Permalänk
Medlem

Skumt, står 1 mars på hemsidan men i mailet jag fick 29:e mars.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

nu står det ej i lager.. är det någon som har fått datorn.. eller som vet att den är på väg..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Antagligen en dum fråga, men man blir inte av med garantin om man uppgraderar minnet eller hårddisken själv i x60n?

Permalänk
Medlem

tdm: Vet faktiskt inte, men det brukar inte vara så. Kom ihåg förr då mina föräldrar hade nån dator som man inte ens fick öppna för då försvann garantin (En pc är väl byggd så den ska kunnas uppgraderas). Vill även minnas att tillverkarna fick en massa skit för det. T.ex. att man var tvungen att skicka iväg datorn bara för att installera ett styrkort till scannern (innan usb).

Men även om garantin försvinner så har du tre års reklamationsrätt på fabriksrelaterade fel så länge varan är köpt i Sverige.

Edit: För att förtydliga, om du skriver på tangentbordet varje dag flera tusen tecken och knapparna slutar funger efter 2,5 år så har du fortfarande reklamationsrätt på tangentbordet eftersom det ska hålla i minst 3 år av vanligt handhavande.

Permalänk
Medlem

Såg att Dustin även säljer X41 för 7500:-
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087854

Kanske blir en sådan istället för min del.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.

Permalänk
Medlem

Så länge man bara pillar med FRUs så är det inget de har klagat på. När jag hade min x60s på service så föreslog tom killen i supporten att jag skulle ta ut min hårddisk, då de ändå inte använder kundens disk till felsökning.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Den är i lager nu på Dustin.. Den som får hem den först får skicka upp bilder och en recension...

Permalänk
Medlem

Jag borde få min imorgon, återkommer med bilder och lite info då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan skicka länk till vilket RAMminne man kan mata in i den så det passar. Frågade på dustin men dom var lite avaktande.. Kinstgon borde väl funka?

Har även hört någon om att det är dåligt att ha olika tillverkade om man har core duo, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chugusa
Har även hört någon om att det är dåligt att ha olika tillverkade om man har core duo, stämmer det?

har Hynix+Infineon, fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Antagligen en dum fråga, men man blir inte av med garantin om man uppgraderar minnet eller hårddisken själv i x60n?

Kolla att det ens går. Jag tror inte det är möjligt, det har inte varit det på tidigare modellen. Det är tyvärr så jävligt gjort att hårddisken är "brandad" så att bara vissa av IBM godkända modeller passar. Det gäller även att de har rätt firmware, vilket betyder att även om du köper en "exakt" identisk hårddisk som den som sitter i, så kommer den inte fungera, för den måste ha IBMs firmware. Det står en hel del om det där på thinkpadforums.

Det gäller även WLAN-kortet i den, men inga fler komponenter vad jag vet (så som minne).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag kan gå i god för att du får pilla på minne och hdd utan att Lenovo bråkar. Har även läst något på FAQ om hur man skall gå till väga om man vill byta hårddisken när det gäller dataöverföring osv.

Det ackelind säger om godkänd hårdvara får givetvis kolla upp först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag kan gå i god för att du får pilla på minne och hdd utan att Lenovo bråkar. Har även läst något på FAQ om hur man skall gå till väga om man vill byta hårddisken när det gäller dataöverföring osv.

Det ackelind säger om godkänd hårdvara får givetvis kolla upp först.

Det verkar som X60 är en av de modellerna man faktiskt KAN byta ut hårddisken på, så det verkar vara lugnt. Läser på Thinkpadforums nu om folk som bytt till 7200RPM-diskar i sina X60.

Edit: Äntligen hittade jag exakt vilka modeller det gäller!
Det gäller ThinkPad T43, T43p, R52, X41 och X41 Tablet. På dessa får man ett fint "2010 error" när man försöekr boota med en icke-IBM-hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att använda en vanlig extern optisk läsare eller måste man ha en x6 ultrabase och koppla in den i den?

Permalänk
Medlem

Det ska gå med en vanlig optisk enhet, den har ju vanliga USB-portar man kan använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns rapporterade fall med x60, där högra handledsstödet blir oroväckande varmt. Boven ska vara wlan-kortet, som sitter just under. Kan någon bekräfta/dementera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyph
Det finns rapporterade fall med x60, där högra handledsstödet blir oroväckande varmt. Boven ska vara wlan-kortet, som sitter just under. Kan någon bekräfta/dementera?

