Permalänk
Medlem

Bärbar till sambon fr Dustin

Skall köpa en Bärbar dator till min sambo som skall ha den i arbetet, den skall bl.a
användas till vanligt kontorsarbete i Office, surfa på WWW, titta på film och möjligen
lite Photoshop och sen är den tänkt att användas i sportsammanhang då en DV-kamera
skall kopplas till den med firewire och sen skall idrottare filmas under hopp och liknande
för att sedan få direkt feedback på hur de ligger till osv, det inspelade materialet skall
visas på en platt Dell LCD skärm på 24" som kopplas till den bärbaras VGA kontakt.

Så nu när Dustins erbjudande på en HP nx6325 tagit slut och de istället erbjuder bra pris
på en HP nx6310 med Celeron M430 1.73ghz så funderar jag på en sådan + kanske 512mb
RAM ytterligare. Tror ni den skulle räcka bra till det den är ämnad för och orka med att
köra in DV-Film och visa det på en ext 24" skärm? Kommer Ej att spela på den utan som
mest visa/köra in DV-film...

Hur ligger Celeron M 430 1.73ghz till jämfört me andra CPUs som tex gamla P4 1.5-3.0ghz
eller AMD Athlon 2x00+ eller nyare AMD64. Har en gammal AMD Athlon 2400+ stationär,
kan den jämföras med en sådan eller är den märkbart snabbare/långsammare?

Länk till dustins erbjudande på en HP nx6310 :
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098749

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar till sambon fr Dustin

I den datorn Dustin säljer nu med beteckningen NX6310 så sitter det en INTEL processor som enligt mig är ganska svag. Om du vill ha NX6325 så finns den på Expert i Gallerian (Stockholm) för 5000 kr, i den sitter en AMD processor 3500. NX6325 är den jag klart skulle rekomendera dig, lite dyrare men en enligt mig bättre processor och större hårddisk osv.

Till dina ändamål så tycker jag den kommer bli ok, det som kan ställa till problem för processorn och grafikkortet är det du nämner om "Photoshop", att redigera bilder kräver ofta ett dedikerat grafikminne.

Du kommer behöva stoppa i mera ram än 512 till, skulle rekomendera dig 1 GB till för att arbeta med bilder i Photoshop osv, då kan det funka bra.

HP NX6325 = 5000 Kr (expert)
1 GB DDR II minne = 1300 kr (Pc-City eller WH)

Tot = 6300 kr

Ett löjligt lågt pris för en dator med dom kraven du har.

Lycka till

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Photoshop vet jag vad det kräver, Fotograferar endel och redigerar mycket i PS CS2. Dock så har jag kört med en gammal AMD 2400+ och 512mb DDR och det har faktiskt funkat rätt ok även om det går segt ibland vid brusreducering och liknande saker, Därför jag uppgraderat till nya burken i min sign. Photoshop kräver inget grymt 3D grafikkort
då Photoshop endast är 2D, ett normalt budget kort duger perfekt till det. Kört ett gammalt GeForce 2MX 32mb fram tills nu.

Photoshop är absolut inte huvudanvändningsområdet för den bärbara utan det är kamerainspelningen och visandet på stor skärm... även surfande och officearbete men de kräver juh inte så mycket direkt.

Iaf så du tror inte Celeron processorn orkar med filmandet så att säga??

Är den Celeron processorn i den bärbara slöare än min XP2400+ i min
gamla stationära?

nx6325 för 5000:-, gäller det bara expert i gallerian eller gäller det expert över hela landet?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ok..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Photoshop vet jag vad det kräver, Fotograferar endel och redigerar mycket i PS CS2. Dock så har jag kört med en gammal AMD 2400+ och 512mb DDR och det har faktiskt funkat rätt ok även om det går segt ibland vid brusreducering och liknande saker, Därför jag uppgraderat till nya burken i min sign.

Iaf så du tror inte Celeron processorn orkar med det vi tänkt?

Är den Celeron processorn i den bärbara slöare än min XP2400+ i min
gamla stationära?

nx6325 för 5000:-, gäller det bara expert i gallerian eller gäller det expert
över hela landet?

Det är möjligt att intel celeron processorn grejar det du tänkt, men ska du ändå köpa en ny dator skulle jag inte chansa, även om jag håller med dig om att datorn från Dustin håller ett oslagbart pris.
Jag är övertygad att den Celeron processorn slår den 2400+ du har i dag, frågan är med hur mycket...
Priset på nx6325 gäller inte enbart den Experten i Gallerian, saken är den att nx6325 är slut i 99% av alla expertbutiker och då det är något med leverantören så beställer dom ogärna in fler. Du kan se på Experts hemsida vilka butiker som har dom i lager, tror det rör sig om 6 butiker i hela landet.

