriva några rader om den då!

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Jag borde få min imorrn eller övermorgon

Kan skriva några rader om den då!

oki låter bra skriv gärna vad du tycker om skärmen om det är mycke ljusgenomsläpp när man ser på film tex.

Permalänk

Hämtade ut paketet....blev förvånad över hur lätt det var

Tröck i 1gb minne till i den innan jag startade burken

Detta är min första bärbara så jag har inte så mkt att jämföra med.

Installationen av os var ganska jobbig då den skulle göra en återställnings partition osv. Så snabbt xp var inne så blev det en clean install av vista.

När jag startade vista första gången efter installation så blev jag förvånad över hur snabb den faktiskt var, alla snackar om att intel suger men det stämmer ju inte riktigt i dagsläget då denna prolle spöar upp Amd M 3500+

Man får till

Nätadapter
Manualer på svenska
Tillbehör för modem

Inte speciellt mycket tillbehör

SPEL

Testat NFS Carbon på lägsta och det gick med lite lagg. Ser inte så najs ut.

Grafikkortet suger ganska hårt men det klarar Aeroglass. För dom som inte spelar är denna burk riktigt najs.

Förstår inte vafan grafikkortet ska med 224mb till?!?!

SKÄRM

Trevlig med Widescreen. Upplösning på 1280x800.

Kanske inte världens bästa svärta på den när man ser film. Men det duger!

DESIGN

Designen är väldigt stilren och skärmen är väldigt stor och skön att titta på. Knapparna har väldigt skönt motstånd. Designen kan tyckas lite gammalmodig och tråkig möjligen.

ÖVERRASKNINGAR

Detta är alltså en businessmodell som har gått och blivit en budgetmodell utan att spara på kvalitén.

VARNING

Varning för att HP har okuperat ungefär 20% av hårddisken för massa återställningstrams och ytterliggare x % av ramminnet. Har själv plockat bort alla återställningsfunktioner sparade nästan 10 gb på det. Ett hett tips med andra ord.

DÅLIGA SAKER

Dåliga saker hittills:

- Kass dokumentation, dåligt bios, ser ingenstanns hur man ska göra för att ändra inställningar för processor, minne och grafikminne.

- 512 mb minne är är minsta laget.

SLUTSATS

Hur som helst så är jag i alla fall otroligt nöjd och ångrar definitivt inte detta köpet. Sjukt skön att surfa på. Smidig, elgant, lyxig och kraftfull - allt till det facila priset av 5100:- inkl postföskott.

Mitt bästa datorköp någonsin! Denna dator faller inte ett dugg i pris heller som begagnadmarknaden ser ut idag, snarare än investering.

KÖPKÖPKÖP om du vill ha en ganska liten välbyggd dator, med bra skärm, anslutningsmöjligheter och batteritid.

KÖPKÖPKÖP inte om du vill byta ut din stationära dator eller spela nya häftiga 3dspel. Fast det har man ju sin stationära till...

Lite text stulet av swedishpro

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Till er som har köpt NX7300:

Är skärmen av typen matt eller glare(spegel liknande yta)?
Hur upplever ni ljusstyrkan och färgerna på skärmen?

Har den Irda och bluetooth?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullar08
Till er som har köpt NX7300:

Är skärmen av typen matt eller glare(spegel liknande yta)?
Hur upplever ni ljusstyrkan och färgerna på skärmen?

Har den Irda och bluetooth?

Matt. Ser inte så stor skillnad på den och min tft på jobbet eller på min stationära......betraktningsvinkeln är inte så najs däremot...

Gillar scrollen på touch plattan iaf

Visa signatur

Sqwee

Permalänk

Är nx7300 tillräckligt snabb för att klara av 720p material i h.264 format om man använder Coreavc ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Är nx7300 tillräckligt snabb för att klara av 720p material i h.264 format om man använder Coreavc ?

Bjud på länkar till material och program så kan jag testa.....

Jag tog hem vmw hd material från ms sida.

både 720p & 1080p gick fint att spela upp.
720 tog ca 60% och 1080 tog ca 70-75% cpu

Klarar ju inte ens 1080 på min stationära

Och nu har jag ändå tagit bort 1gb minne som jag ska lämna tillbaks för att det var för dyrt....kör även vista...

Visa signatur

Sqwee

Permalänk

oki har skickat pm till dig.

Permalänk
Medlem

Fin liten recension där sandpappa2002 ;>
Finns ingen möjlighet att få lite irl bilder på helvetesmaskinen?
Skulle uppskattas, är lite köpsugen och lutar åt att det blir en nx7300.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är intresserad av en bärbar dator (ev. Nx7300) men jag är osäker på storleken. Det verkar som att tillverkarna anger måtten på olika sätt. HP säger att datorns höjd är 3 cm (på framsidan). I en recension på nätet anges höjden till 4 cm.

Är det någon som har möjlighet att mäta sin dator skulle jag bli otroligt tacksam. Det kan vara så att datorn är 3 cm längst fram och 4 cm längst bak. Man borde ju ange den högsta delen i specifikationerna.

Jag har även tittat på en Acer Aspire 5101 som har en höjd på 3,4 cm. Jag har fram tills nu trott att den var smidigare men den verkar vara 3,4 cm på det högsta stället och och 2,9 där fram.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raveot
Hej!

Jag är intresserad av en bärbar dator (ev. Nx7300) men jag är osäker på storleken. Det verkar som att tillverkarna anger måtten på olika sätt. HP säger att datorns höjd är 3 cm (på framsidan). I en recension på nätet anges höjden till 4 cm.

Är det någon som har möjlighet att mäta sin dator skulle jag bli otroligt tacksam. Det kan vara så att datorn är 3 cm längst fram och 4 cm längst bak. Man borde ju ange den högsta delen i specifikationerna.

Jag har även tittat på en Acer Aspire 5101 som har en höjd på 3,4 cm. Jag har fram tills nu trott att den var smidigare men den verkar vara 3,4 cm på det högsta stället och och 2,9 där fram.

skulle tro den är 4cm därback och 3 i fram

Permalänk
Medlem

Sandpappa2002 : är det denna dator du köpte?
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=109930&zanpid=3903001C19...
Funderar nämligen på den, någon som vet i fall man får med skivor till att installera om Vista? Om man vill lägga in Ubuntu på den och sedan gå tillbaka

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1