Det blir varmt, ja. Uppenbart att det är WLAN med, händer bara när det belastas.
Personligen upplever jag det inte som att det är "oroväckande" varmt, inte heller obehagligt. Men det är ju en smaksak, så om du är osäker så föreslår jag att du testar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag vid min x60 riktigt nice dator, mindre än vad jag trodde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233

Gratulerar!
Passa på att se till att bränna ut räddningsmedia med R&R direkt. Om du planerar att göra R&R-backuper till en nätverksenhet föreslår jag dessutom att du uppdaterar till version 4 (om de inte levererar med den nu), version 3 bråkade ganska friskt med nätverksenheter.

Sedan följer det ju med en uppsjö av skitprogram, om du rensar lite på det onödiga (inte göra en ren xp-formatering eller något sådan trams, bara rensa) så kommer datorn att kännas lika smidig på mjukvarusidan som på hårdvarusidan.

Kan för övrigt tipsa om ett utmärkt linuxstöd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skicka upp lite bilder om du har tid!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Gratulerar!
Passa på att se till att bränna ut räddningsmedia med R&R direkt. Om du planerar att göra R&R-backuper till en nätverksenhet föreslår jag dessutom att du uppdaterar till version 4 (om de inte levererar med den nu), version 3 bråkade ganska friskt med nätverksenheter.

Sedan följer det ju med en uppsjö av skitprogram, om du rensar lite på det onödiga (inte göra en ren xp-formatering eller något sådan trams, bara rensa) så kommer datorn att kännas lika smidig på mjukvarusidan som på hårdvarusidan.

Kan för övrigt tipsa om ett utmärkt linuxstöd.

Version 4 av R&R är installerad från start, har rensat bort norton, google desktop och massa annat smått och gott. Dock känns Vista rätt segt när man kör i batteriläget, med sladden i flyter allting perfekt. Får kanske stänga av Aero när jag kör på batteri.

Det ingår dock ingen fingeravtrycksläsare som man kan tro när man kollar på Dustins hemsida och batteritiden flyger fram och tillbaka mellan 3:30h till 2h trots att jag ställt den på batterispararläge. Får se om jag missat någon inställning.

Hann inte sitta så länge med den igår men ska skicka upp lite bilder om jag hinner idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte du mer minne till?

Permalänk
Medlem

Oh shit, tänkte inte på att du körde Vista. Antagligen är det därför du inte har någon fingeravtrycksläsare, när man kör den så har du ett helt annat inloggningssytem vilket antagligen inte är utvecklat för Vista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det tomt där fingertrycksläsaren ska sitta?

Permalänk
Medlem

såg denna och tycker den är bättre än den andra datorn ni länkade till.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096694

visst den väger runt 0.5kg mer men fördelen är då att man får med en optisk enhet och 512 mer minne osv...
men som sagt så är den verkligen inte "ultraportabel" i mångas mening.

iallafall till min fråga:
det som oroar mig är att batteritiden bara är 2.2timmar och jag undrar om man kan köpa ett bättre batteri på en iallafall 4timmar??
vad kostar det?

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är ett 3 cellsbatteri som sitter i. 6 cellsbatteriet kostar 1800.
Sedan skall man komma ihåg att tolvåttio-upplösning på 12.1" inte är stort.

Personligen är jag dessutom tveksam till lenovodatorer som inte börjar på thinkpad, men det är ju bara en personlig uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör man om man vill koppla in den i tvn? Finns ingen S-video va?

Permalänk
Medlem

Okej, har fått hem min nu. Kan meddela att det inte står "ibm" på datorn nånstans längre. loggan är utbytt mot ett dito med endast "thinkpad X series". Annars fungerar datorn suveränt efter att jag tryckte dit en extra GB minne. Högra handledsstödet blir lite varmt när man kör med sladden men inte störande varmt.

chugusa: nej, det finns ingen s-video.

Permalänk
Medlem

Cyph.. du kan ju inte säga så utan att slänga upp en bild.. =P

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyph
Okej, har fått hem min nu. Kan meddela att det inte står "ibm" på datorn nånstans längre. loggan är utbytt mot ett dito med endast "thinkpad X series". Annars fungerar datorn suveränt efter att jag tryckte dit en extra GB minne. Högra handledsstödet blir lite varmt när man kör med sladden men inte störande varmt.

chugusa: nej, det finns ingen s-video.

Ofan, har du lust att ta en bild på din dator så man kan spana in hur den ser ut utan IBM-loggor.
Låter lite tragiskt btw.

Visa signatur