Vad ska jag uppgradera min CPU till eller ska jag klocka ist?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag tror inte du får ökad prestanda i wow med det bytet, spelet använder sig väl inte av dualcore?

Klocka processorn några hundra mhz och se över din installation av OS och spel istället.

Exakt tror nog mer att problemet är, sunkigt windows och dåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

kabanan, det är klart processorn går sämmre om den får för lite / för mycket ström allt handlar inte om hz serru.

det säger sig självt att den inte orkar driva som den ska och därför går klenare.

sen att jag nämde med aux power, det är till grafikkortet och det var abra ett exempel.

@agriaa : jadu jag vet inte riktigt inte jätte high på det där med klockning höjde du vcore ?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

det ar ungefar samma fps och prestanda pa wow nu som nar jag just hade installerat om. vad kan det ja for drivrutiner da?
har det nyaste till grafikorten fran invidias hemsida. modekortet ar nytt och installerade det som var med. sen vet jag inte vad som ka va fel?

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
kabanan, det är klart processorn går sämmre om den får för lite / för mycket ström allt handlar inte om hz serru.

det säger sig självt att den inte orkar driva som den ska och därför går klenare.

Jag vart så road av detta inlägget först att jag tänkte lägga ner allt och gå till sängs med ett leende på läpparna.

Men det kan vara så att nån av oss har missförstått varandra. Pratar du spänning (du nämnde vcore tidigare) eller ström? Vilket är det du menar gör en dator snabbare?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

tänkte fel, inte spänning utan strömstyrka ampere :P, klarar den inte att ge ut tillräckligt med ampere så tappar du prestanda. det var så jag mena inte spänning för det har då inget med styrkan på nätagget å göra, mitt fel jag var ute å vimmsa

edit: typos

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Bättre att nån lurar i trådskaparen att köpa dyrt nytt nätagg när det förmodligen inte är problemet?"

Då jag menar med att du förstör stämningen är när du säger: "Nätagget påverkar ej prestandan!!!" istället för "nätagget påverkar inte prestandan". Men nu skiter vi i det.

Permalänk
Medlem

jag fick runt 6k med 3dmark05 hur är det?
mina kort låg på 52 och 60 starx efter testet är det normalt med vatten kylning?

Edit:
her lyckats uppdaterat mitt bios nu och nu får jag 9720p.
med 3dmark05 är det fortfarande för lågt?

försökte clocka med Ai booster upp till 8% gick det bra men när jag valde 10% så fick jag blåskärm där det stog irql_not_less_or_equal lr nått sånt ved är det?

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk

Blir lite trött på folk som säger uppgradera från 3500+ till 4000+ det kommer få ditt wow att flyta bättre.

själv sitter jag med endast.. 2400+ och det är fullt njutbart. hur kan det komma sig? operativsystemet och rätta drivrutiner utan onödiga systemfiler som laddas gör en hel.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo men kan inte du hjälpa mig med att hitta felet då? vore jätte snällt om du ville det.
MVH Ekiz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agriaa
jag fick runt 6k med 3dmark05 hur är det?
mina kort låg på 52 och 60 starx efter testet är det normalt med vatten kylning?

Edit:
her lyckats uppdaterat mitt bios nu och nu får jag 9720p.
med 3dmark05 är det fortfarande för lågt?

försökte clocka med Ai booster upp till 8% gick det bra men när jag valde 10% så fick jag blåskärm där det stog irql_not_less_or_equal lr nått sånt ved är det?

Har du testat att spela nåt sen du uppdaterade BIOS? 6k till 9.7k är ju en rätt så rejäl höjning

Permalänk
Medlem

jo jag har spelat lite men inte tillräckligt för att se min FPS ska göra det när jag kommer hem idag. jag har jobbat så senaste tiden så jag ska testa det idag.

Men jag löste problemet med clockiningen iaf igår så nu kan jag testa att clocka lite och se om det blir någon höjning. lr jag och jag ni här på sweclocker hjälpe mig med deta så tack till alla på detta underbara forum

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör min amd3500+ i 2,65ghz jag får ut runt +20 fps när jag har prolle klockad har dock 2gig ram med.

Permalänk
Medlem

nu har jag spelat och clockat den till 2,5 och har 45-60FPS jätte skönt.
den går dock upp i 66grader när jag spelar är det för mycket?
går dock ner jätte fort när jag slutar spela till 48 grader.
har åxo 2Gb ram och vattenkylning.
men jag har installerat vattenkylningens slanger lite fel och radiatorn.
men har köppt ett nytt chassi nu som jah ska göra allt rätt i hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agriaa
nu har jag spelat och clockat den till 2,5 och har 45-60FPS jätte skönt.
den går dock upp i 66grader när jag spelar är det för mycket?
går dock ner jätte fort när jag slutar spela till 48 grader.
har åxo 2Gb ram och vattenkylning.
men jag har installerat vattenkylningens slanger lite fel och radiatorn.
men har köppt ett nytt chassi nu som jah ska göra allt rätt i hehe.

Köp en bra fläkt till klockningen så ska det inte vara något problem. Av vad jag har hört är 66 grader ganska mycket för en CPU. Rätta mig om jag har fel någon?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden lite
Eftersom ni diskuterar prestanda i WoW.... Jag upplever på senare tid att spelet kan börja lagga eller hacka efter en stunds spelande (inte alltid)
När jag tittar på uppkoppllingen är den ok enligt mina mått ca100-150ms.

Ni har nämt strömmen till CPUn kan ställa till det eller kan det vara något annat?? Jag bytade till ett något "klenare" nätagg pgr av mitt gammla gick hädan förövrigt inget ändrat detta ger 20A på 12V linan har jag för mig.

AMD3200+, 1024mb, XFX GeForce 7600GT, Asus moderkort typ ???

Någon bra ide tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Altså det kan vara ditt virus program(vilket har du?) som börjar virus scans medans du lirar. Du råkar inte möjligtvis ha typ Norton eller F-Secure?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Altså det kan vara ditt virus program(vilket har du?) som börjar virus scans medans du lirar. Du råkar inte möjligtvis ha typ Norton eller F-Secure?

Med risk för att kanske bli idiot förklarad jag har inget virus program

Jag brukar kolla aktivitets hanteraren men jag ser ingen process som tar kraft från CPU där.
Att tillägga är att jag sotter bakom en router D-link men jag har öppnat de portar som Blizzard anger.

Permalänk
Medlem

i see. Men....eh........fan. Har ingen aning. Mer ram?

Permalänk
Medlem

elex, 20 amp på 12v linan lär inte va några probs alls å köra det systemet på.

hur menar du med lagg, är det som latency/server lagg ? asså ping lagg, eller är det fps/Hackande lagg ?

Visa signatur