Permalänk
Medlem

Ofta Blue screen

Hej!
Jag har ett ganska stort problem..
Jag har formaterat datorn nu 3 gånger på 1 månad pg.a att ibland stannar datorn, och jag får bluescreen, sen när jag ska starta upp igen så kommer jag inte längre än att Windows bilden har laddat färdigt innan ett nytt blue screen kommer och datorn startas om..
Jag får inte ut någon vettig information från blue screenen..
Skulle vara tacksam för svar, för att jag börjar bli trött på att formatera

Tack på förhand // BlasteR

Permalänk

Det kan vara hårdvaruproblem, och då hjälper inte omformatering. Skriv upp allt som står i bluscreenen, sen söker du på det på google eller kollar windows hemsida.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Har du 2 minnen, börja med att prova dem ett och ett.
Har varit med om blåskärm och trasiga minnen många gånger.
Konstigast var det när en dator som fungerade utan problem
skulle formateras, så sket sig installationen pga ett defekt minne.

Permalänk
Medlem

Re: Ofta Blue screen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlasteRs
Hej!
Jag har ett ganska stort problem..
Jag har formaterat datorn nu 3 gånger på 1 månad pg.a att ibland stannar datorn, och jag får bluescreen, sen när jag ska starta upp igen så kommer jag inte längre än att Windows bilden har laddat färdigt innan ett nytt blue screen kommer och datorn startas om..
Jag får inte ut någon vettig information från blue screenen..
Skulle vara tacksam för svar, för att jag börjar bli trött på att formatera

Tack på förhand // BlasteR

Var/vilken modul är det som ger bluescreen, och vilken sorts fel är det? Informationen som dyker upp är intressant även om du inte får ut nåt vettigt av den. Den finns i event-loggen om du inte kommer ihåg den på rak arm.

Om det smäller i nvatabus.sys, så är problemet typiskt nVidias SATA-drivrutiner. Om det smäller i ati2mtag.sys, så kommer problemet förmodligen av atitool, osv. Om det är olika varje gång kan det vara minnena, som Sumitomo är inne på...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Okej,
Nu har det helt plötsligt dykt upp ett nytt problem efter förra formateringen;
Nu har datorn helt plötsligt blivit jätte seg. Den har en tendens att börja hacka när jag t.ex installerar ett program sammtidigt som jag gör något annat. Jag kan inte längre installera ett program och kolla på internet utan att det hackar och håller på...
Vad kan detta bero på? kanske är samma sak som orsakar bluescreen?

Permalänk
Medlem

Hmm kör memtest på dina minnen låter som att det kan va dom som klyddar...

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Körde memtest men den hittade inte några fel..
Kan det vara hårddisken som windows ligger på?
, kan jag testa att installera windows på den andra hårddisken?