Permalänk
Medlem

Vad kan orsaka ostabil spänning?

Denna tråden kanske inte direkt är har med överklockning att göra, men den har med spänning att göra och deta är på överklockningsdelarna som folk vet dem delar bästa (i alla fall när jag var aktiv för många år sedan).

Bakgrunden är att datorn kom med lite slumpmässiga fel, så jag satte mig för att spåra orsaken och hitta då i bios hur spänningens nivån ser ut på "-12 Volt", den hoppar från -0 till -60 volt, okontrollerat, så jag antar att jag har spårat problemet.

Men nu dit ni kanske kan hjälpa mig.

Vad kan orsaka denna ostabiliteten på just -12? De övriga spänningarna ser stabila och fina ut. Första tanken för min del var så klart att nätaggregatet skulle vara kasst, så låna ett av en kompis för att testa, det visa sig tyvärr (?) att det inte blev bättre. Kollat över moderkortet men inget ser skadat ut där och allt ser rent och fint ut.

Någon som känner igen det, vet att det förmodligen är ett ganska dött lopp och desto tråkigare problem att försöka chansa fram ett svar på när man sitter direkt brevid problemet.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Avstängd

efter som -12v spänningen tas från egget så har vi bara 1 komponent som orsakar felet.

men att den kommer upp till 60v låter lite skumt,ditt moderkort läser nog av fel.

sök på google efter något som heter multimeter annars

Permalänk

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori
Vad har du för moderkort?

Ett ABIT NF7-S 2.0 (jäkligt gammalt).

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Avstängd

Mäta med mjukvara eller BIOS är helt värdelöst..du kan lika gärna sitta o gissa värden bara så där.
Vill du veta strömstyrkan så är det multimeter som gäller.

Visa signatur

Der Steppenwolf