Satan. Jag skrev ett långt inlägg.
La in en massa bilder med kommentarer.
Lyckades komma åt något skit så att allt försvann.
Inget ångra här inte. SUCK.
Jag försöker igen.
Allt är väl ganska klart. Det nya agget som drivs på 12 volt är installerat och fungerar utmärkt.
Inga störningar i övrig utrustning.
Nu är det bara det lilla kretskortet från USA som saknas. (Står om det i första inlägget).
Skärmen är förstås en touchscreen.
Datorn i bakluckan. Chassit skall bytas ut mot ett mindre förstås.
Ja, det är smutsigt!
Baksidan av datorn med FM-sändare och sändare/mottagare till tangentbordet/trackballen.
Liten närbild på nätagget. Kopplat direkt till batteriet så datorn har ju jämt 5-volt och det suger ju på batteriet men detta kommer USA-paketet att fixa.
Insidan.
GPS på hatthyllan. Sitter fast med kardborrband.
Jag kör med en annan GPS-enhet i vanliga fall. En Mio C710 och den äger allt änsålänge men denna gps skall jag ha till andra roliga saker. Bl.a. så vill jag kunna följa bilen hemma vid datorn om frugan är ute och åker.
1 x VGA, 1 x USB, 1 x säkrad kabel direkt till batterierts pluspol och en CAT5e-kabel för att jag skall ha lite ledare över till annat roligt. Två används till PS ON fram tills dess att USA-paketet kommer. Kablarna skall självklart gömmas bakom listen. Likadans som på följande bild.
Gömda kablar. Detta är det enda man kan se.
Tillfällig knapp kopplad till PS ON på datorn. Den går alltså inte lämna i "PÅ"-läge för då stängs datorn av efter 4 sekunder.
Kablarna till skärmen.
Hållaren till skärmen. Mycket enkelt att ta loss själva skärmen.
Anslutningen består endast av en snabbkontakt så det är också smidigt.
Skruvarna skall bytas ut mot mer diskreta alternativt att jag bara målar dem svarta.
Så här ser det ut när skärmen sitter på plats.
Tangentbordet passar perfekt.
och så här ser det ut.
Wow. Det funkar.
Jaha, så här kan det se ut.
Lite fler onödiga bilder finns på http://www.e-service.se/niklas/bildatorn/
Planen nu är alltså att installera det lilla kortet från USA.
Byta ut chassit mot ett mindre.
Försöka att fixa till kablarna till skärmen på något snyggare sett men som det är nu så är jag mycket nöjd.
En PCMCIA-USB-ADAPTER skall även inhandlas och placeras i handskfacket eftersom jag har usb-kabel fram dit. I denna skall bl.a. mitt 3G-kort kunna placeras för trådlöst internet. Just nu har ju datorn WLAN men det finns ju tyvärr inte överallt.
Hårddisken måste jag försöka dämpa med gummiband eller något liknande. Den får ju ta emot ett par smällar när den är igång. Kanske blir det en 2,5tummare som är lite stöttålig istället.
Delarna är inhandlade hos www.cartft.com, www.mp3car.com och www.deltaco.se.
Programvaran heter InCar Terminal och är gratis:
http://www.inyourcar.de
Datorn är något gammalt jag hade hemma.
AMD Athlon på 1,4 Ghz med 512 mb i ram samt en hårddisk på 40 gig.
Vad det här USA-paketet handlar om kan jag försöka förklara.
Kretskortet ansluts till + och - på batteriet. (- finns via chassit) och sedan kopplar man vidare sladdar direkt till agget.
Kortet övervakar tändningen. Om man slår av tändningen på bilen så känner kortet av detta. Det börjar då räkna ner en förinställd tid. När tiden är slut så skickar den en signal till PS ON om att datorn skall stängas av. (samma sak som att trycka direkt på knappen en gång snabbt medans datorn är igång).. Datorn stänger då av sig på rätt sätt. Kretskortet är även kopplat till en molex-kontakt i datorn och när denna kontakt blir strömlös så vet kretskortet att datorn har stängt av sig. Kretskortet bryter då all ström mellan batteri och nätagg. Kretskortet drar minimalt med ström så en urladdning behöver man inte vara speciellt oroad för. När man sedan vrider på tändningen så känner ju kortet av detta och ger ström till nätagget. Efter detta så skickar kortet en signal till PS ON för att datorn skall starta. Jag har det så att om man trycket på knappen på datorn så går den ner i viloläge (hibernate) och stänger av sig.
Så, det var det.