märklig "paus" vid uppackning av .rar

Permalänk

märklig "paus" vid uppackning av .rar

tjena!

för några dagar sedan uppstod ett skumt fenomen. när jag packar upp .rar-arkiv händer det då och då att uppackningen pausar, dvs står still, under 10-20 sekunder för att sedan fortsätta som om ingenting hänt. rar-filerna är inte korrupta och de uppackade filerna fungerar som de ska. frågan är bara varför detta sker och vad man kan göra åt det. någon som vet?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av antivirusprogrammet temporärt när du ska packa upp. Det är möjligt att det skannar filerna som packas upp.

Permalänk

nej, det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Skumt problem, då du har en schysst dator borde den lixom inte stå och vänta 10-20 sec bara för att...

Ingen aning om vad problemet kan vara, testa köra upp datorn i diagnostik läge i MSCONFIG? Testa ett annat upp-packar program..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Spyware, virus och annat smått och gått som smyger i bakgrunden?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

hmm... problemet försvann idag. vi får väl se om det kommer tillbaka. vad gäller spyware och virus så har jag svårt att tro det. hittar ingenting med varken NOD32, Kaspersky, Spybot eller Ad-Aware. det är inget rootkit som fuckar till det hela heller. hittar inget med Rootkit Revealer. dessutom känns det långsökt att ett virus eller spyware skulle påverka uteslutande uppackning av rar. inte ens uppackning av zip (med samma app, WinRar) uppför sig på samma sätt. men nu är problemet som sagt försvunnet igen. skumt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Ingen aning om varför?
Vore konstigt problemet var där från början egentligen...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem

Re: märklig "paus" vid uppackning av .rar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
tjena!

för några dagar sedan uppstod ett skumt fenomen. när jag packar upp .rar-arkiv händer det då och då att uppackningen pausar, dvs står still, under 10-20 sekunder för att sedan fortsätta som om ingenting hänt. rar-filerna är inte korrupta och de uppackade filerna fungerar som de ska. frågan är bara varför detta sker och vad man kan göra åt det. någon som vet?

Jag har samma problem med större arkiv under Win XP Pro SP2, både med nuvarande systemkonfig och när jag hade nForce 4-system.
Extraheringen avstannar och börjar inte igen förrän jag viftar med muspekaren över WinRarfönstret. I Vista fungerar det fint iaf som tur är.
Jag tror inte det har med spyware att göra (brukar inte ha sånt) men har inga andra hypoteser.

Permalänk

Re: Re: märklig "paus" vid uppackning av .rar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag har samma problem med större arkiv under Win XP Pro SP2, både med nuvarande systemkonfig och när jag hade nForce 4-system.
Extraheringen avstannar och börjar inte igen förrän jag viftar med muspekaren över WinRarfönstret. I Vista fungerar det fint iaf som tur är.
Jag tror inte det har med spyware att göra (brukar inte ha sånt) men har inga andra hypoteser.

märkligt. problemet har som sagt försvunnit igen för mig. vilket gör det hela ännu märkligare.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

kolla loggen.... o välkommen i freezeklubben:-(
säkert massa ideport0 did not respond...bla bla

ideport0 i mitt fall borde vara cdrom eftersom jag kör ahci..
bytte cdrom. satte brännaren som master. då börjar den jäveln o hitta massa bad block, t.o.m på tomma dvd!! funkar hur bra som helst som slave. bara det att om den e slave så... = unrar= freeze=hata...
trodde först det va kassa hdd så dem e bytta oxo till ingen nytta. kastar snart ut datorhelvetet från balkongen:-(

Visa signatur

JPA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
hmm... "problemet försvann idag". vi får väl se om det kommer tillbaka. vad gäller spyware och virus så har jag svårt att tro det. hittar ingenting med varken NOD32, Kaspersky, Spybot eller Ad-Aware. det är inget rootkit som fuckar till det hela heller. hittar inget med Rootkit Revealer. dessutom känns det långsökt att ett virus eller spyware skulle påverka uteslutande uppackning av rar. inte ens uppackning av zip (med samma app, WinRar) uppför sig på samma sätt. men nu är problemet som sagt försvunnet igen. skumt.

ja kan tro det ponten är på andra sidan jorden tills nästa vecka hehe

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Re: Re: märklig "paus" vid uppackning av .rar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag har samma problem med större arkiv under Win XP Pro SP2, både med nuvarande systemkonfig och när jag hade nForce 4-system.
Extraheringen avstannar och börjar inte igen förrän jag viftar med muspekaren över WinRarfönstret.

Exakt samma fenomen här. Min version av WinRAR är gratisvarianten som släpptes för en tid sedan, har ni andra måhända samma version?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: märklig "paus" vid uppackning av .rar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Howser
Exakt samma fenomen här. Min version av WinRAR är gratisvarianten som släpptes för en tid sedan, har ni andra måhända samma version?

Jag testade med v. 3.6x och de betorna av 3.70 jag hittade.
Lösningen heter fortfarande "Vista", tills vidare.

Permalänk
Medlem

OK, för mig händer det kanske vid var tionde uppackning, hände det varje gång för er andra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Howser
OK, för mig händer det kanske vid var tionde uppackning, hände det varje gång för er andra?

i början, när problemet först uppstod, hände det varje gång. nu har det minskat till att inträffa ungefär var sjunde-åttonde gång. det verkar dessutom bero på på vilken disk arkivet är placerat.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

DIverse pauser kan bero på att diskcacher blir fulla och minnesinnehållet dumpas ner till disk vilket gör att all tid går åt det.
Bäst är att packa upp från en disk till en annan om det rör sig om stora/många filer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
DIverse pauser kan bero på att diskcacher blir fulla och minnesinnehållet dumpas ner till disk vilket gör att all tid går åt det.
Bäst är att packa upp från en disk till en annan om det rör sig om stora/många filer.

Det tror jag också på, satte upp ett 1Gbit nät här hemma förut och testade kopiera över stora filer via det, fick liknande resultat, typ 50-60MiB/s den första gigen, sen nere i 300kb/s i 10sec, sen upp igen. Antar att det var pga att mottagardatorn cachade upp allting i RAM (gissningsvis med tanke på hur mycket som gick in innan den dumpade till disk) vet inte varför den gjorde så egentligen, det går säkert att komma runt på något sätt, det var trotts allt 3st 10k rpm SCSI-diskar i raid 5, så de borde inte haft några problem att skriva i de hastigheterna tycker jag.

Är dock nöjd endå, för jag har inga problem med winrar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

blir snart knäpp..... nu börjas det igen. samma sak som innan. musen låser sig i ca 10 sek, det fortsätter att packa upp, men det går ju inte att göra nåt annat medans man packar upp:-( iofs så tar det ju bara 90sek eller så men va fan... har ju ny dator så man blir så trött när det inte funkar som det ska... får iaf inga ideport0 did not respond, efter att ha slängt ut dvdn.. trodde ju att det var den som var felet.. men icke, funkade i ett par månader men så börjas det nu igen!

Visa signatur

JPA