Jag har en bärbar dator av märket Asus och modell A6Va.
För att inte slita på batteriet har jag tagit ur det när jag inte använt den. Detta har jag gjort under 1½års tid. Jag har för mig att ett batteri ska ha flera hundra laddningscykler innan den lägger av.
Nu till problemet:
När jag laddar batteriet så stannar den på ca 48% laddat, sedan står den där och vill inte fortsätta... Laddningsindikatorn lyser fortfarande på datorn, men mätaren vill inte stiga. Jag har försökt med batterikalibliratorn i bios, men den vill inte funka heller. Någon som har tips på vad för fel det kan vara?
kan säga att du har förstört batteriet, detta har stått i tidning. Många tror att batteriet håller bättre för att man inte laddar det, men du måste ge batteriet motion då och då.
Om man lagrar batteriet skall man ladda ur det till 40-50 % (uppgifterna går i sär, kan inte riktigt säga vad som stämmer) och förvara det svalt. Exempel på slitage finns på wikipedia.
Det är som sägs här i tråden, batteriet är nog kört. Rent allmänt är laptopbatterier att betrakta som förbrukningsvara, och det är klokt att ta med kostnaden för nya sådana i beräkningarna när man köper en ny laptop.