Lycka till

Team_AMD

Permalänk
Medlem

Ok tack!
måste fundera lite då hur jag skall göra, min XP2400+ har juh
funkat till filmredigering endel också så.. Dock går mpeg-2 kodandet rätt slött.

F**N att jag missade erbjudandet på Dustin på den bättre datorn =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam..

Citat:

[i]
F**N att jag missade erbjudandet på Dustin på den bättre datorn =/ [/B]

Du är inte ensam min vän, jag missade erbjudandet jag med och det grämde mig enormt att jag fick betala en lax extra för precis samma burk från Expert för att jag var en futtig dag för sen med beställningen, men det är en bra burk och jag får komma över det ...;)

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra anledning till att inte välja nx7300 hos webhallen för samma pris?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68776

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skj123
Finns det någon bra anledning till att inte välja nx7300 hos webhallen för samma pris?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68776

Samma processor som nx6310 som jag undrade om och som tydligen
inte var nog kraftig för mina behov, dock verkar den ha större hårddisk
och högre upplösning på skärmen än HP nx6310...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Samma processor som nx6310 som jag undrade om och som tydligen
inte var nog kraftig för mina behov, dock verkar den ha större hårddisk
och högre upplösning på skärmen än HP nx6310...

Jag köpte just en nx7300. Processorn verkade då inte vara så slö som alla säger . . .

Testade köra super pi med den och jag fick bättre resultat i det än min stationära A643200+. Jag fick även bättre resultat än herrarna med nx6325 (3500+)

Så den är inte dålig iaf

Grafikkortet är ju fan inte bra däremot. Kunde spela NFS carbon på lägsta. Dock med lite lagg.

Jag är så jävla nöjd att jag tog nx7300!!!

Ska du sitta med bilder så måste du ju nästan ta en med högre upplösning än 1024*768. DVS kör NX7300

Fördelar vs NX6325
+ Högre upplösning
+ Mer disk
+ Snabbare CPU

- Sämre grafikkort

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Jag köpte just en nx7300. Processorn verkade då inte vara så slö som alla säger . . .

Testade köra super pi med den och jag fick bättre resultat i det än min stationära A643200+. Jag fick även bättre resultat än herrarna med nx6325 (3500+)

Så den är inte dålig iaf

Grafikkortet är ju fan inte bra däremot. Kunde spela NFS carbon på lägsta. Dock med lite lagg.

Ska du sitta med bilder så måste du ju nästan ta en med högre upplösning än 1024*768. DVS kör NX7300

Fördelar vs NX6325
+ Högre upplösning
+ Mer disk
+ Snabbare CPU

- Sämre grafikkort

Köp en nx6325 istället...

För det första så är detta min 4:e laptop som jag har använt så jag anser mig ha lite erfarenhet då jag säger EN GÅNG EN CELERON ALDRIG EN CELERON IGEN!

Dom blir stekande heta, låter mycket och segar gärna ner sig. Nu vet jag inte om de har rättat till dessa problemen nu äntligen men varför våga chansa?

Kan lägga till lite skillnader på modellerna:

Celeronmodellen är den billigare modellen och saknar därför bla:

- Fingertrycksläsare som verkligen är smidigt (och säkert).
- Tio gånger så långsamt internet bara 100 mbit mot 1000 i den den lite dyrare exklusivare modellen från amd.
-Ingen minneskortläsare alls
-Dubbelt så dålig grafisk prestanda enligt källor till mig. Intel gma som sitter i Celerondatorn sägs vara det sämsta skit som någonsin gjorts.
-Långsammare minnen.
-Ingen möjlighet att docka.
Finns ett par grejer till med detta är de jag kom på såhär direkt. Kan bara hälsa att jag och många fler som köpt nx6325 är väldigt nöjda.
Funkar väldigt bra i spel och tack vara den lite lägre upplösningen så går det att spela i Native vilket är väldigt trevligt på en så pass billig dator.

Med reservation för ev. felaktiga uppgifter.

Kort sagt så finns det endast en anledning att köpa celeronen och det är om man är desperat ute efter en bärbar med widescreenskärm. Annars är allt annat negativt och det är som sagt inte en businessdator såsom nx6325 med amd 3500 processor.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
För det första så är detta min 4:e laptop som jag har använt så jag anser mig ha lite erfarenhet då jag säger EN GÅNG EN CELERON ALDRIG EN CELERON IGEN!

Dom blir stekande heta, låter mycket och segar gärna ner sig. Nu vet jag inte om de har rättat till dessa problemen nu äntligen men varför våga chansa?

Kan lägga till lite skillnader på modellerna:

Celeronmodellen är den billigare modellen och saknar därför bla:

- Fingertrycksläsare som verkligen är smidigt (och säkert).
- Tio gånger så långsamt internet bara 100 mbit mot 1000 i den den lite dyrare exklusivare modellen från amd.
-Ingen minneskortläsare alls
-Dubbelt så dålig grafisk prestanda enligt källor till mig. Intel gma som sitter i Celerondatorn sägs vara det sämsta skit som någonsin gjorts.
-Långsammare minnen.
-Ingen möjlighet att docka.
Finns ett par grejer till med detta är de jag kom på såhär direkt. Kan bara hälsa att jag och många fler som köpt nx6325 är väldigt nöjda.
Funkar väldigt bra i spel och tack vara den lite lägre upplösningen så går det att spela i Native vilket är väldigt trevligt på en så pass billig dator.

Med reservation för ev. felaktiga uppgifter.

Kort sagt så finns det endast en anledning att köpa celeronen och det är om man är desperat ute efter en bärbar med widescreenskärm. Annars är allt annat negativt och det är som sagt inte en businessdator såsom nx6325 med amd 3500 processor.

Sitter du på 1000mbit? Disken pallar ju inte ens det
Ne, men grafiken suger på intel. prollen är snabbare....
Därför valde jag HP NX7300 smiskar FÖ upp brorsans stationära 3500+

Jag prioriterar upplösningen före grafiken. Kanske för att jag inte spelar

Man köper ju dator efter sina behov.

Det är väl en businessdator...klarar ju office 2007 Enterprise & Vista Business galant

Jag upplever heller inte att den blir så varm.
Fast jag tycker det är häftigt att det knappt går att få tag i en motsvarande stationär för samma pengar...

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sitter du på 1000mbit? Disken pallar ju inte ens det
Ne, men grafiken suger på intel. prollen är snabbare....
Därför valde jag HP NX7300 smiskar FÖ upp brorsans stationära 3500+

Jag prioriterar upplösningen före grafiken. Kanske för att jag inte spelar

Man köper ju dator efter sina behov.

Det är väl en businessdator...klarar ju office 2007 Enterprise & Vista Business galant

Har du någonsin suttit på ett internt nätverk så skulle du förstå vad jag menar.
Du kan lätt dra nytta av gigabit lan istället för sunkigt 100 mbit som var modernt någon gång vid förra seklet.

Med businessdator så menar jag dels en dator som har allting inbyggt under ett skal och dels en dator som inte kompromissar med säkerheten.

Biometriskfingertrycksavläsning och smartcardfunktioner är ett exempel.

Avsaknaden av dockningsmöjligheter och minneskortläsare mm. kanske inte är så viktig för vissa, man får det man betalar för.

NX7300 är den sämre av dessa två om de kostar lika mycket.

Dock så kostar ju nx7300 ganska mycket mindre så jag hade nog valt den om jag inte haft speciellt stora krav och om ekonomin var prioritet ett.
När det skiljer så pass mycket som 1000 kr så blir valet ganska svårt.

Ett litet tips är om man går i köpvägar att söka på google. Finns ganska mycket om bägge två.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Re: Ok..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD

Jag är övertygad att den Celeron processorn slår den 2400+ du har i dag, frågan är med hur mycket......

Ok!
Men kan någon med Säkerhet säga att någon av processorerna är den bättre jämfört mellan den Celeron M 430 1.73ghz i nx6310 och den gamla AMD XP2400+ 2ghz som sitter i min gamla stationära burk fr 2001... Liksom hur mycket skiljer det sig mellan processorerna?

Att köra in DV film i min gamla stationära har aldrig varit några problem och kan Celeron processorn sägas vara kraftigare och snabbare så duger den väll absolut även om det inte är senaste modell...

Min gamla stationära är en AMD XP2400+ 2ghz, 512mb DDR med gamla 7200 IDE diskar i... Får denna spö av den bärbara HP nx6310 på dustin så duger juh den absolut...

