Asus P5B-E, Något allvarligt fel!
Hej
Jag sökte forumet men hittade ingen tråd om detta. Om det finns en sån tråd skulle det vara trevlig att få veta det.
Jag har ett stort problem. Jag har just köpt ett nytt moderkort som inte fungerar. Efter att datorn passerat POST så dyker det här meddelandet upp
"New CPU Installed! Please enter Setup to configure your system"
Och då kan man välja
"Press F1 to Run SETUP" vilket är BIOS.
eller
"Press F2 to load default values and settings"
Det konstiga är att det verkar inte spela någon roll hur jag konfigurerar BIOS för varje gång jag startar datorn eller den rebootar får jag upp samma medellande. Det enda sättet att komma vidare verkar vara att välja F2.
Problemet är bl.a. att i felsäkert läge hänger sig och/eller så rebootar datorn.
När jag kör windows går det extremt slött och jag kan knappt köra program. USB enheter fungerar icke!
Jag kan inte installera drivrutiner från min CD för då hänger sig datorn
( när jag klickar på att installera drivisar till chipset'et)
Jag har CPU-Z och det verkar inte känna av vilka minnen jag har, bara mängden minne ---> 2GB.
SpeedFan rapporterade normal temp. förutom "AUX" som var uppe i 127 grader!
Så här ser min dator ut:
Om ni ser något som direkt inte är kompatibelt, säg till!
Power Supply: Cooler Master 650W
Moderkort: Asus P5B-E, 965P, FSB: 1066, 4xslots för DDR2 max 8GB, stöd för 533-800 MHz.
Processor: Core 2 Duo E6400 @ 2.13 GHz
Minnen: 2x Corsair Value Select PC-5300 667 MHz, OBS! står i POST att de kör i singlec channel, inte dual, vilket är skumt.
Grafikkort: Albatron 8800 GTS 640MB
HDD: Maxtor, (IDE), 60GB
DVD: Philips (IDE), DVD brännare
Jag undrar om problemet ligger i Windows. Fast eftersom medelandet visas innan den bootar windows så måste det ju bero på något annat.
All hjälp med felsökning uppskattas!