Passiv kylning från Arctic Cooling

Permalänk
Medlem

om man skulle sätta på en rejäl fläkt på dendär så skulle man kanske komma nånstans.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Avstängd

ja precis. dra på en 120 mm så e det ju gött

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med temperaturutvecklingen på nyare kort? Om man kan räkna 7xxx-serien som nyare grafikkort drar de faktiskt mindre energi än t.ex. 6800 som krävde extra ström från nätagget. Visst har 8800 korten lite större kylare men frågan är om det är så stora skillnader i temperatur i jämförelse med 6800. 8800 har fler transistorer och högre klockfrekvens än 7xxx-serien men är samtidigt effektivare.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/416/4/
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4858

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Allt hännger ju på vilket luftlöde man har i chassit. Lyckas men få till bra in- och utblås så borde det gå att kyla 150W bara flänsen är tillräckligt svulstig.

Ja, och när vi ändå är igång kan vi sätta en 120mm-fläkt i närheten, för optimalt luftflöde.

Men det motsäger själva idéen med passiv kylning, eller hur? Och jar förstår inte riktigt var en tillräckligt svulstig fläns skulle få plats nånstans. En Scythe Ninja klarar inte av att kyla en 100W-processor ordentligt i passivt läge, hur ska det då få plats något som klarar av 50% mer värme?

Permalänk
Medlem
Citat:

]Ursprungligen skrivet av Total_Cu
Hur är det egentligen med temperaturutvecklingen på nyare kort? Om man kan räkna 7xxx-serien som nyare grafikkort drar de faktiskt mindre energi än t.ex. 6800 som krävde extra ström från nätagget. Visst har 8800 korten lite större kylare men frågan är om det är så stora skillnader i temperatur i jämförelse med 6800. 8800 har fler transistorer och högre klockfrekvens än 7xxx-serien men är samtidigt effektivare.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/416/4/
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4858

Dream on hörrudu, ett 8800GTX drar dubbelt så mycket som ett 6800 Ultra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Allt hännger ju på vilket luftlöde man har i chassit. Lyckas men få till bra in- och utblås så borde det gå att kyla 150W bara flänsen är tillräckligt svulstig.

Ja, och när vi ändå är igång kan vi sätta en 120mm-fläkt i närheten, för optimalt luftflöde.

Men det motsäger själva idéen med passiv kylning, eller hur? Och jar förstår inte riktigt var en tillräckligt svulstig fläns skulle få plats nånstans. En Scythe Ninja klarar inte av att kyla en 100W-processor ordentligt i passivt läge, hur ska det då få plats något som klarar av 50% mer värme?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ja, och när vi ändå är igång kan vi sätta en 120mm-fläkt i närheten, för optimalt luftflöde.

Men det motsäger själva idéen med passiv kylning, eller hur? Och jar förstår inte riktigt var en tillräckligt svulstig fläns skulle få plats nånstans. En Scythe Ninja klarar inte av att kyla en 100W-processor ordentligt i passivt läge, hur ska det då få plats något som klarar av 50% mer värme?

Ja, i en helt och hållet fläktlös dator lär det inte fungera. Min personliga trend just nu är att stoppa in stora fläktlösa flänsar och sedan dra ut varmluften genom långsamma 140mm-fläktar i taket. Men jag vet inte...fick hyfsade temps, men extremtyst blev det inte.

Permalänk
Medlem

Själv slantade jag upp lite extra för att få Geforce 7950GT passivt kylt.

Har mängder med ljudisolering och grejer i min låda och inte nåt större tryck i cirkulationen (långsamma/tysta fläktar), funkar hur bra som helst. Härligt tyst burk, skulle nog inte stå ut med en störig grafikkortsfläkt igen.

Permalänk

thermalright-kylarna är ju imponderande men de kostar ju 3 ggr mer än vad ac's passiva kylare gör (pengar är väl inte nåt direkt problem om man äger ett 8800 dock).. 210 kronor för en passiv kylare är riktigt billigt!

Permalänk
Medlem

Ingen som sett en recension ännu ?

Och återigen, snälla SweClocker staff...TESTA DENNA ?!

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ingen som sett en recension ännu ?

Och återigen, snälla SweClocker staff...TESTA DENNA ?!

Ja ett test vore helt underbart. Med denna och Thermalright's motsvarande som nämnts i tråden, testat på ett antal grafikkort som de ska klara...finns ju många som har kort i det segmentet. Jag till exempel;) Undrar om mina prylar skulle palla med S2 på mitt X850XT och Scythe Ninja passvt på CPU'n....vore helt underbart. Vet någon hur mycket värme mina prylar i sign producerar?

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns någon affär som fått in S1 på hyllorna?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arde_81
Nån som vet om det finns någon affär som fått in S1 på hyllorna?

http://www.pcsilent.de/

24.80 euro