Funkar grafikkortet att köra till extern skärm i upplösningen 1920x1200 (24" DELL) med VGA anslutningen...

Vill gärna köpa nx6310 datorn om den räcker för våra behov då priset är precis lagom för mej (4295kr) , vill inte lägga 2-3000 till...

Har ju sett att det finns avsevärt dyrare bärbara datorer med exact samma celeron 1.73ghz processor i dem... måste juh duga till nått?

Skall jag göra tyngre/seriösare arbete i Photoshop eller riktig filmredigering så kör jag det i min nya C2D dator med större skärm och bra färger....

//Niklas

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Har du någonsin suttit på ett internt nätverk så skulle du förstå vad jag menar.
Du kan lätt dra nytta av gigabit lan istället för sunkigt 100 mbit som var modernt någon gång vid förra seklet.

Med businessdator så menar jag dels en dator som har allting inbyggt under ett skal och dels en dator som inte kompromissar med säkerheten.

Biometriskfingertrycksavläsning och smartcardfunktioner är ett exempel.

Avsaknaden av dockningsmöjligheter och minneskortläsare mm. kanske inte är så viktig för vissa, man får det man betalar för.

NX7300 är den sämre av dessa två om de kostar lika mycket.

Dock så kostar ju nx7300 ganska mycket mindre så jag hade nog valt den om jag inte haft speciellt stora krav och om ekonomin var prioritet ett.
När det skiljer så pass mycket som 1000 kr så blir valet ganska svårt.

Ett litet tips är om man går i köpvägar att söka på google. Finns ganska mycket om bägge två.

Diskarna i bärbara klarar fortfarande inte GBlan...

Jag tror fan ingen köper denna dator nu pga säkerheten . . . men det är en najs funktion!

Som sagt, jag har en NX7300 med Celeron 430 1,73ghz.
Den spöar upp min brors A64 939 3500+
I super pi ligger den farligt nära AM2 3800+ (4 sekunder efter då man kör på 1mb)

Så prollen är absolut någonting att ha. !!

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Så den är inte dålig iaf

Fördelar vs NX6325
+ Högre upplösning
+ Mer disk
+ Snabbare CPU

- Sämre grafikkort

squeese me (excuse me) .. snabb fråga ang. nx7300
e det den med C2d prollen och 1280x800 upplösning på webhallen ??
har sett ett par bilder, där venthålen sitter på ovansidan, bredvid tgtbordet, stämmer det eller speakers :S:S ??

sen tror ja köper den med VB och tjänar en lapp kanske ??

grateful for answers.. kommer tillbaka med fler frågor om jag har:P..
/tcntad aka @dDe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
squeese me (excuse me) .. snabb fråga ang. nx7300
e det den med C2d prollen och 1280x800 upplösning på webhallen ??
har sett ett par bilder, där venthålen sitter på ovansidan, bredvid tgtbordet, stämmer det eller speakers :S:S ??

sen tror ja köper den med VB och tjänar en lapp kanske ??

grateful for answers.. kommer tillbaka med fler frågor om jag har:P..
/tcntad aka @dDe

Min nx7300 e inte en c2d. 1280x800 stämmer nog. Venthålen sitter på sidan på min, högtalare på ovansidan

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Min nx7300 e inte en c2d. 1280x800 stämmer nog. Venthålen sitter på sidan på min, högtalare på ovansidan

aaaha okey.. fint du svarade
då e det bekräftat, enda som stoppade mig från att inte köpa den :P.
var att jag inte visste vad det egentligen

Permalänk

Re: Re: Ok..

Citat:

Ok!

Min gamla stationära är en AMD XP2400+ 2ghz, 512mb DDR med gamla 7200 IDE diskar i... Får denna spö av den bärbara HP nx6310 på dustin så duger juh den absolut...

//Niklas

Jag har precis bytt från en 3.2ghz celeron med 1.5gb och 7600gs grafikkort, till en nx6310 och än så länge är jag väldigt nöjd.

klarar utav att spela WoW på låg grafik, och allting annat flyter på hur bra som helst (winamp, 6x internet explorer, och leta igenom 1 säsong med simpsons efter ett speciellt avsnitt är inga problem alls)

Lovar inte att den smiskar din AMD, inte så länge du kör på 512mb på laptopen, men släng in en 512a till så är det inga problem

(ska upgradera från 512mb till 2gb imorgon, då berättar jag om det vart någon förbättring

Visa signatur

Z97-A 4950K Gtx960 | Xbox 360