min sata-disk med windows blev d: och går ej ändra?

Permalänk
Medlem

min sata-disk med windows blev d: och går ej ändra?

Installerade om XP på min dator, i menyn i början föreslog den min sata-disk som d: och min andra äldre IBM som C:, så ville jag ju inte ha det så jag provade ta ur IBMen, men då vart det fel på viamraid.sys (disketten man läser in för sata-diskar) och nu har jag windows installerat och datorn går ej starta om inte den IBM-disken är inne?

Går detta o lösa på nåt smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Re: min sata-disk med windows blev d: och går ej ändra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol

Går detta o lösa på nåt smidigt sätt?

Nej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

hur ska jag göra då? jag har ju lyckats få det rätt förra gången..

Permalänk
Medlem

I windows XPs egna hårddiskhantering går det att ändra. Men hur krångligt och tillförlitligt det är vet jag inte.

Kolla under Controlpanel > Administrative tools > Computer Management > Storage > Disk management. Sedan under "Action" > "All Tasks" > Change Drive letter and Paths så ska det gå.

Ett program som fixar detta mycket smidigare är Partition Magic.

Här finns en guide hur man kan göra genom att editera registret direkt, absolut inget jag egentligen vill rekommendera.
http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_...

Permalänk
Medlem

är i diskhanteraren jag är och det fungerar ej. får prova med partition magic.

Permalänk
Hedersmedlem

Och varför måste du ändra? Lider du hårt?
Det ger ofta mer problem att ändra ett installerat windows. Men det är upp till dig. Du måste göra det via registret. Gör som på länken men skit i regedt32 för det finns inte kvar i XP och behörigheterna hanteras direkt i regedit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ja det känns faktiskt helt snurrigt att ha sin "fil-hårddisk" som C: och windows-disken som d:

fattar inte hur jag lyckades förra gången bara.

edit: lyckades iaf ändra C: till E: efter att tagit bort alla filer som låg på roten(gjorde så den vart en systemdisk). samt göra så att D: kan starta själv genom att kopiera samma filer från en annan liten windows-only hdd jag har.

så nu är det iaf i rätt ordning.

d: windows
e: filer
f: cd
g: dvd

men jag saknar c:

Permalänk
Medlem

För att slippa sådana här problem så ha bara "windows" hårddisken ansluten när du installerar om maskinen, då kommer det alltid bli rätt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
För att slippa sådana här problem så ha bara "windows" hårddisken ansluten när du installerar om maskinen, då kommer det alltid bli rätt.

det jag först gjorde men fick då bluescreen av viamraid.sys precis i början på installen.

edit: laddade ner ny version av vias sata-driver för windows xp installen och nu funkade det att installera med sata-disken ensam. så problemet löst helt enkelt.

Permalänk
Medlem

exakt vad jag råkade göra på min server.. windows ligger nu på G: medans lagringen ligger på c:

lite irriterande men skitsamma egenligen.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni råkat ut för att något program inte fungerar då?
Jag har bara hittat ett som inte fungerade när det inte fanns något C: ö.h.t., det var ultraFXP. Det lustiga var att jag tilldelade en CD-brännare utan någon skiva till det och det fungerade då. Så ren programmeringsmiss.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG