Permalänk
Medlem

486 Ambra

Någon som kommer ihåg dessa datorer? Kommer ihåg när jag fick min Ambra som var en 486 SX25 MHZ, tyckte dom var så snygg utseendemässigt. Nu äger jag en Ambra DX2 66 MHZ Som jag bytte till mig för några år sedan. Någon fler "stolt" Ambra ägare här?

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Familjens första dator var just en Ambra 486 SX25 MHz, med hela 4mb ram och jag tyckte faktiskt också att den var snygg.

Men nu är den skrotad sedan länge, ser ingen vits med att ha kvar elektronik bara för nostalgins skull, den fyllde sitt syfte på den tiden men inte mer än så.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Familjens första dator var just en Ambra 486 SX25 MHz, med hela 4mb ram och jag tyckte faktiskt också att den var snygg.

Haha, exakt samma här, med 100Mb hårddisk. Köpte ett SB16 Basic till den och lyckades klocka processorn till 33MHz. Provade 40 men då strök den nästan med.

Var tvungen att hålla in shift när man bootade för att få igång Doom. Var sååå avis på polarn som hade en DX33 med 8Mb.

Permalänk
Medlem

Jag lyckade överklocka min Ambra till 40MHZ, körde Doom ett tag men den blev för varm, men jäklar vad fort det gick då tyckte man. Doom flöt på bättre än nånsin

Min Ambra står i förrådet och samlar damm, lite nostalgi vill man ändå ha

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Jag har bara kvar tangentbordet :\
Men jag kommer ihåg den. Vilka tider. Jag var fem år när jag satt och lirade Transport Tycoon, doom och Theme Park på den. Tyvärr inget ljud på den då bror min hade lyckats bränna ljudkortet. Minns jag inte helt fel hade vi ett US Robotics-modem inkopplat också. Blått och vitt, riktigt fräsigt faktiskt.
Synd att jag aldrig får tillbaka känslan jag hade när jag köra TTDX med mitt miljardemperium. Kunde inte bygga mer av något, alla gränser var uppnådda. Och lite segt gick det i de mest trafikerade områdena.

Jag får ju inte glömma; Pinball Fantasies!
Till det spelet behövde man inga ljudkort inte, det räckte ju med den inbyggda högtalaren. Aw, underabara tider, som sagt!

Efter den burken kom PI'an in. 166 MHz, Matroxkort + Righteous Orchid 3D-kort. Kommer ihåg när jag skulle leta drivrutiner till det kortet ~2000.
Jag sökte på "Orchid" och "Righteous", allt jag hittade in på var porrsidor. Men, hur haj var man på att söka på internet då?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag har bara kvar tangentbordet :\
Men jag kommer ihåg den. Vilka tider. Jag var fem år när jag satt och lirade Transport Tycoon, doom och Theme Park på den. Tyvärr inget ljud på den då bror min hade lyckats bränna ljudkortet. Minns jag inte helt fel hade vi ett US Robotics-modem inkopplat också. Blått och vitt, riktigt fräsigt faktiskt.
Synd att jag aldrig får tillbaka känslan jag hade när jag köra TTDX med mitt miljardemperium. Kunde inte bygga mer av något, alla gränser var uppnådda. Och lite segt gick det i de mest trafikerade områdena.

Till det spelet behövde man inga ljudkort inte, det räckte ju med den inbyggda högtalaren. Aw, underabara tider, som sagt!

Efter den burken kom PI'an in. 166 MHz, Matroxkort + Righteous Orchid 3D-kort. Kommer ihåg när jag skulle leta drivrutiner till det kortet ~2000.
Jag sökte på "Orchid" och "Righteous", allt jag hittade in på var porrsidor. Men, hur haj var man på att söka på internet då?

Kanske lite offtopic, men har du testat OpenTTD?

Jag hoppade faktiskt över hela 486-generationen. Hade en 386DX33 med fpu (387) istället på den tiden, eller rättare sagt, fram till julen 1998 körde jag på den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Var det inte Ambra som var en noname budget IBM ?
Eller är det bara jag som minns fel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Var det inte Ambra som var en noname budget IBM ?
Eller är det bara jag som minns fel ?

Näe, du minns rätt tror jag, det var IBM som tillverkade dessa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

OT:
Jag kör OpenTTD, men det är inte samma känsla. Tyvär. Men det är fortfarande roligt

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag var också stolt Ambra-ägare, en DX2 66. Jag kommer ihåg hur mycket snyggare jag tyckte attt den var än polarnas datorer. Efter att den blivit för slö för att spelas på körde jag en bbs på den en tid.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist

Pinball Fantasies var faktiskt grymt!
Dom var inte dumma som kådade ihop det spelet, enligt scrollern ska det spelet flyta på bra på en 286'a. Och sen fick man riktigt ljud genom interna högtalaren också samt fin upplösning (över 320x200). Det var ett av de bättre portade Amiga spelen till PC'n.

Jo Ambra var tuffa också. Dom var riktigt populära kring 1993 tror jag, många jag kände hade en sådan. Snyggare än IBM.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk

Har självt ägt en Ambra. Köpte den kring 92,93 486 sx 25. Uppgraderade den senare 94 med ett "multimedia" paket (soundblaster 16 kort och cd spelare) samt en overdrive processor (dx2 66).

Apropå pinball fantasies... finns en remake av bordet partyland till future pinball.
http://www.futurepinball.com/downloads/FuturePinballSetup_v1....
http://www.light66.dk/download/Partyland.zip

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök
samt en overdrive processor (dx2 66)

När vi försökte göra samma sak med våran ambra så blev datorn helt instabil, så här i efterhand så måste det ha varit värmeproblem. Vi fick lämna tillbaka vår.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ohh. Ambra sprinta 486 sx 25....vilka tider. 12000:- 1991?? inkluderat en 9 nålars matris.... Jag har faktiskt kvar burken. Dock inte startad de senaste 15 åren. Helt oskruvad.
Windows 3.1... Alone in the dark, Pinball fantasy, Doom - Hell on earth, Wolfenstein, Carmageddon, Dune och Theme park. Det var spel det!!!

Kort efter jag blivit ägare till min Ambra får min bortskämde polare en P75:a med
CD-ROM och 500mb HDD. Bara CD-ROM:en gick lös på drygt 3000:-
Här snackar vi avis....

Visa signatur

Bonzo505

Permalänk

Kan knappast varit -91, mer 93-94....

Det var familjens första intel-burk, 25MHz, 4Mb ram, 100 Mb hdd (tror detta var tillval, 60 som standard).

Den är faktiskt i drift idag, något upphottad med dx50 (klockad 33:a), 32Mb ram och 500 Mb hdd... Den agerar router (freesco) hos mina föräldrar, funkar klockrent!

Det är t o m så att jag sitter och knackar på orginaltangentbordet i detta nu, det väger nog 2 kg och klickar så otroligt härligt!

Det som var kass med denna burk var ibm-arvet, inte lätt att hitta minnen som funkade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toggelito
Det är t o m så att jag sitter och knackar på orginaltangentbordet i detta nu, det väger nog 2 kg och klickar så otroligt härligt!

I sådana fall måste det funnits olika ambra tangentbord, det som följde med vårt ambra 486SX 25Mhz var nog bland de lättaste tangentborden jag haft och något speciellt klickljud mer än ett vanligt tangentbord kan jag inte komma ihåg.

Visa signatur

| Errare humanum est |